پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۷۴۹
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۶
هماهنگ‌کننده سازمان ملل در تهران آخرین آمار مبتلایان به ویروس اچ آی وی(ایدز) را در ایران 73 هزار نفر اعلام کرد. این آمار بیانگر آن است که حدود 90 درصد این افراد باید طبق برنامه تا سال 2030 از وضعیت‌شان آگاه باشند و دارو دریافت کنند.
شعارسال: اگر 90 درصد این 73 هزار نفر را محاسبه کنیم، می‌شود 68 هزار نفر. یعنی 68 هزار نفر باید تا 15 سال آینده از وضعیت بیماری‌شان آگاه شوند و با دریافت دارو مانع از انتقال ویروس اچ آی وی به دیگران شوند.

به گفته «گری لوئیس» از زمانی که سیستم ثبت ایدز در ایران راه‌اندازی شده تاکنون حدود 32 هزار نفر مبتلا به اچ آی وی شناسایی شده‌اند اما آمار کسانی که در ایران در حال دریافت خدمات درمانی هستند تعریف چندانی ندارد. تاکنون تنها حدود 8 هزار و 400 نفر از موارد شناسایی شده در معرض آموزش قرار گرفته‌اند و خدمات درمانی دریافت می‌کنند.در ادامه این نشست که در کافه خبر «خبرآنلاین» برگزار شد، مدیر کشوری برنامه ایدز سازمان ملل در ایران به آمار مبتلایان به ویروس ایدز در ایران از طریق رابطه جنسی اشاره کرد: «در سه سال گذشته 34 درصد مبتلایان به ویروس ایدز در ایران از طریق تزریق سرنگ آلوده و 42 درصد از طریق رابطه جنسی به این ویروس گرفتار شده‌اند.»

فرداد درودی گفت: هم‌اکنون 30 مرکز خدمت به زنان آسیب پذیر در کشور وجود دارد که تعداد بسیار کمی است و جوابگوی تعداد بالای زنان در معرض‌‌ آسیب ایدز نیست.

درودی در پاسخ به پرسش روزنامه ایران درباره صدور کارت سلامت برای زنان روسپی گفت: چنین کاری شاید به معنای قانونی شدن فعالیت این افراد باشد، در این صورت اول باید پرسید که آیا قانونی شدن این کار می‌تواند به کنترل بیماری ایدز کمک کند یا آن را ریشه کن کند، پاسخ این است که در جوامع مختلف پاسخ به این پرسش متفاوت است، قطعاً نمی‌تواند ایدز را ریشه کن کند اما در کاهش روند رشد این بیماری بی‌تأثیر نیست.

مدیر کشوری برنامه مشترک سازمان ملل در زمینه ایدز اضافه کرد: قانونی شدن کار زنان روسپی نمی‌تواند تأثیر تعیین‌کننده‌ای در کنترل بیماری ایدز داشته باشد اما تا زمانی که این کار قانونی نشده باید فعالیت برای آموزش و آگاه‌سازی به این زنان برای کنترل ایدز را با جدیت دنبال کنیم.

* استقرار اتوبوس های ایدز در مناطق مختلف شهر تهران

مدیرکل سلامت شهرداری تهران گفت: سه دستگاه اتوبوس اطلاع‌رسانی ایدز همزمان با روز جهانی مقابله با ایدز، در مناطق مختلف پایتخت مستقر می‌شوند.سمانه زمانی افزود: این اتوبوس‌ها با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران مستقر شده و از 13 تا 30 آذرماه هر روز از ساعت 10 تا 18 آماده ارائه خدمت در مناطق مختلف تهران هستند.وی آموزش، اطلاع‌رسانی و مشاوره در خصوص پیشگیری از ابتلا به ایدز، انجام تست رایگان و توزیع اقلام آموزشی را از جمله خدمات اتوبوس‌های اطلاع‌رسانی ایدز عنوان کرد و گفت:طبق زمان‌بندی مشخص این اتوبوس‌ها در تمامی مکان‌های پیش‌بینی شده حضور پیدا خواهند کرد.

لازم به یادآوری است اتوبوس ایدز امروز و فردا به ترتیب در شهرک غرب(میلادنور) و خیابان فلسطین تهران مستقر هستند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه ایران صفحه 4، تاریخ انتشار: یکشنبه 14 آذر 1395، شماره: 6373 .

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین