پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۴۳۰
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۴
رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت:درصد معینی از راه های انتقال ایدز، از راه اعتیاد تزریقی است و متاسفانه هنوز هم انتقال ایدز به این روش تمام نشده است.

شعارسال: رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در برنامه نبض اظهار داشت: استفاده از مواد روانگردان و محرک ها که باعث رفتارهای پرخطر جنسی و جنون آمیز می شود در نهایت ممکن است به بیماری ایدز منجر شود.

وی با بیان این که به ایدز از دو منظر مکان ها و صاحبان رفتارهای پرخطر توجه می کنیم گفت:مکان های پرخطر عمدتا در حاشیه شهرها قرار دارند ک صاحبان رفتارهای پرخطر در آن مکانها زندگی می کنند و یکی از مهمترین سیاست های وزارت بهداشت در قالب طرح تحول سلامت، توجه به حاشیه شهرها است

صاحبان رفتارهای پرخطر مانند افرادی که اعتیاد تزریقی، ارتباط های پرخطر جنسی دارند در معرض ابتلا به ایدز قرار دارند.

در ارتباط با مطلبی که معاون بهداشت وزارت بهداشت از باشگاهها، آرایشگاه ها و ماهواره به عنوان کانون انتقال ویروس ایدز یاد کرد» : منظور دکتر سیاری از باشگاه ها، باشگاه های ورزشی نبوده بلکه مکان هایی است که به صورت غیرقانونی، باعث افزایش رفتارهای پرخطر و ابتلا به ایدز می شود.

در برخی از آرایشگاه های زنانه اقداماتی ماند تتو و خالکوبی انجام می شود که اگر با رعایت موارد بهداشتی همراه نباشد ممکن است باعث ابتلای افراد به ایدز شود.

تبلیغات ماهواره ای مسموم است و باعث گسترش رفتارهای پرخطر جنسی و اعتیاد در بین مردم می شود.

یکی از وظایف نظام بهداشتی کشور، کنترل آرایشگاهها، اماکن ورزشی و اماکن تفریحی جوانان از نظر بهداشتی است و اگر از موازین بهداشتی تخطی شود، با آنها برخورد جدی می شود.

گویا رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در ادامه برنامه نبض شبکه خبر بیان کرد:در زمان پخش سریال پریا، تعداد مراجعه کنندگان برای مشاوره ایدز به مراکز درمانی 8 برابر افزایش یافت.

تعامل سازمانهای درگیر با بیماری ایدز در اوج خود قرار دارد و خوشبختانه سال گذشته برنامه استراتژیک چهارم ایدز کشور در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی تصویب شد که برنامه ای ملی است و در آن سازمان ها و وزارتخانه های مختلف مانند وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، امورخارجه، سازمان صدا و سیما و قوه قضاییه و سازمان زندانها وظایفی را بر عهده دارند.

وزارت آموزش و پرورش برنامه های متنوعی برای کنترل ایدز دارد که عمدتا مربوط به آموزش و اطلاع رسانی به آموزگاران، مربیان بهداشت و دانش آموزان است.

وی تصریح کرد:تا سال 2030 نباید ایدز، یک مشکل بهداشتی در کشورها باشد و پایان دادن به ایدز به معنی عدم وجود این بیماری نیست بلکه باید موارد ابتلا به ایدز در کشورها، بر حسب اتفاق باشد.

گویا اضافه کرد:از سال 2015 تا 2020 در کشور باید 90 درصد از مبتلایان به ویروس ایدز شناسایی شوند، 90 درصد از افراد شناسایی شده تحت درمان قرار گیرند و اطمینان حاصل کنیم که درمان موثر و باثباتی برای 90 درصد از افراد شناسایی شده و تحت درمان قرار گرفته وجود دارد.

وی تصریح کرد:سازمان های مردم نهاد نقش ویژه ای در کنترل، پیشگیری و افزایش اطلاع رسانی به مردم از بیماری ایدز را دارند.

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت اشاره کرد:اولین آزمایش از افراد جامعه برای آگاهی از بیماری ایدز، تست سریع است و بعد از آن نیاز به آزمایش ها تکمیلی به وجود می آید و پس از آزمایش های تکمیلی به افراد اعلام می شود که به ایدز مبتلا هستند یا خیر.

وی بیان کرد:در آزمایش تست اول در صورت مثبت بودن جواب آزمایش، به فرد اعلام می کنیم که آزمایش شما واکنش نشان داده و باید آزمایش های تکمیلی را نیز انجام دهند.

گویا خاطرنشان کرد:به جای اجباری شدن آزمایش HIV از روش متقاعد کردن افراد استفاده می کنیم یعنی باید مراجعه کنندگان به سیستم بهداشتی کشور را متقاعد به انجام آزمایش کرد که این هنر کارشناسان بهداشتی است.

کلیه مراحل آزمایش HIV/ایدز محرمانه است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 12آذر1395، کدخبر: 5881668: www.yjc.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین