پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۰۶۷۹
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰
قبل از این که سراغ تتو و خالکوبی بروید، بدانید که امکان دارد جوهر تتو حتی سال‌ها پس از استفاده خطرساز شود.

شعار سال: سالم بودن جوهرهای تتو و خالکوبیمورد تردید قرار گرفته است. این جوهرها حاوی مواد شیمیایی پرخطر و سرطان‌ زا هستند!

در گزارش منتشر شده توسطکمیسیون مرکز تحقیقات مشترک اروپا، جوهر تتو و خالکوبی حاوی فلزات سنگینی همچون آرسنیک، سرب و نیکل هستند. از دیگر مواد کشف شده در این جوهرها می‌توان به مواد نگهدارنده، ترکیبات آلی، باکتری و دیگر مواد مضر اشاره کرد.

این کمیسیون بررسی تمامی جوهرهای مورد استفاده در اروپا را ضروری دانسته و خواستار اجرای مقررات سخت‌گیرانه در مورد این مواد است که متأسفانه روی ابروها و پلک‌ها مثلا به عنوان تتو خط چشم نیز استفاده می‌شوند.

پس از انتشار این گزارش، مرکز تحقیقات مشترک اروپا از آژانس مواد شیمیایی اروپا درخواست کرد تا بیشتر روی این مواد تحقیق کنند. نتایج به‌دست‌ آمده بسیار جالب و البته ترسناک بود. بر اساس تحقیقات آژانس مواد شیمیایی، جوهر تتو و خالکوبی حاوی مواد پرخطری هستند که باعث سرطان، جهش ژنتیکی، تأثیر منفی روی تولید مثل حساسیتو عوارض جانبی دیگری می‌شوند.


عوارض تتو و خالکوبی

تتو و خالکوبی هزاران سال در بین مردم وجود داشته است اما در دهه های اخیر بسیار محبوب شده است. مهم نیست تکنولوژی تا چه اندازه پیشرفت کرده تتو همچنان مانند روش های سنتی انجام می‌شود. همچنین در برخی افراد می‌تواند مشکلاتی مانند حساسیت یا عفونت را ایجاد کند.


حساسیت

برخی رنگ‌های جوهر تتو به خصوص قرمز و زرد، می‌توانند منجر به واکنش‌های آلرژیک شوند به خصوص اگر در معرض نور خورشید قرار گرفته باشند. اطراف محل خالکوبی ممکن است ورم کرده و بخارد. این حساسیت می تواند دقیقاً بعد از تاتو یا سال ها بعد ایجاد شود. اگر علائم مانند خارش و تورم کم باشد با کرم های استروئیدی درمان می شود. اما اگر علائم شما بدتر شده و بعد از چند هفته از بین نرفته است باید به دکتر مراجعه کنید.


حساسیت به نور

برخی جوهرها به نور به خصوص نور خورشید واکنش نشان می دهند. پس اگر چند هفته روی تاتو خود را نپوشانید احتمالاً پوستتان قرمز می شود. این حساسیت به نور بیشتر برای جوهر زرد اتفاق می افتد. اما برای رنگ قرمز نیز احتمالش وجود دارد. اگر این حساسیت خفیف باشد با گذر زمان و استفاده از کرم های استروئیدی یا آنتی هیستامین ها بهتر می شود. اما اگر حساسیت شما شدید بود با دکتر خود مشورت کنید.


عفونت پوست

اگر تجهیزات خالکوبی به خوبی تمیز نشده باشند یا برای بیش از یک نفر استفاده شده باشد احتمال عفونت بالا می رود. اگر پوستتان متورم و قرمز شده است و احساس می کنید زیر پوست چرک کرده است حتماً به پزشک مراجعه کنید. برای درمان احتمالاً باید آنتی بیوتیک مصرف کنید.


گرانولوماس

گاهی سیستم ایمنی بدن رنگدانه های موجود در جوهر خالکوبی را به عنوان تهدید شناسایی کرده و سلول هایی را برای مبارزه به آن منطقه می فرستد. این سلول ها اطراف تتو جمع شده و برآمدگی هایی به نام گرانولوماس را ایجاد می کنند. در صورت مشاهده ی آن ها با دکتر خود تماس بگیرید.


کلوئیدها

کلوئیدها مناطقی از بافت آسیب دیده هستند که در زیر پوست رشد می کنند. آن ها می توانند از زیر خالکوبی شروع شده و گسترش یابند. کلوئید در بین افراد خانواده منتقل شده و در افراد با پوست تیره تر بیشتر از سایرین تاثیر می گذارد. درمان با استروئیدها آغاز می شود اما احتمال بازگشت کلوئیدها نیز بعد از درمان وجود دارد.


بیماری های منتقله از راه خون

سوزن های تتو و خالکوبی به خون آغشته می شوند. اگر سوزن ها به خوبی تمیز نشده و بین چند نفر مشترکا استفاده شوند باعث انتقال بیماری های منتقله از راه خون مانند هپاتیت B یا C، کزاز یا ایدز می شود. فردی که برای شما تتو را انجام می دهد با دقت انتخاب کنید. همچنین مطمئن شوید تجهیزات به خوبی استریلیزه شده اند.


عوارض MRI

زمانی که MRI انجام می دهید ممکن است که محل خالکوبی شما متورم شده و بسوزد. این اتفاق به ندرت اتفاق افتاده و معمولا بدون بروز مشکلی برطرف می شود. به رادیولوژیست در مورد تتو خود اطلاع دهید تا با احتیاط بیشتری کارشان را انجام دهند. ممکن است پوست شما هیچ واکنشی نشان ندهد ولی کیفیت تصویر را تحت تاثیر قرار می دهد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت اینفوسلامت، تاریخ 16 اردیبهشت 96، کد مطلب: -: www.infosalamat.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین