پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۰۸۰۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۳:۱۱
آیا می توان رفع عطش روزهای گرم تابستان را به قیمت از بین بردن سلامت به خطر انداخت؟ این سوالی است که با مصرف نوشیدنی "ویمتو" ساخت عربستان سعودی باید از خود پرسید!
شعارسال: با توجه به نامه وزارت بهداشت و اداره کل غذا، دارو و استاندارد در خصوص آزمایشگاه کنترل کیفی این معاونت، محصول "شربت ویمتو ساخت کشور عربستان" حاوی ماده سرطان زای بنزوات سدیم بوده که غیر قابل مصرف می باشد، اما همچنان در قفسه های فروشگاه ها موجود بوده و همچنین در سایت های فروش اینترنتی قابل خرید می باشد. گفتنی است که بر اساس گزارش اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران استفاده از این ماده در هر نوع نوشیدنی غیر مجاز است.

این سوال رو باید چندین بار پرسید و پرسید و پرسید ؟؟؟

چرا زمانی که محصول خوراکی خطرناک شناخته می شود و مستقیما با سلامت افراد جامعه در ارتباط است باز هم در بازار موجود است!

آیا سودی در پشت پرده واردات این محصولات وجود دارد یا اگر قاچاق وارد می شوند چرا کالاهای دیگری جایگزین آن ها نمی شود؟ با فرض بر اینکه تنها راه ما واردات باشه و اصلا در کشور تولید نداشته باشیم که کاملا مخالف این هم هست و به مقدار زیاد محصول از این نوع داریم که هم از لحاظ کیفیت و هم از لحاظ قیمت می توانند سلامت و اقتصاد مصرف کننده را تامیین کنند و اشتغال زایی ایجاد می کنند ولی باز هم همین محصولات بی کیفیت و بنجل وارد می شوند و اصلا به سراغ محصولات دیگر نمی روند.

اینجا سوالی که پیش می آید این است آیا واقعا سود مالی که این محصولات قاچاق دارند بیشتر از سلامتی و جان انسان ها ارزش دارد؟

نوشیدنی با طعم سرطان!

علی شمسی پور کارشناس تغذیه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری شهرکرد مطرح کرد: علی رغم اینکه مضر بود بنزوات سدیم برای بدن انسان مدت هاست که مشخص شده، اما شرکت تولید کننده شربت ویمتو از این ماده سمی و سرطان زا به عنوان نگهدارنده استفاده می کند بنزوات سدیم نگهدارنده ای است که استفاده از آن سمی و خطرناک است. وی در ادامه اشاره کرد که : این کالا به صورت قاچاق وارد کشور می شود و آزمایش های کاملی روی آن انجام نشده است و ما اطلاع دقیقی از میزان بنزوات سدیم موجود در آن نداریم و این نکته بسیار نگران کننده ایست که دز این ماده به چه میزان در این شربت استفاده شده است و از طرفی دیگر این شربتِ مرکبات نیز هست و میزان قابل توجه ای ویتامین ث در آن موجود است و ترکیب بنزوات سدیم با ویتامین ث تشکیل بنزن داده و این ماده از دیرباز به عنوان یک عامل سرطان زا شناخته شده است.

شمسی پور در ادامه اشاره کرد که: این شربت ساخت شرکت ویمتو و در ابتدا توسط شرکت انگلیسی تهیه و تولید می شد و بعدا امیتاز آن به عربستان واگذار شده است و عربستان هم که سابقه درخشانی در تولید محصولات خوراکی ندارد و محصولاتی از جمله سس تند گلوریا را نیز قبلا تولید می کرد که آن هم برای سلامت بدن مضر است و از طرفی دیگر خود کشور های اروپایی از حدود 10 سال پیش به صورت داوطلبانه خواستار حذف این ماده در خوراکی و رنگ های مصنوعی شده اند اما محصولی که تولید عربستان سعودی است همچنان حاوی این ماده است و در کشور ما یافت می شود. وی در خصوص مضرات این ماده به مواردی هم چون بیش فعالی در کودکان، انواع سرطان و اگزمای پوستی اشاره کرد.

نمونه ای خفیف از اگزمای پوستی (بنا به دلخراش بودن تصاویر از ارائه اگزمای کامل پوستی پرهیز شده است)

این کارشناس تغذیه در ادامه به این نکته تاکید کرد که صدا و سیما به عوان یک رسانه ملی و با طیف وسیع بیننده در راستای فرهنگ سازی و آگاهی بخشی مرد نسبت به عدم مصرف اینگونه مواد خوراکی مضرر نقش موثری دارد و با ساخت برنامه و پخش آگهی هایی در این راستا می تواند بسیار کمک کند و مردم را آگاه تر کند، چنانچه که قبلا هم این کار رو در مورد مواردی انجام داده است و تاثیر به نسبت خوبی داشته است.

شمسی پور افزود: ایران به نوعی مهد انواع نوشیدنی ها و شربت های طبیعی است که شهرت جهانی دارند و واقعا جای تاسف دارد که ما به جای استفاده از این نوشیدنی های سنتی که به شدت برای سلامتی بدن توصیه می شوند به سراغ اینگونه مواد شیمیایی و مضر می رویم.

در ادامه می توایند به نمونه های دیگری از این نوع محصولات را مشاهده کنید که باید از مصرف آن ها پرهیز کرد.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری علم و فناوری ، تاریخ انتشار: 20 فروردین 1397 ، کدخبر: 61294 ، www.stnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
0
0
واقعا نمیدونم که چرا از قبل اینکه یه محصول وارد بازار بشه چکش نمیکنن؟
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین