پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۲۴۷۸
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۳
ماجرای جنجال آفرین «روغن پالم» که از سه سال گذشته و به دنبال واکنش وزیر بهداشت به استفاده از این روغن در برخی محصولات لبنی، رسانه‌ای شده بود دوباره خبرساز شد. این بار خبر از زبان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در همایش «غذای سالم با محوریت شیرینی در زندگی سالم» شنیده شد که ضمن دروغ خواندن سرطان زا بودن روغن پالم اعلام کرد؛ روغن پالم انواع مختلفی دارد که برخی از آن ممکن است سالم و برخی دیگر مضر باشد اما مصرف آن در محصولاتی مانند بستنی یا شیرینی جات نیاز است.

شعار سال: پس از حاشیه‌های زیادی که اعلام سرطان زا بودن روغن پالم در سطح افکار عمومی و جامعه به وجود آورد، با اظهارات روز گذشته وزیر بهداشت شکل تازه‌ای به خود گرفت. به گفته او هر چند واردات روغن پالم کاهش داشته و امسال حدود 300 هزار تن روغن پالم به کشور وارد شده اما استفاده از این روغن در صنایع غذایی در صورتی که کیفیت مناسبی داشته باشد و به جای چربی طبیعی از بدترین نوع چربی صنعتی استفاده نشود،در چند مورد مجاز است که شامل تولید روغن‌های سرخ کردنی، تولید مینارین(خامه قنادی) و مارگارین(کره گیاهی) و نیز تولید برخی بستنی‌ها است.
دکتر سید حسن قاضی‌زاده هاشمی عنوان داشت که روغن پالم به دلیل کیفیتی که دارد مصرف زیاد آن برای سلامتی مضر است اما برخی دوستان ممکن است با یک نفر رابطه مناسبی نداشته باشند و به مخابره اخبار خلاف در مورد این فرد به جامعه بپردازند. در مورد روغن پالم نیز چندین بار از قول بنده نقل شد که مصرف روغن پالم مضر و سرطان زاست که این مطالب دروغ بود و بنده چنین حرفی را به زبان نیاوردم اما مصرف زیاد روغن پالم ممکن است مضر باشد.
وزیر بهداشت در این همایش که در جمع صنف قنادان صحبت می‌کرد، موضوع سلامت محصولات و فرآورده‌های غذایی را پیش کشید و گفت: برخی افراد به دنبال القای افکار منفی و تخریب شخصی هستند و به جامعه عنوان می‌کنند که واردات روغن پالم، افزایش زیادی داشته در حالی که واردات روغن پالم از 750 هزار تن با عوارض کمتر از پنج درصد به کمتر از 450 هزار تن و با عوارض 30 درصد رسیده است و در حال حاضر که در ماه دهم سال هستیم، حدود300 هزار تن روغن پالم به کشور وارد شده و در این حوزه اقدامات بزرگی انجام شد و در مقابل، از تولید دانه‌های روغنی از جمله کلزا، حمایت شد.
او همچنین گفت که یکی از رسالت‌های وزارت بهداشت پیشگیری از بیماری‌ها و تأمین سلامت مردم است و 80 درصد عوامل مؤثر بر سلامت در اختیار وزارت بهداشت نیست بلکه صنوف، دستگاه های دولتی و قانونگذاری، دستگاه های اجرایی، قوه قضائیه و رسانه‌ها که روح و روان مردم را تغذیه می‌کنند در این حوزه تأثیر‌گذار هستند. بنابراین مهم است که با این 80 درصد ارتباط منطقی داشته باشیم.
دکتر هاشمی تأکید کرد که اگر در حوزه‌های صنعت، راه و شهرسازی، فرهنگ رانندگی و دستگاه‌های نظارتی دقیق‌تر عمل و از آنها حمایت شود، میزان مرگ مردم بویژه جوانان در حوادث جاده‌ای کاهش قابل توجهی خواهد یافت. به علاوه اگر در حوزه صنعت، غذا و رعایت استانداردها، قانون پذیر باشیم و نظارت کنیم نیازی به تعطیلی مدارس و استنشاق هوای آلوده نخواهیم داشت.
او در بخش دیگری از سخنان خود به افزایش آمار اضافه وزن و چاقی در میان مردم کشور اشاره کرد و گفت: 80 درصد مرگ مردم ایران به دلیل بیماری‌های غیرواگیر است اما نمی‌توانیم به مردم بگوییم شیرینی مصرف نکنند. بنابراین اگر قنادی‌های کشور از نظر بهداشتی و کیفیت محصول رتبه بندی شوند مردم می‌توانند محصولات سالم‌تری مصرف کنند ضمن اینکه رتبه بندی قنادی‌ها به نفع قنادانی که محصولات بهتری دارند نیز خواهد بود.
وزیر بهداشت اضافه کرد: حدود 30 هزار کارگاه قنادی و هشت هزارو 300 قنادی عرضه کننده شیرینی در کشور و 848 کارگاه قنادی در تهران وجود دارد که در شش ماه گذشته فقط 359 واحد آنها در کشور و 97 واحد در تهران تخلف داشتند و به دادگاه معرفی شدند که کمتر از پنج درصد واحدهای قنادی در کشور است یعنی 95 درصد آنها سالم هستند.
چاقی و اضافه وزن در کودکان کمتر از پنج سال، دو برابر افزایش داشته است
در ادامه این همایش مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: یکی از مهم ترین مشکلات جامعه، افزایش شیوع اضافه وزن و چاقی در مردم ایران است به گونه‌ای که 60 درصد از مردم، اضافه وزن و چاقی دارند و این شاخص در کودکان کمتر از پنج سال، دو برابر شده است.
دکتر زهرا عبداللهی از الگوی غذایی مردم به عنوان مهم ترین عامل بیماری دیابت یاد کرد و گفت: مهم ترین عوامل خطر تغذیه‌ای شامل مصرف بالای قند، نمک و چربی است و باید بتوانیم با کمک صنف و صنعت، میزان این عوامل خطر در مواد غذایی را کاهش دهیم چرا که بر اساس مطالعات انجام شده، مصرف سرانه مواد قندی و شیرینی مانند شیرینی، شکلات، دسر، بستنی و نوشابه در کشور، 66 گرم در روز است در حالی که سازمان بهداشت جهانی مصرف 25 گرم مواد قندی در روز را توصیه می‌کند.
به گفته مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، در هر خانواده ایرانی، یک فرد دچار اضافه وزن، چاقی، فشار و چربی خون و همچنین دیابت است بنابراین باید تا جایی که به کیفیت محصولات لطمه وارد نشود، میزان شکر و قند موجود در این محصولات، کاهش پیدا کند.
او با اشاره به سوق یافتن ذائقه مردم به سوی مصرف مواد غذایی با میزان قند بالا، گفت: برخی محصولات غذایی، بیش از حد شیرین است به عنوان نمونه در قنادی‌ها باید از روغن‌های سالم و دارای اسیدهای چرب و ترانس پایین استفاده و شیرینی‌های کم کالری تولید شود. دکتر عبداللهی افزود: مواد قندی و شکری بالای موجود در مواد غذایی می‌تواند احتمال بروز سرطان پانکراس و پستان زنان را افزایش دهد و برای کاهش این بیماری‌ها راهی نداریم جز اینکه قند، چربی و نمک محصولات غذایی در صنوف و صنعت کاهش یابد و استفاده از فیبر بیشتر شود که یکی از مواد با فیبر بالا، آرد سبوس دار است.
او در پایان با بیان اینکه جای شیرینی‌های کم کالری و کم قند در قنادی‌ها خالی است، گفت: پیشنهاد وزارت بهداشت این است که حتماً باید از قند، چربی و نمک کمتری در تولید و عرضه محصولات غذایی استفاده شود و جایگزین‌هایی مانند شکر قهوه‌ای، جایگزین شکر سفید و تصفیه شده شود چراکه شکر قهوه‌ای کالری کمتری در مقایسه با شکر سفید دارد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار -، شماره: 452670
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین