پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۳۲۴۸
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۶
دانشمندان روشی ابداع کرده‌اند که با بازنویسی کدهای ژنتیکی، تشخیص دوپینگ در بدن ورزشکاران دشوار و حتی غیرممکن است.

شعار سال: تصور می‌کنید ورزشکاران متقلب هرگز موفق نبوده‌اند؟ تعدادی از آن ها از جمله لنس آرمسترانگ هفت مرتبه در «دوچرخه‌سواری تور دو فرانس» برنده شد. مانی رامیرز برنده دو دوره برنده مسابقات قهرمانی بیس‌بال جهان شد و بن جانسون نیز یک بار توانست برنده مدال طلای المپیک دو سرعت شود.

اما در نهایت مقامات به تقلب آن ها و استفاده از داروهای نیروزا پی‌بردند و آن ها را جریمه کردند. با وجود این، برخی ورزشکاران هم نجات پیدا کردند و کسی متوجه تقلب آن ها نشد. دانشمندان به تازگی گفته اند: در آینده‌ای نه چندان دور ورزشکاران می‌توانند بدون این که کسی متوجه شود، از داروهای نیروزا برای برنده شدن استفاده کنند به طوری که کسی متوجه این کار نشود!

محققان نام این روش را دوپینگ ژنتیکی گذاشته‌اند! آن ها در این شیوه جدید، کدهای ژنتیکی ورزشکار را از طریق تغییرات ژنتیکی بازنویسی می‌کنند و ویرایش ژنتیکی انجام می‌دهند. این بدان معناست که ورزشکاران در آینده می‌توانند با ویرایش ژنتیکی برنده میدان شوند.

دانشمندان به عنوان مثال برای تغییر ژن‌های گیاهی از نوعی ویروس برای تزریق ژن مفید استفاده می‌کنند. آن ها در تئوری می‌توانند چنین فرآیند مشابهی را برای بهبود ژنتیک ورزشکاران مورد استفاده قرار دهند. محققان، ویروسی را داخل یک ژن تزریق می‌کنند که بدن را به تولید پروتئین اریتروپوتئین ترغیب می‌کند. این پروتئین کار اکسیژن‌ رسانی را به بافت انجام می‌دهد.

تشخیص تزریق این پروتئین ساده است و کارشناسان با آزمایش‌هایی که انجام می‌دهند به راحتی می‌توانند وجود آن را شناسایی کنند. اما تشخیص حجم بالای این پروتئین که بدن تولید می‌کند بسیار دشوارتر است.

مقامات مسئول برای شناسایی آن به بررسی کپی‌های بیشتری از این ژن در خون و سایر نمونه‌های بیولوژیکی بدن ورزشکاران نیاز دارند. این کار در صورتی امکان‌پذیر است که آن ها به کدهای ژنتیکی تغییریافته ورزشکاران آگاه باشند.

برخلاف تغییر ژنتیک که شامل افزودن ژن‌هاست، ویرایش ژنتیکی تنها روی برش و الحاق ژن‌هایی تمرکز می‌کند که فرد از قبل داشته است. ژن ویرایش شده ورزشکار، هیچ ژن اضافی ندارد که مقامات بتوانند آن را پیداکنند.

آژنس ضددوپینگ جهان برای مقابله با این مساله، از تمام ورزشکاران المپیک خواسته تا کپی تمام کدهای ژنتیکی خود را ثبت کنند. البته این کار، مانع از تغییرات ژنتیکی درتمام ورزش‌ها نمی‌شود زیرا محققان پیش از اعمال تغییرات ژنتیکی در انسان‌ها، به کپی‌های کد ژنتیکی هر ورزشکار نیاز دارند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار 31 فرودین 97 ، کد مطلب: 382271، www.ana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین