پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۰۳۱۳
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۱
رئیس پیشین فدراسیون نجات غریق گفت: در طول دوران خدمتم در این فدراسیون حدود ۱۵۰ هزار منجی را برای بخش های مختلف و کمک به مردم پرورش دادیم.

شعارسال: مصطفی میرسلیم که ۲۸ سال به عنوان رئیس فدراسیون نجات غریق فعالیت کرده بود، پس از سالها حضور در این فدراسیون از مسئولیتش کنار رفت تا فرد جدیدی ریاست آن را برعهده بگیرد.

میرسلیم که کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری نیز شده بود به سوالات مطرح شده پاسخ داد:

* با توجه مسئولیتهایی که در زمینه ورزشی داشته اید، بفرمایید از چه تاریخی و چگونه وارد آن فعالیتهای رسمی شدید؟

- میرسلیم: دو زمینه در این طبیعت آفریده خدای متعال همواره مرا شیفته خود نموده یکی دریا و دیگری کوه. اولین ورزشهایی که در نوجوانی شروع کردم شنا بود و کوهنوردی. بعد از پیروزی انقلاب و از سال ١٣٦٥ همکاری با فدراسیون کوهنوردی را آغاز کردم و در دوران مسئولیت دکتر غفوری فرد در سازمان تربیت بدنی، به پیشنهاد ایشان مسئولیت فدراسیون نجات غریق را به عهده گرفتم و البته به طور همزمان با دعوت مرحوم داوودی نائب رئیس فدراسیون کوهنوردی عضو هیئت رئیسه آن فدراسیون هم شدم.

* مهمترین خدماتی که در دوران مسئولیت شما در فدراسیون نجات غریق انجام گرفت، کدامند؟

- نیت من از ورود به فدراسیون نجات غریق، خدمت به مردم برای نجات جانشان در اماکن آبی بویژه در سواحل دریای خزر بود.

* چقدر این کار اهمیت داشت و تعداد سالیانه غرق شدگان کشور چقدر بود؟

- در آن سالها آمار دقیقی از کل مغروقان نداشتیم و برآورد ما در فدراسیون در حدود سالیانه هزار نفر بود؛ البته یقین داشتیم که در سواحل شمال بیش از ششصد قربانی داریم که فاجعه انگیز بود. ما برای مهار کردن مشکل غرق شدگی در سواحل دریا، رودخانه ها، دریاچه ها، مخازن پشت سدها و برکه ها و نیز در استخرها و اماکن آبی تفریحی تصمیم گرفتیم اولویت را به آموزش منجیان غریق بدهیم. این امر بویژه با افزایش مسافران به استانهای شمالی کشور و استقبال گسترده مردم از دریای خزر اهمیت بیشتر می یافت. در بدو ورود ما به فدراسیون، تعداد منجیان بالغ بر ٦٠٠٠ می شد که اغلب از آقایان بودند. تعداد بانوان منجی انگشت شمار بود. این آموزش را با تشکیل مدارس نجات غریق و برگزاری دوره های منجی گری در هیئت های نجات غریق سراسر کشور آغاز کردیم. نتیجه آن آموزشها امروز بالغ بر ١٥٠ هزار منجی درجه یک و درجه دو و منجی دریایی و کمک منجی و مربی آب درمانی است که ٤٠٪‏ آنها از بانوان هستند و الحمدلله جوابگوی نیاز رسمی کشور در استخرها و اماکن آبی ورزشی و تفریحی و ایستگاهای ساحلی و حتی نقاط کور است.

* منظورتان از نقاط کور چیست؟

- در سواحل شمال، غیر از ایستگاه های رسمی و مجوزدار به تعداد محدود، مردم به نقاط حفاظت نشده متعددی مراجعه می کنند که اتفاقاً اغلب مغروقان از آن نقاط اند زیرا کسی در آن نقاط غیر استحفاظی برای مراقبت و نظارت و نجات و امداد مستقر نیست. ما در فدراسیون تصمیم گرفتیم تحقیق کنیم و آن نقاط را شناسایی کنیم؛ پس از شناسایی دقیق صدها محلی که مورد استقبال مردم بود ، طرحی را تعریف کردیم برای هشدار دادن به مردم و کمک به آنها در شرائط اضطراری با استقرار منجیان غریق در آن نقاط کور. این طرح در دوازده سال گذشته اجرا شد و علی رغم عدم پشتیبانی بموقع و مناسب دولت، به نجات صد هزار نفر انجامید. این دستاورد مهمی بود هرچند چاره واقعی سواحل شمال کشور در ساماندهی جامع آن سواحل است که برای آن نیز در فدراسیون طرح فنی مناسب تهیه و تقدیم دولت کردیم.

* البته این دستاورد مهمی است ولی در زمینه مسابقات ورزشی و رقابتهای بین المللی چه اقداماتی کردید؟

- باید به یاد داشته باشید که فدراسیون نجات غریق ، برخلاف اغلب دیگر فدراسیونهای شناخته شده، یک فدراسیون صرفاً ورزشی نیست؛ وظیفه اصلی فدراسیون نجات غریق ، خدمت رساندن به مردم و امداد و نجات جان انسانهاست؛ ما در فدراسیون از ورزش استفاده می کنیم برای هرچه بهتر ایفا کردن آن خدمت: اصالت با خدمت است و ورزش ابزار آن است؛ ما مسابقه برگزار می کنیم تا مشخص کنیم چه کسی می تواند در امداد و نجات گوی سبقت را از دیگران برباید؛ با این دیدگاه امور ورزش نجات غریق و برگزاری مسابقات را بسیار جدی گرفتیم و همه ساله مسابقات قهرمانی را برگزار می کنیم و در رقابتهای جهانی هم شرکت می کنیم و تا کنون موفق به کسب رتبه های خوب جهانی و عالی آسیایی شده ایم در حالی که در سال ٦٨ عددی به حساب نمی آمدیم.

* آیا در فدراسیون جهانی ، ایران جایگاهی دارد؟

- فدراسیون نجات غریق با کوششهای مرحوم نصیری از قدیمی ترین فدراسیونهای کشور و از باسابقه ترین آنها در جهان است. در صحنه بین المللی دو تشکیلات وجود داشت یکی WLS یا سازمان نجات غریق جهانی و دیگری FIS یا فدراسیون بین المللی نجات غریق. ایران در هر دو تشکیلات عضو رسمی بود و از اولین اقداماتی که ما پس از حضور در فدراسیون انجام دادیم پشتیبانی از ادغام این دو تشکیلات بود که پس از چند ماه تلاش مستمر به نتیجه رسید و ILS یا تشکیلات بین المللی نجات غریق از ادغام آن دو ، تأسیس و تشکیل شد. به دنبال این تلاشها و پس از تنگ نظریهایی که در اجلاس مجمع عمومی، دولت انگلستان از خود نشان داد، تشکیلات بین المللی این جانب را به عنوان حامی جهانی نجات غریق انتخاب کرد؛

همچنین در اجلاس مجمع عمومی بعدی در استرالیا مسئولیت نجات غریق خاورمیانه به نائب رئیس فدراسیون جناب آقای اسفندیاری اعطا شد و عضویت در کارگروه فرهنگی به نائب رئیس بانوان ، خانم صاحب الزمانی، داده شد. این سمتها هم اکنون نیز معتبر است و امیدواریم آیندگان نیز بتوانند مشابه آن را برای جمهوری اسلامی ایران کسب و حفظ کنند. از دوازده سال پیش نیز در فدراسیون رسیدگی به امور غواصی را به عهده گرفتیم و از اعضای فعال اتحادیه جهانی غواصی شدیم و به ساماندهی آن فعالیتها و آموزش غواصی از غواص تک ستاره تا رده مدرس غواص سه ستاره و نظارت بر مجموعه آنها پرداختیم.

* آیا غیر از شنا و نجات غریق و کوهنوردی، در رشته های دیگر ورزشی هم فعال بوده اید و احیاناً موفق به کسب رتبه شده اید؟

- من در قایقرانی و تنیس هم فعالیت ورزشی داشته ام و هیچ گاه دنبال کسب رتبه نبوده ام ولی به لطف خدا موفق به صعود تمام قله های مرتفع تر از ٤٠٠٠ متر کشور و کسب رتبه اول بزرگسالان در شنای دریایی عبور از تنگه قشم شده ام.

* با این شناخت و تجربه ای که دارید، تعریف شما از ورزش چیست؟

- این سؤال را مرحوم جعفر محتشمی از خبرنگاران متعهد کیهان ورزشی ده سال پیش مطرح کرد؛ پاسخ من چند وجه دارد: یک) مهمترین نعمت خدادادی سلامت است و قطعاً ورزش از روشهای مفید و مؤثر کسب و حفظ سلامتی است؛ از این دیدگاه توسعه ورزشهای همگانی ضروری است چون به سلامت در جامعه کمک می کند. دو) شرکت در مسابقات ورزشی سالم برای پیشرفت در ورزش با حضور در رقابتهای سراسری و منطقه ای و جهانی مفید و ضروری است. سه) ورزش سالم از دو جنبه باید در نظر گرفته شود: جنبه اول جسمانی است و به عدم استفاده از مواد نیروزا بر می گردد....

* آیا از دوپینگ یا به قول شما از این مواد نیروزا در کشور ما هم استفاده می شود؟

- با کمال تأسف آری! و حتی چند سال پیش یکی از قهرمانان المپیکی ما را به دلیل مثبت بودن آزمایش استفاده از چنان موادی از حضور در رقابتها محروم کردند لاکن حرمت او را نریختند!

* جنبه دوم چیست؟

- جنبه دوم به ابعاد اخلاقی ورزش بر می گردد. همان طور که امروزه کسب رتبه در هر رشته ورزشی نیازمند شناخت علمی ویژگی های آن ورزش و انجام دادن تمرینهای دقیق فنی است، و اگر کار آن ورزش بخوبی انجام گیرد می توان امیدوار بود که در بدن انسان تعادل های لازم برای نیل به سلامتی کامل جسمانی ، حاصل شود، در زمینه معنوی نیز لازم است مراقبتهای دقیق اعمال شود تا مطمئن شویم از فعالیتهای ورزشی برای ورزشکار تعالی معنوی و تعادل روحی و سلامت روان حاصل و حفظ می شود، بداخلاقی بتدریج کم رنگ می شود و از بین می رود ، روحیه فتوت یا جوانمردی، که از ویژگیهای پهلوانان ما در گذشته بوده، زنده می شود و تعمیم می یابد و راه خدمت رسانی به یکدیگر و کمک به مظلوم و دفاع از درماندگان و مقابله با زورگویی و بی معرفتی ، و در نتیجه سلامت بخشیدن به جامعه هموار می گردد. ورزش را در چند مسابقه داخلی و بین المللی که اغلب با مشارکت افراد حرفه ای انجام می گیرد و منجر به برخی خودخواهی ها و خودپسندیها و تکبر از یک طرف و شکل گرفتن بدآموزیهای اخلاقی با هتاکی و فحاشی و خدای ناکرده تخریب شخصیتی و تخریب اماکن و تأسیسات و وسایل عمومی می شود، نباید خلاصه کرد؛ چنان رفتارهایی ضد آرمانهای ورزشی است و نه تنها به نیل به تعادل نمی انجامد که باعث خروج از تعادل هم می شود ، یعنی نقض غرض!

* آیا وزارت ورزش و جوانان در این مسیر تعالی و تعادل که شما تعریف نمودید، پیش می رود؟

- من بسیار امیدوار بودم که چنان بشود ولی وقتی شاهد برخی تنگ نظریها و سیاسی کاریها بویژه پس از انتخابات ٩٦ شدم، صادقانه بگویم که وزارت ورزش و جوانان ، برای القاء اطمینان نسبت به آینده، باید مبادرت به تجدیدنظر در برخی از رویه هایی که اتخاذ کرده، بنماید.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 18فروردین1397، کدخبر: 4264968: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین