پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۳۸۲۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۲
عمان ماه آینده مزایده‌ای برای پروژه ساخت خط لوله گاز طبیعی زیردریایی، بین سوهار و ایران برگزار می‌کند؛ مناقصه‌ای که وزیر نفت این کشور در گفت‌و‌گو با رویترز از آن خبر داده است.

شعار سالعمان ماه آینده مزایده‌ای برای پروژه ساخت خط لوله گاز طبیعی زیردریایی، بین سوهار و ایران برگزار می‌کند؛ مناقصه‌ای که وزیر نفت این کشور در گفت‌و‌گو با رویترز از آن خبر داده است.

محمد بن حمد الرومهی می‌گوید: کار مربوط به مطالعات بستر دریا، طراحی خط لوله و تجهیزات جانبی و ایستگاه‌های کمپرسور کامل شده است.

عمان از معدود کشورهای منطقه است که همواره تعاملات مثبتی با ایران داشته است. این دو کشور سال 2013 تفاهمنامه‌ای برای صادرات گاز با یکدیگر منعقد کردند تا روابط استراتژیک خود را از طریق انرژی تعمیق کنند. آذرماه سال گذشته در حاشیه اجلاس 173 اوپک وزیر نفت ایران و عمان بار دیگر با هم دیدار کردند و سندی دیگر برای پیشبرد پروژه صادرات گاز به عمان برای تولید ال‌.ان‌.جی امضا کردند. بیژن زنگنه آن زمان در خصوص این همکاری گفت: «با عمان قراردادی را امضا کردیم که کار صادرات گاز به این کشور را تسریع می‌کند، همچنین حجم قرارداد و اینکه هر کشور کدام قسمت از طرح را فاینانس و تأمین مالی و اجرا کند و نیز تعهدات پذیرفته شده توسط طرف عمانی مشخص شده است. بر این اساس، محمد بن حمد الرومهی، وزیر نفت عمان متعهد شده که از ایران مالیات و عوارض نگیرد

اخیراً وزیر نفت برای پیگیری روند احداث خط لوله گاز به عمان سفر و با محمد بن حمد الرومهی وزیر نفت و گاز سلطنت عمان دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار هم دو طرف مسائل مورد علاقه و بخصوص موضوع روند احداث خط لوله گاز ایران به عمان را مورد بررسی قرار دادند و صورتجلسه توافق‌ها در این خصوص به امضای طرفین رسید. مقرر شد تا توافق برای احداث این خط لوله در دو بخش صورت بگیرد که بخش اول آن تا پایان ماه مه سال‌جاری میلادی و بخش دیگر آن هم تا پایان ماه ژوئن انجام شود.

زنگنه با اشاره به دیدار خود با وزیر نفت و گاز عمان به یکی از رسانه‌های رسمی دولت گفته بود: «کارها خوب جلو رفت. امروز صورتجلسه توافق‌هایی که جمع‌بندی شده بود امضا شد و امیدوارم در زمانبندی تعیین شده، توافق نهایی شود.» اکنون مزایده‌ای برای پروژه ساخت خط لوله یک گام مؤثر در جهت پیشرفت کار قرارداد است. همان‌طور که وزیر نفت می‌گوید دو طرف به صورت مستمر پیگیر تحقق اجرای این پروژه هستند اما با توجه به مسائل مختلفی که باید طرفین روی آن به توافق نظر برسند، این سؤال مطرح می‌شود که آیا صادرات گاز ایران به عمان در سال 2020 آغاز می‌شود؟

به‌هر حال هدفگذاری برای اجرا و تکمیل پروژه و رسیدن گاز ایران به عمان سال ۲۰۲۰ میلادی است. در این قرارداد ایران برای تولید سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن ال.ان‌.جی در تأسیسات ال. ان. جی عمان به این کشور گاز صادر میکند. ظرفیت انتقال گاز با خط لوله صادرات گاز ایران به عمان که قرار است تا سال ۲۰۲۰ تکمیل شود، روزانه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون فوت مکعب خواهد بود. اکنون وزیر نفت معتقد است که نحوه توافق برای طرح انتقال گاز ایران به عمان تیرماه نهایی می‌شود و امید است که با تسریع امور اجرای این قرارداد به سال 2020 برسد؛ یعنی کمتر از 2 سال دیگر.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران ، تاریخ انتشار ------ ، کدمطلب: 464515 ، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
0
0
ایران در زمینه صادرات گاز از کشور های پیشگام در این حوزه است که دستاورد های خوبی را در این زمینه داشته است
ا.ح75
ناشناس
United States
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
0
0
امیدوارم که یک شرکت ایرانی بتونه انجام این پروژه عظیم رو به عهده بگیره
س.د۷۶
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین