پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۲۴۳۴۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۱
دبیر سابق ایران در اوپک گفت: آمریکا اگر چنانچه برجام را ترک کند و سیاستی را در پیش بگیرد بعید می دانم که کشورهای اروپایی همراهی کنند. بنابراین حتی اگر ایران را تحریم کند در بازار فروش نفت ایران تاثیری ندارد.
شعارسال: محمدعلی خطیبی رئیس سابق ایران در اوپک  در خصوص افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی اظهار کرد: دلایل افزایش قیمت نفت به دو عامل اصلی برمی‌گردد؛ از یکسو ادامه سیاست مدیریت بازار اوپک است که بازار نسبتا بهبود پیدا کرده و دیگری بحث ژئوپولتیک است که این موضوع نگرانی‌هایی را در بازار نفت بوجودآورده است بنابراین این عوامل باعث شده است که قیمت نفت از مرز 70 دلار عبور کند.

او تصریح کرد: تحولات منطقه ای که توسط نیروهای خارج از منطقه، عمدتا توسط آمریکا و اقمار آمریکا شکل گرفته باعث شده که در کشورهای منطقه در واقع نوعی تنش بوجود آید. می توان گفت این تحولات دامن کشورهای صادرکننده منطقه را گرفته است.

خطیبی با اشاره به اینکه تنش های موجود در کشورهای منطقه تاحدودی بازار نفت را تحت تاثیر قرار داده است افزود: عرضه کنندگان نفت، اگر چنانچه مورد تهدید قرار گیرند، بخاطر محدودیتی که اعمال می‌شود بازار عکس‌العمل نشان می دهد.

دبیر سابق ایران در اوپک تصریح کرد: هرگونه درگیری و بی ثباتی و نگرانی در مورد قطع عرضه نفت قیمت‌ها را افزایش می دهد. البته این منطقه؛ منطقه‌ای است که نیروهای خارجی ایجاد تنش و درگیری می کنند و این موضوع بازار طلای سیاه را تحت الشعاع قرار می دهد.

او با تاکید براینکه ایران بازیگر مهم در منطقه است گفت: طبیعتا صادرات نفت ایران مانند روال گذشته ادامه دارد هر گونه کاهش صادرات بازار را نگران می کند، می تواند به دلایل مختلفی صورت بگیرد. چنانچه تحریم ها دوباره اعمال شود و به مشتریان نفتی ایران فشار وارد کنند با کاهش صادرات نفت ایران مواجه خواهیم شد و این کاهش صادرات بازار را تحت تاثیر قرار میدهد.

خطیبی افزود: اکنون هیچ دلیلی وجود ندارد که مشتریان، نفت ایران را خریداری نکنند. آمریکا اگر چنانچه برجام را ترک کند و سیاستی را در پیش بگیرد بعید می دانم که کشورهای اروپایی همراهی کنند. بنابراین حتی اگر ایران را تحریم کند در بازار فروش نفت ایران تاثیری ندارد.

او تاکید کرد: به احتمال زیاد اگر همراهی هم نکند تاثیری رو صادرات ایران ندارد. اروپا و آسیا مشتریان مهم ایران هستند و بعید می دانم که با آمریکا همراهی کنند.

دبیر سابق ایران در اوپک اضافه کرد: در زمان تحریم این موضوع اتفاق افتاد که اروپا حتی یک قطره نفت از ایران نخرید، درست است که صادرات نفت ایران کاهش پیدا کرد ولی با همان یک میلیون بشکه صادرات در زمان تحریم کشور را اداره می کردیم. مقدار صرفه جویی که صورت گرفت سهم نفت در بودجه کاهش یافت تحولات مثبتی بود و باعث شد که وابستگی به درآمد نفتی کاهش پیداکند.

او خاطرنشان کرد: باید هرچه زودتر از وابستگی به درآمدهای نفتی فاصله بگیریم در آمدهای غیرنفتی در جای خود می تواند دریچه مثبتی را به روی اقتصاد ایران باز کند. می توان گفت چه تحریم باشیم یا نباشیم وابستگی ما به درآمدهای نفتی کاهش می‌دهد.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری ایسکانیوز، تاریخ انتشار:6 اردیبهشت 97، کدخبر:  935067،www.iscanews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۷
0
0
اقتصاد ایران دیگر از فعالیت های نفتی فاصله گرفته است ؛ دیگر داریم به صادرات فکر میکنیم
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۷
0
0
ای کاش به طور جد فکری به حال صنعت توریسم می کردیم درحال و سوق دادن سرمایه گذاران به این سمت بودیم
ن.ف83
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۷
0
0
مخصوصا ایران که اماج تحریم هاست باید این وابستگی رو کم کنه
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین