پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۵۴۲۸
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۲
معاون وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی گفت: جمهوری اسلامی ایران و عربستان کاندیدای حذف مالاریا در منطقه امرو ( کشورهای منطقه مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی) شدند.

شعار سال: علیرضا رئیسی روز سه شنبه در مراسم روز جهانی مالاریا در وزارت بهداشت درباره وضعیت بیماری مالاریا در عربستان افزود: عربستان نیز نامزد حذف بیماری مالاریاست اما موارد مالاریا در عربستان نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

رئیسی درباره وضعیت بیماری مالاریا در ایران گفت: ایران تنها کشوری است که روند رو به کاهش آن در مالاریا خیلی دقیق در حال جلو رفتن است و به تایید سازمان بهداشت جهانی تنها کشوری است که تا سال ٢٠٢٠ قادر است ٤٠ درصد موارد مالاریا را کاهش دهد.

وی به چالش هایی که کشورمان برای ریشه کنی مالاریا با مواجه است اشاره کرد و گفت: افغانستان و پاکستان دو کشوری هستند که در مبارزه با مالاریا مشکل دارند و به عنوان مثال پاکستان دومین کشور دنیا پس از سودان از نظر شیوع مالاریاست.

وی گفت: ما به جز برنامه از ابتلای مردم به مالاریا باید از رفت و آمدهای غیرقانونی و کنترل نشده برخی اتباع افغانستان و پاکستان هم مراقبت کنیم تا موارد جدید این بیماری واگیر دار به کشور وارد نشود؛ چرا که 90 درصد مالاریای گزارش شده در کشور مربوط به کسانی است که از دو کشور یاد شده وارد ایران می شوند.

وی در عین حال شاخص سازمان بهداشت جهانی در موفقیت برنامه مبارزه با مالاریا ، مواجهه کشورها در خصوص انتقال مالاریای بومی بیان کرد و گفت: خوشبختانه سال گذشته از 893 مورد ابتلا به مالاریا در کشور، فقط 68 مورد ، بومی گزارش شد که نشان دهنده مصمم بودن ایران برای اجرای برنامه حذف کامل مالاریا تا سال 2020 است.

دو سال است که حمایت مالی صندوق جهانی قطع شده است

معاون بهداشتی وزیر بهداشت ، درمان وآموزش پزشکی به یک چالش دیگر ایران در راستای اجرای برنامه های حذف مالاریا اشاره کرد و آن اینکه از طرف سازمان جهانی بهداشت (WHO) و گلوبال فاند (صندوق جهانی ) برای حذف مالاریا حمایت مالی می شدیم این در حالی است که دو سال است، این حمایت ها به ایران قطع شده است.

وی، موفقیت ایران در نزدیک شدن به حذف مالاریا و داشتن پتانسیل بالای ایران در مبارزه با این بیماری واگیردار را از جمله دلایل قطع این حمایت جهانی برشمرد .

این در حالی است که به گفته رییسی ، هر چند جمهوری اسلامی ایران به پول صندوق جهانی نیازی ندارد و دهها برابر این اعتبار، برای مبارزه با مالاریا هزینه می کند اما یک نکته ای در این حمایت ها نهفته است و آن اینکه بسیاری از ابزار و تجهیزات آزمایشگاهی جهت تشخیص مالاریا را به علت همین عدم حمایت و در زمان تحریم نتوانستیم وارد کنیم.

وی ادامه داد: البته مسئولان سازمان جهانی بهداشت قول هایی در خصوص از سر گیری این حمایت ها به ما داده اند که امیدواریم این مهم، عملیاتی شود.

رییسی خاطرنشان کرد: اگر ایران در چند دهه قبل، پنج میلیون مبتلا به مالاریا داشت الان این شمار به کمتر از 70 مورد در سال می رسد که همه مبتلایان به موقع تحت درمان قرار گرفته اند؛ ضمن اینکه ما هیچ مرگ ناشی از ابتلا به مالاریا طی سه سال گذشته در کشور نداشتیم.

وی ادامه داد: این در حالی است که حدود دو دهه پیش بالای 50 هزار مرگ و میر ناشی از مالاریا در کشور گزارش می شد و اینکه حدود 50 سال پیش هم مالاریا اولین بیماری واگیر داری بود که بیشتر از هر بیماری واگیردار دیگر، جان مردم را در کشور می گرفت.

آیین روز جهانی مالاریا روز سه شنبه با حضور معاون بهداشتی وزیر بهداشت، نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران، مدیر برنامه مبارزه با مالاریا در دفتر مرکز سازمان جهانی بهداشت و نیز نماینده سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران در محل وزارت بهداشت برگزار شد.

در این مراسم از فعالان برنامه حذف مالاریا در کشور قدردانی شد. همچنین از کتاب تاریخچه بیماری مالاریا در ایران و دستاوردها نیز رونمایی شد.این کتاب به همت اداره مالاریا مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت به رشته تحریر در آمده است.

در این مراسم از خدمات آقای دکتر « آلن شپیرا» مشاور دفتر سازمان جهانی بهداشت و فعال بین المللی بیماری مالاریا قدردانی و تابلو فرشی با تصویر او به وی اهدا شد.

« برای غلبه با مالاریا آماده ایم» شعار امسال روز جهانی مالاریا از سوی سازمان جهانی بهداشت است.

روز جهانی مالاریا 25 آوریل است. این بیماری با نام های دیگری چون پالودیسم، تب و لرز، تب نوبه و تب متناوب نامیده می‌شود.

این بیماری به صورت عفونت حاد در بیشتر موارد وخیم و گاهی طولانی

و با ویژگی‌های تب متناوب و لرز، کم‌خونی و بزرگی طحال و گاه با ویژگی‌های ساده یا کشنده دیگر خودنمایی می‌کند.

اهمیت مالاریا به خاطر شیوع زیاد و مرگ‌ومیر قابل توجه‌است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار 11 اردیبهشت 97 ، کد مطلب: 82902907، www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین