پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۰۶۴۹
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۰
هنر زیبا زیستن ؛ یکی از بزرگترین دغدغه ها و ایده آل های بشر امروز است . هنری که تنها در دایره دستاوردها و در حصار بهداشت جامعه میسر می گردد .

شعار سال: بی تردید سلامت خواسته ها و رویکردها در هر اجتماعی به وجود سلامت و بهداشت آن جامعه اتکا دارد . شادباش ما نثار وجود نازنین شما و همکاران گرامیتان که پاسداران بی ادعای سلامت جامعه اید . بر خود می دانیم بدینوسیله روز جهانی بهداشت و هفته سلامت را به شما عزیزان تبریک و شادباش عرض نماییم.

سازمان بهداشت جهانی که در شهر ژنو پایتخت سویس قرار دارد از موسسات وابسته به سازمان ملل است .

در کنفرانس سانفرانسیسکو در سال ۱۹۴۶تصمیم به تشکیل یک کنفرانس بین المللی بهداشت گرفته شد که اساسنامه آن در هفتم آوریل سال ۱۹۴۸، در نیویورک تنظیم و تصویب شد و اولین انجمن بهداشت جهانی اقدام به انتخاب روزی از سال به نام ” روز جهانی بهداشت ” نمود .

در ژوئن همان سال اولین مجمع عمومی سازمان بهداشت جهانی در ژنو با حضور نمایندگان ۶۱کشور جهان تشکیل شد ..

هر سال ، با نام روز جهانی بهداشت در سراسر دنیا جشن گرفته می‌ شود .Aprilاز سال ۱۹۵۰، ۷آوریل .

هفتم آوریل ، روز جهانی بهداشت و همچنین سالگرد تاسیس سازمان جهانی بهداشت است.

رسالت روز جهانی بهداشت بالا بردن آگاهی عموم مردم جهان ، درباره موضوع خاص بهداشتی است که سازمان بهداشت جهانی ( WHO ) آن را در رأس اولویت های بهداشتی سال قرار داده است . این روز به عنوان نقطه شروع اجرای برنامه های بهداشتی بلند مدتی است که می بایست مدت ها قبل از هفت آوریل ، فعالیت های آن انجام شده و منابع آن فراهم گردد.

هدف این سازمان ، فراهم کردن حداکثر امکانات بهداشتی و سلامتی برای کلیه انسان های روی زمین است ، به دنبال این هدف ، سازمان ، برنامه های زیادی را به مرحله اجرا می گذارد تا زمینه مساعدت کشور ها را برای تقویت بهداشت عمومی خود فراهم کند.

یکی از موانع بزرگ در بهبود وضع بهداشت در دنیا کمبود اشخاص متخصص می باشد . سازمان بهداشت جهانی برای رفع این مشکل ، دوره های مطالعاتی و کارآموزی و تعلیم و تکمیلی در سرتاسر جهان تشکیل داده است .

بیشترین توجه سازمان مداوای تب های مناطق حارّه ، سل ، جذام ، وبا ، طاعون ، آبله ، امراض تناسلی ، بهداشت مادران و کودکان و تغذیه متمرکز می باشد و از جمله برنامه های عمده آن ریشه کنی مالاریا و آبله است .

ایران در ۲۳نوامبر ۱۹۴۶، به عضویت این سازمان درآمد و همه ساله در اجلاس سالیانه آن و در کمیته منطقه ای در گروه مدیترانه شرقی شرکت داشته است.

بهداشت چیست ؟

بهداشت در واقع زیر بنای فعالیت های اقتصادی و پیشرفت های اجتماعی یک ملت است و سلامت جامعه در گرو رعایت اصول بهداشتی می باشد و جامعه سالم و تندرست می تواند از منافع خود دفاع ، و حقوق خود را کسب کند .

بهداشت عبارت است از علم و هنر پیشگیری از بیماری ها ، طولانی کردن عمر و بالا بردن سطح سلامت و توانایی بشر که اگر تک تک افراد جامعه سالم باشند ، می توان در مجموع ، یک جامعه سالم و توانا به وجود آورد .

در قانون اساسی بر مسأله بهداشت تاکید زیادی شده است . در اصول سوم ، بیست و نهم و چهل و سوم قانون اساسی بر ضرورت تأمین بهداشت و فراهم نمودن امکانات بهداشتی و درمان بیماری ها ، و گسترش خدمات درمانی تأکید شده است .

بهداشت در اسلام :

از جمله ویژگی های فطری تمامی موجودات جهان غریزه پاکیزگی و میل به نظافت می باشد و انسان نیز به عنوان اشرف مخلوقات به طور ذاتی به سلامتی و تامین تندرستی خود علاقه مند است .

دین مبین اسلام ، اهمیت زیادی برای انسان ها قائل است و با وضع قوانین بهداشتی ، نسبت به حفظ سلامت افراد ، برنامه ریزی کرده است.

ناگفته نماند که تندرستی فقط سلامت جسم نیست و سلامت روح و روان افراد و سلامت جامعه نیز اهمیت زیادی دارد و هر کدام از اینها بر یکدیگر تاثیر متقابل دارند . اسلام نیز تاکید فراوان بر خود سازی افراد جهت سلامت جامعه کرده و خط مشی زندگی را برای انسان ها ترسیم نموده است .

متأسفانه جوامع پیشرفته به ویژه در زمینه بهداشت ، به خاطر عدم رعایت اصول اخلاقی و روابط اجتماعی ، مبتلا به بیماری هایی چون ایدز ” Aids ” شده اند که در حال حاضر علاجی برای آنها وجود ندارد .

در اسلام کلیه مسائل بهداشتی مانند بهداشت فردی ، بهداشت محیط ، بهداشت روانی ، بهداشت اجتماعی و مطرح شده و بسیاری از مباحث که هنوز علوم تجربی امروز به آنها نرسیده است به طور وسیعی مورد توجه قرار گرفته است . مثل تاثیر معنوی حلال و حرام ، نجاست و پاکی و

در اسلام راجع به آب آلوده که می تواند سر منشا و عامل انتقال بیماری ها باشد ، اشاره شده و قبل از اینکه دانشمندان به کشف و شناسایی میکروب ها بپردازند سفارش شده که مصرف آب جوشیده از هر جهت سودمند است زیرا حرارت باعث نابودی میکروب ها و رفع آلودگی آب می شود و انسان را از خطر ابتلا به بیماری نجات می دهد و این نشان دهنده اهمیت رعایت مسائل بهداشتی و جلوگیری از شیوع بیماری ها در اسلام است .

اهداف بهداشتی :

مسائل بهداشتی وسیع و گسترده است و با توجه به پیشرفت سریع علم ، هر روز نکات بهداشتی ریز تر و دقیق تر و اهداف بهداشتی ، گسترده تر می شوند .

به طور خلاصه اهداف بهداشتی را می توان به صورت زیر بیان کرد:

۱- سالم سازی محیط زیست.

۲- کنترل بیماری های واگیردار .

۳- آموزش بهداشت عمومی.

۴- ایجاد خدمات پزشکی و پرستاری برای تشخیص و درمان بیماری ها .

۵- ایجاد و توسعه ، یک سیستم اجتماعی که در آن هر فرد از وسایل و امکانات لازم برای سالم ماندن برخوردار باشد تا افراد از حق مسلم خود یعنی سلامت و زندگی طولانی بهره مند و در مواقع بیماری بتوانند از آن خدمات بهره مند شوند .

اگر افراد جامعه نکات بهداشتی را رعایت کنند ، بهداشت جامعه نیز تامین خواهد شد.

بنابراین هر فردی در این کار سهمی دارد ؛ انسان ها باید کوشش کنند تا از آلوده ساختن محیط زیست خود مانند هوا ، آب ، زمین و جلوگیری نمایند و از گسترش بیماری های واگیردار با رعایت اصول بهداشتی جلوگیری به عمل آورند. .

اثرات فیزیکی تغییرات آب و هوایی در مناطق جغرافیایی مختلف ، متفاوت خواهد بود . اثرات ناشی از تغییرات آب و هوایی بر روی سلامت بشر تحت تأثیر توسعه ،‌ فقر و تحصیلات ، ساختار بهداشت عمومی و ساختار سیاسی جوامع قرار خواهد گرفت .

کشور های در حال توسعه آسیب بیشتری خواهند دید . در واقع کشور های دارای میزان بالای فقر و سوء تغذیه ، ساختار های ضعیف بهداشتی و مسائل سیاسی ، کمترین قدرت را برای وفق دادن خود با این شرایط خواهند داشت . در واقع اگر ما توانایی مقابله با مشکلات ناشی از تغییرات آب و هوایی بر روی سلامت را نداشته باشیم مسلماً در رسیدن به اهداف توسعه هزاره دچار مشکل خواهیم شد .

در ایران روز ۱۸فروردین روز سلامت و ۲۴-۱۷فروردین ، هفته سلامت نام گذاری شده است.

اهداف بزرگداشت هفته سلامت:

بزرگداشت فعالیت های حوزه سلامت و تقدیر از فعالان این حوزه ؛

تبیین اهمیت موضوع سلامت به عنوان زیرساخت توسعه پایدار ؛

جلب مشارکت و همکاری عمومی در راستای تحقق جامعه سالم ؛

تبیین شعار محوری « انسان سالم ؛ محور توسعه پایدار » ؛

جلب همکاری های بین بخشی ؛

_جلب مشارکت مردم از طریق تشکل های غیر دولتی ، خیرین و واقفین ؛

_جلب توجه دولت و مجلس به سلامت به عنوان زیرساخت توسعه پایدار ؛

_ توجه به فعالیت های فرهنگی به منظور ارتقاء سلامت جامعه .

عناوین روزهای هفته سلامت :

۱۷فروردین : سلامت و همکاری های بین بخشی ؛

۱۸فروردین : سلامت و تغییرات آب و هوایی ؛

۱۹فروردین : سلامت ، تغذیه و گروه های در معرض خطر ؛

۲۰فروردین : سلامت و فّنآوری های نوین ؛

۲۱فروردین : سلامت و پزشک خانواده ؛

۲۲فروردین : سلامت و جامعه عاری از دخانیات ؛

۲۳فروردین : سلامت و تحرک جسمانی.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اصفهان ، تاریخ 16 فروردین 97، کد طلب: -: www.ta.mui.ac.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین