پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۵۴۶۱
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۳:۲۸
مجتبی میلادی نیا، عضو هیات علمی دانشگاه جندی شاپور واحد بستان و استاد رشته پرستاری دانشگاه بهبهان است و با آنکه سن و سال زیادی ندارد؛ اما با تلاش و کوشش توانسته یکی از اساتید خوب این دانشگاه باشد

شعارسال: مجتبی میلادی نیا، عضو هیات علمی دانشگاه جندی شاپور واحد بستان و استاد رشته پرستاری دانشگاه بهبهان است و با آنکه سن و سال زیادی ندارد؛ اما با تلاش و کوشش توانسته یکی از اساتید خوب این دانشگاه باشد.

ماجرای محبوب شدن این استاد در بین دانشجویان از آنجا شروع شد که دانشجویان خوابگاه دخترانه دانشکده پرستاری بهبهان به کمبود امکانات اعتراض کردند و این استاد دلسوز صندوق عقب خودروی شخصی اش را پر از وسیله کرد و آن را به خوابگاه ها برد تا دانشجویان به دلیل دور بودن به مراکز خرید، دچار مشکل نشوند؛ این استاد محبوب پیش از این نیز با هزینه شخصی اش وسایل آزمایشگاه را تهیه می کرد تا دانشجویان از واحدهای عملی باز نمانند.

معرفی مجتبی میلادی به عنوان استاد نمونه از طرف دانشجویان این خوابگاه بهانه ای شد تا با او به گفتگو بنشینیم:

* چه شد که محبوب دانشجویان شدید و شما را به عنوان دانشجوی برتر معرفی کردند؟

میلادی: من کار خاصی نکرده ام؛ اما نکته ای که به نظر مهم می رسد، این است که اساتید باید همراه دانشجو باشند تا بتوانند اعتماد دانشجو را جلب کنند. فضای دانشگاه با فضای دبیرستان متفاوت است و اساتید در اعتمادسازی دانشجو می توانند نقش موثری ایفا کنند.

*یکبار که در خوابگاه ها مشکل تغذیه به وجود آمد و دانشجویان اعتراض کردند، شما با هزینه شخصی وسایلی خریداری کردید و به خوابگاه ها تحویل دادید، در این مورد بیشتر توضیح می دهید؟

میلادی: مدیریت قبلی مشکلاتی داشت؛ اما مدیریت جدید بیشتر از یکی دو ماه نیست که در دانشگاه مستقر شده است. بودجه در نظر گرفته شده نیز هنوز تخصیص پیدا نکرده است؛ همین مساله مشکلات زیادی را برای دانشجویان ایجاد کرده است؛ اما بیشتر حجم مشکلات، بزرگ نمایی این مشکلات است.

مدتی پیش دانشجویان دختر دانشکده پرستاری به کمبود امکانات و مسائلی که در خوابگاه بود، اعتراض کردند؛ اما این اعتراضات کم‌کم زیاد شد و در برخی از موارد نیز برخی مشکلات در کانال ها و گروه های مختلف مطرح شد. یکی از خواسته هایی که دانشجویان خواهر مطرح می کردند، این بود که از دانشگاه بهبهان انتقالی بگیرند و به دانشگاه چمران بروند؛ اما دانشگاه با این موضوع مخالفت می کرد.

این مسائل باعث شده بود اعتراضات این گروه از دانشجویان که تعدادشان 10 نفر است، هر روز بیشتر شود؛ به همین دلیل مشکلات خوابگاهی را مدام منتشر می کردند. مشکلات کمبود امکانات تنها در خوابگاه دختران مطرح نبود و دانشجویان پسر نیز با همین مشکلات روبرو بودند؛ اما مسئله اینجا است که آنها با این مسائل کنار می آمدند. اینها شاید دلایلی بود که فکر کردم با خرید مایحتاجی هر چند ناچیز کمی از شدت این نگرانی ها کم کنم و به همین دلیل وسایلی را خریداری کردم و به خوابگاه های دخترانه و پسرانه تحویل دادم.

*فکر می کنید یکی از دلایلی که بین دانشجو و دانشگاه شکاف می اندازد، چیست؟

میلادی: شفاف سازی مسئولان دانشگاه در مورد مسائل و مشکلات می تواند بسیاری از مشکلات را کاهش دهد.

اما مطمئنم تا شش ماه دیگر وضعیت این دانشگاه از لحاظ آموزشی و رفاهی بسیار بهتر می شود؛ این که دانشجو بداند که مسئولان دانشگاه مسائل و مشکلات را با آنها در میان می گذارند، می تواند بار روانی مسائل و مشکلات پیش امده را بکاهد.

*استاد نمونه و محبوب باید دارای چه خصوصیاتی باشد تا دانشجو به او اعتماد کند؟

میلادی: خودم جزو اساتید سخت گیر هستم نه که سخت گیر؛ بلکه از لحاظ نظم و امتحان شاید به دانشجویانم سخت بگیرم.

به نظرم اگر در مورد نظم و حضور در کلاس به دانشجو سخت نگیریم، در حق او اجحاف کرده ایم. تمام تلاشم این است که در زمانی که من و دانشجویانم در کلاس هستم، از درس و آموزش کوتاهی نکنم؛ چند وقت پیش پدر بزرگم از دنیا رفت و من باید در مراسم ختم او شرکت می کردم؛ اما از آنجا که تعطیل کردن کلاسم سبب می شد دانشجویان یک هفته از کلاس عقب بمانند، ترجیح دادم در کلاس حاضر شوم و به تشییع جنازه پدربزرگم نرفتم چون همه نگرانی ام این بود که از درس عقب نمانیم.

* دانشجویان معتقدند که شما امین آنان هستید و آنها مشکلاتشان را نیز با شما مطرح می کنند؟

میلادی: این در راستای همین اعتمادسازی است که صورت گرفته است. از طرفی من فاصله سنی زیادی با دانشجویام ندارم. خودم متولد 1369 هستم و به همین دلیل ارتباط خوبی با دانشجویان دارم و از سوی دیگر رابطه خوبی نیز با مسئولان دانشگاه دارم و در واقع پل ارتباطی دانشجویان با مسئولان دانشگاه هستم و سعی می کنم میانه این دو را داشته باشم. در واقع مشکلات دانشگاه به عنوان دغدغه من به حساب می آید.

*چقدر دانشجویان مشکلاتشان را با شما در میان می گذارند؟

میلادی: سعی می کنم سنگ صبور دانشجویان باشم تا جایی که می توانم تلاش می کنم مشکلات دانشجویان را در رابطه با دانشگاه رفع و رجوع کنم و تا آنجا که راه دارد تلاش می کنم دانشجویان کمتر در مورد مسائل حقوقی و صنفی به مشکل برخورد کنند.

متاسفانه شرق استان مناطق تفریحی ندارد؛ بیشتر دانشجویان خوابگاهی هستند و از شهرهای دور به برای تحصیل به بهبهان آمده اند؛ در واقع دانشجویان هیچ سرگرمی در اینجا ندارند به همین دلیل به نظرم باید فشارها بر روی بچه ها کم کنیم. دانشجویان نیز در شرایط خاص باید سعه صدر داشته باشند و حوصله بیشتری به خرج دهند؛ گاهی برخی از مشکلات در مدت زمان کوتاه قابل حل است؛ اما گاهی اوقات نیز حل مشکلات زمان بر است و نیاز به پیگیری طولانی مدت دارد.

برخی از موارد مشکلات را خود مسئولان ایجاد می کنند به این طریق که کمتر مسائل را شفاف سازی می کنند و بسیاری از موارد را با دانشجویان مطرح نمی کنند؛ خیلی از اوقات پیش آمده که دانشجویان موضوعی را مطرح کرده اند و بر سر آن گاهی جنجال کرده اند؛ اما با یک توضیح کوتاه این مساله کاملا مرتفع شده است. اگر فرهنگ گفتمان در بین دانشگاهیان نهادینه شود، آن وقت است که می توان امید داشت که مشکلات حل می شود.

*چه فاکتورهایی را در کلاس رعایت می کنید تا در زمره اساتید برتر قرار گیرید؟

میلادی: سعی می کنم مواردی را که از دانشجو می خواهم اول از همه خودم به آن ها عمل کنم. تمام تلاشم این است که نحوه تدریسم خوب و اصولی باشد و دانشجو بدون آنکه مفهوم درس را گرفته باشد، از کلاس خارج نشود. یک استاد خوب باید خوش مشرب باشد چه اشکالی وجود دارد که استاد پیش از دانشجویان سلام کند.

استاد اخمو زیاد در بین دانشجویان محبوب نخواهد بود. بسیاری از موارد دانشجو علم و اخلاق استاد را در کنار هم می خواهد؛ البته عکس این ماجرا هم صادق است؛ زیرا اگر استادی رفتار خوبی داشته باشد، اما بار علمی ضعیفی داشته باشد، دانشجو بعد از مدتی چون نیاز علمی دارد و استاد نمی تواند آن را مرتفع کند، نتیجه می گیرد که استاد خوبی نیست. این ها را خودم تجربه کرده ام.تمام تلاشم این است که بتوانم علم و اخلاق را توامان در کلاس درس اعمال کنم.

* و خصوصیات دیگر؟

میلادی: به نظرم استاد باید پرستیژ خودش را داشته باشد و تلاش کند تا رفتار و گفتارش سنجیده باشد. باید با علم روز پیش برود و با مطالعه خودش را در سطح بالای علمی نگه دارد. استاد باید بداند چه زمانی بخندد و چه زمانی جدی باشد؛ این پرستیژ را خودش برنامه‌ریزی کند.

نمی دانم تا چه میزان موفق بوده ام؛ اما تلاشم را کرده ام، اینها را در کلاس درس عملی کنم. سعی کردم لینکی بین مسئولان و مدیریت مجموعه و خود دانشجویان باشم. خیلی اوقات طرف مسئولان را گرفتم و برخی اوقات طرف دانشجو و خیلی اوقات هم بی طرف بودم.

*چه کارهایی انجام دادید تا این موقعیت شما در دانشگاه حفظ شود؟

میلادی: تحت هر شرایطی از درسم نزدم. برای یکی از درس ها وسایل آزمایشگاهی وجود نداشت و کمبود امکانات سبب شده بود که درس تنها به صورت تئوری ارائه شود. در آن زمان خودم تجهیزات را تهیه می کردم و سر کلاس می بردم. می توانستم بگویم به من ربطی ندارد وسیله باشد درس می دهم نباشد، درس فقط تئوری ارائه می شود. اما تلاش می کنم این حس بی ربطی در من رخنه نکند و بی تفاوت نباشم. زیرا بی تفاوتی استاد نسبت به دانشجو سم مهلک نظام آموزشی است.

* شما به نظم و ترتیب دانشجو خیلی اهمیت می دهید، این موضوع دانشجویان را از شما دور نمی کند؟

میلادی: جدی بودن استاد در کنار این که بعضی اوقات با دانشجویان خوب باشد، آیتم خیلی مهمی است؛ استادی که خیلی شل و ول باشد، نمی تواند کلاس را اداره کند. هر کسی نباید هر ساعتی که می خواهد از کلاس غیبت کند. استاد نیز باید تمام این موارد را رعایت کند.

بسیاری از اساتید دانشگاه بهبهان از اهواز می آیند، وقتی درسی استاد ندارد خودم دست به کار می شوم و با اساتید مختلف صحبت می کنم و آنها را ترغیب می کنم که واحدهای درسی دانشکده پرستاری را هم بپذیرند و شاید این مساله وظیفه من نباشد؛ اما موضوعی که اهمیت دارد، این است که من نسبت به دانشجو بی تقاوت نیستم و برایم مهم نیست که دیگران چه واکنشی به این موضوع دارند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار: 10اردیبهشت1397 ، کدخبر: 681678: www.snn.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین