پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۸۷۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۰
زهره وضیع از اساتید موفق خراسان شمالی است که به عنوان یک دوست، داشته‌های علمی خود را در اختیار دانشجویان قرار داده و علاقه آنان را به درس چند برابر کرده است.
 شعار سال:زهره وضیع از اساتید موفق خراسان شمالی است که به عنوان یک دوست، داشته‌های علمی خود را در اختیار دانشجویان قرار داده و علاقه آنان را به درس چند برابر کرده است.

برخی اساتید دانشگاه همواره می‌توانند با دانشجویان ارتباط بسیار موثری برقرار کنند و در کنار نقش استاد و دانشجو، برای یکدیگر نقش دو دوست را داشته باشند. همچنین برخی توانسته اند جدا از فضای دانشگاه، در خانواده و شغل خود بیرون از دانشگاه موفق باشند که قطعا این شیوه بسیار سخت است و نیاز به پشتکار فراوان و برنامه ریزی دقیق دارد.

یکی از این اساتید محبوب و موفق خراسان شمالی، زهره وضیع، مدیر مدرسه علمیه الزهرا بجنورد است. وضیع، تحصیلات خود را در حوزه علمیه ادامه داد و در حدود ۲۵ سال مسئولیت مدیریت مدرسه علمیه الزهرا بجنورد را بر عهده داشت. وی از سال ۸۹ کارشناس اداره کل تبلیغات اسلامی استان و چند سال نیز مدیر کل مشاوره امور بانوان استانداری بود. زهره وضیعحدود ۷ سال است کهدر دانشگاه نیز فعالیت خود را در قالب تدریس ادامه می‌دهد. به سراغ وی رفتیم و گفتگویی با وی در حوزه‌ مسائل دانشگاهی و خانواده ترتیب دادیم.


  از دوران دانشجویی تان برایمان بگویید.
بیشتر از دوران دانشجویی، طلبه بودم. دوران دانشجویی دوران طلایی هر انسانی است و اگر توام با آموزش دروس تخصصی هر رشته، آموزش با مسائل اللهی باشد، برای شخص بسیار جذاب می شود. بنده ضمن تحصیل به عنوان مدیر مدرسه‌ علمیه انتخاب شدم و درواقع کار برایم سخت‌تر شد؛ چرا که هم به مسائل آموزشی خود اهمیت می‌دادم و هم باید کار‌های اجرایی مدرسه را به نحو احسن مدیریت می کردم. اگر در این دوران برنامه ریزی نداشتم، قطعا نمی توانستم به نتایج مورد نظرم دست پیدا کنم. زیرا ضمن اینکه در کنار تحصیلم به فعالیت‌های اجتماعی نیز می پرداختم، همزمان باید مدیریت یک خانواده را به عنوان همسر و مادر نیز عهده دار می‌شدم.
دلیل موفقیت خود در ارتباط با دانشجویان را چه می دانید؟
همواره در ارتباط گیری خود با دانشجویان و طلبه‌ها احساس تعهد و محبت بی منت نسبت به آنان داشته ام. معتقدم این قشر از جوانان، آینده سازان میهن اسلامی خواهند بود. همواره سعی من بر این بوده که به عنوان یک دوست و همراه، داشته‌های علمی خود را در اختیار دانشجویان قرار دهم و شاید این اقدامات رمز این حد رابطه خوب با دانشجویان بوده است.

  چرا تمایل و انگیزه دانشجویان در کلاس‌های عمومی کم است؟ شما چگونه توانستید این مشکل را حل کنید؟
اگر اساتید در تدریس دروس عمومی از مباحث کاربردی‌تر و مصادیق موجود در وقایع امروزه استفاده کنند، جذابیت تدریس بالاتر خواهد رفت. همچنین اساتید به علاوه‌ در اختیار گذاشتن زمان کافی برای ارائه نظرات دانشجویان و پاسخگویی به آنها، می‌توانند با معرفی کردن کتاب به عنوان منبعی برای مطالعه بیشتر، بخش عمده‌ای از شبهات ذهنی دانشجویان را برطرف کنند. سعی کردم تا حد امکان همین شیوه را به کار گیرم. همواره مصادیق اجتماعی را برای دانشجویان بازگو کردم و فرصت پرسش و پاسخ گروهی را برایشان مهیا ساختم. معتقدم اگر رابطه‌ای صمیمانه، توام با دوستی با دانشجویان برقرار شود، این روابط سازنده می‌تواند تا حدودی در امر آموزش و یادگیری مباحث علمی اثر گذار باشد.

آیا کتب تدریسی فعلی دروس عمومی و شیوه‌های تدریس پاسخگویی نیاز‌های دانشجویان هست یا باید تغییر کند؟ آیا این دروس دانشجویان را از معارف ناب اسلامی اقناع می کند یا خیر؟
دروس عمومی‌ که مشخص شده است کتاب‌های خوب و پسندیده‌ای است؛ اما کافی نیست؛ کتاب‌های تخصصی‌تری در زمینه‌های خداشناسی، معادشناسی و امام شناسی وجود دارد که اگر مسئولین بتوانند در قالب کتب درسی این محتوا را ارائه دهند، دانشجویان با مطالعه تخصصی‌تر و اقناع بیشتر در مطالب، اطلاعات خوبی کسب خواهند کرد.
  یک روز زندگی خود را برایمان شرح دهید و با توجه به شاغل بودنتان خانواده خود را چطور اداره میکنید؟
صاحب
۳ فرزند دختر هستم. در زمان کودکی، فرزندانم به مراقبت‌های جدی‌تر و بیشتری نیاز داشتند و ازآنجایی که وظیفه‌ اصلی ام نقش مادری است و باید آن را به خوبی ایفا کنم، بر خودم لازم دانستم صبح‌های خیلی زود از خواب بیدار شده و به کار‌های روزانه ام بپردازم. من معمولا زمان بین صبح و ظهر، امورات مربوط به مدیریت مدرسه را رسیدگی می کنم و پس از ظهر، به منزل و به احوالات خانواده ام می‌پردازم. با حضور تکنولوژی در خانواده ها، دید و بازدید کمتر و کمرنگ‌تر شده است. به همین دلیل، همواره سعی من بر این بوده که در مراسم خانوادگی بیشتر شرکت کنم. نکته‌ حائز اهمیت این است که بزرگان خانواده باید به اثرات تکنولوژی بر روابط خانوادگی توجه کنند و مراسم دید و بازدید بیشتری داشته باشند. جوانان هم در ساعات مشخص و محدود از فضای مجازی استفاده کنند.

نقش زن را در خانه و جامعه بیرونی چگونه ارزیابی می کنید؟
زن محور خانواده است و نقش بسیار اساسی در تحکیم بنیان خانواده دارد. هرچه قدر مادران از آموزش‌ها و مهارت‌های لازم در زمینه‌ مختلف اعم از همسرداری و مادری برخوردار باشند، قطعا نسل مومن و متعهدی تربیت خواهند کرد. مادران در ارائه‌ سبک زندگی اسلامی ایرانی نقش بسیار مهمی دارند. نیاز است فرهنگ اصیل اسلامی خود را تقویت کرده و از سبک‌های غربی که معضلات فرهنگی زیادی را برای جوامع خود داشته اند، پرهیز کنند.

  آیا دانشجویان برای رفع مشکلاتشان به شما رجوع می کنند؟ اکثر مشکلات دانشجویان به چه حوزه ای برمی گردد و دلیل آن چیست؟
در طول این سال‌ها با بیشتر دانشجویان به صورت تلفنی یا در فضای مجازی، در قالب مشاوره‌های خانوادگی و تحصیلی و حتی پاسخ به سوالات شرعی در ارتباط بودم. اغلب سوالات آنان در مورد مسائل ازدواج، نحوه‌ گزینش یک انتخاب خوب و چگونگی رفتار آنان با خانواده‌ همسر است. مشکل جوانان امروزی این است که از فرصت‌های به دست آمده در زندگی به نحو احسن استفاده نمی کنند. اگر جوانان ملزم به شرکت در کارگاه‌های اموزشی تحت عنوان مدیریت زمان، انتخاب اگاهانه درخصوص ازدواج، شیوه‌های حل مسئله و کارگاه‌های معارف پژوهشی شوند، بخشی از مشکلاتشان مرتفع می‌شود.

  دلایل افزایش روابط عاطفی قبل از ازدواج در بین دانشجویان را چه می‌دانید؟
اگر خانواده‌ها در هر مقطعی از نیاز‌های فرزندان خود آگاهی کاملی داشته باشند، نیاز‌های فرزندان خود را به خوبی بشناسند و در زمان مناسب فرزندان را تشویق به ازدواج کنند، نیاز‌های جنسی در مسیر صحیح خود مدیریت می‌شود. متاسفانه در برخی از خانواده‌ها نظر به اولویت در تحصیل فرزندانشان است؛ درحالی که ازدواج در کنار تحصیل بلامانع است. درصورتی که خانواده‌ها پاسخگوی خلاء‌های عاطفی فرزندانشان باشند و درهنگام بروز شرایط آسیب زا، ارتباط دوسویه‌ای با مسئولین و اساتید دانشگاه برقرار کنند، قطعا آسیب کمتری می بینند.


نظرتان را در مورد ازدواج‌های دانشجویی بگویید
در مورد ازدواج دانشجویی، فکر می کنم شرایط مناسب که مهم‌ترین آن حمایت‌های اقتصادی و اجتماعی خانواده‌های دوطرف می‌باشد، بسیار مهم است. ازدواج دانشجویی هم می تواند آسیب‌های عاطفی یک شخص را کاهش بدهد؛ اما قبل از آن نیاز است دانشجویان دختر و پسر در کارگاه‌های متعددی با موضوع هدف ازدواج، اخلاق در خانواده و راهکار‌های تحکیم بنیان خانواده، فرزند آوری، اشتغال و اقتصاد شرکت کنند. تا زمانی که دانشجو مشغول به تحصیل است حمایت‌های خانواده‌ها وجود دارد؛ اما این حمایت‌ها مادام العمر نخواهد بود. بنابراین کارگاه‌های ذکر شده مهم و مثمر ثمر خواهد بود.

  توصیه شما به دانشجویان چیست؟
جوانان و دانشجویان از فرصت‌های جوانی به خوبی استفاده کنند. قدر داشته‌های خود را بدانند و راه سعادتمندی ایمان به خدا و ایمان به وعده‌های اللهی و توکل برخدا را سرلوحه‌ کار‌های خودشان قرار دهند. به پدر و مادر خود در کلام با محبت و احترام برخورد کنند؛ چرا که دعای پدر و مادر سعادتمندی را در دنیا و اخرت خواهد داشت

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار21 تیر 97، کد خبر: 694644 ، WWW.snn.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین