پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۷۳۷۵
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۸
یک پزشک متخصص اعصاب و روان گفت: اختلال حافظه نزدیک در افراد از مهمترین نشانه‌های بروز بیماری آلزایمر است.
شعار سال: یک پزشک متخصص اعصاب و روان گفت: اختلال حافظه نزدیک در افراد از مهمترین نشانه‌های بروز بیماری آلزایمر است.

مرتضی سعیدی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره بیماری آلزایمر و عوامل ابتلا به آن اظهار کرد: بیماری آلزایمر شایعترین نوع از بیماری‌های همراه با زوال عقل است. به مرور زمان که سن  افراد بالا می‌رود درجاتی از اختلالات شناختی و حافظه پیدا می‌کند؛ بنابراین عملکرد قشر مغز پایین می‌آید و بیمار توانایی‌های فردی، اجتماعی و مهارتی خود را از دست می‌دهد.

* سن، مهمترین عامل ابتلا به بیماری آلزایمر است

وی افزود: نسبتا بیماری آلزایمر در جامعه ما شایع بوده و سن شروع آن دهه پنجم و ششم زندگی است. در برخی از افراد به صورت ارثی دیده می‌شود و در برخی دیگر از خانواده‌ها به شکل تک‌گیر است. شایان ذکر است که فاکتورهای وراثتی در ابتلا به این بیماری بسیار اهمیت دارد، اما مهمترین عامل ابتلا به این بیماری افزایش سن است. درواقع در سن 60-65 سالگی فرکانس بیماری دو یا سه درصد است، حال آنکه در 85 سالگی به 20-30 درصد می‌رسد.

این متخصص اعصاب و روان با بیان اینکه فاکتورهای دیگری در ابتلا به این بیماری تأثیرگذار است، توضیح داد: از جمله فشار خون، دیابت، افرادی که سیگار می‌کشند، افرادی که الکل مصرف می‌کنند، افرادی که در هنگام تولد سن مادرشان بالای 35 سال بوده است و... همگی در ابتلا به بیماری تأثیر دارد. گفتنی است که مسأله آلودگی هوا زمینه‌ساز بسیاری از مشکلات است مانند مشکلات قلبی، ریوی و ... می‌تواند به صورت غیرمستقیم در این ایجاد این بیماری نقش داشته باشد.

* امکان بروز آلزایمر در سنین پایین وجود دارد

وی خاطرنشان کرد: هنوز نمی‌توان به صورت قطعی در مورد نقش پارازیت‌ها در بیماری آلزایمر اظهار نظر کرد همچنین در این زمینه پژوهش خاصی انجام نشده است. گفتنی است که آلزایمر می‌تواند در سنین پایین‌تر نیز بروز یابد، اما بیشتر در میان افرادی است که زمینه‌های ارثی دارند. گفتنی است که میزان ابتلا و شرایط ابتلا به آن در میان زنان و مردان تفاوتی ندارد، اما باید توجه کرد زنانی که مبتلا به آلزایمر می‌شوند تاحدودی طول عمرشان نسبت به مردان بیشتر است که ممکن است دلایل خاصی داشته باشد، اما در مجموع تفاوت عمده‌ای در میان زنان و مردان یکی نیست.

* بروز اختلال حافظه نزدیک از مهمترین نشانه‌های آلزایمر

سعیدی ادامه داد: یکی از علایم اصلی بروز این بیماری شروع اختلال حافظه نزدیک است و به تدریج این اختلال حافظه عمیقتر شده و اختلال حافظه دور را هم در بر می‌گیرد. دیگر عوامل شناختی پایین می‌آیند و تابلوی نهایی بالینی یک تابلوی سخت بوده که همراه با اختلال حافظه عمیق، اختلال در کنترل ادرار، اختلال در کنترل مدفوع و ضعف شدید بدنی است.

این متخصص با بیان اینکه بررسی‌های انجام شده نشانگر آن است که ایران، تفاوت عمده‌ای با دیگر کشورها در زمینه تعداد مبتلایان به بیماری آلزایمر ندارد، افزود: فاکتورهای زمینه‌ساز بروز آلزایمر در ایران مانند دیگر کشورهاست. گفتنی است که یکسری فاکتورها می‌توانند زمینه‌ساز ایجاد این بیماری باشند کسانی که درجاتی از افسردگی را دارا باشند، کسانی که از ظرفیت‌های ذهنی و مغزی خود کمتر استفاده می‌کنند و فعالیت علمی کمتری دارند.

وی توضیح داد: همواره پیشنهاد بر این است که به جای استفاده از گوشت قرمز از گوشت سفید استفاده شود، مواد غذایی به صورت بخارپز و آب پز باشد همچنین از سبزیجات و میوه‌جات بیشتری استفاده شود. مصرف گوشت قرمز، فست فود و چربی‌های اشباع شده زمینه را برای ایجاد این بیماری آماده می‌کند.
 
* در خراسان انجمن حمایت از بیماران مبتلا به آلزایمر وجود ندارد

سعیدی تصریح کرد: داروهای موجود برای آلزایمر، درمان قطعی نیستند و تا حدودی در بهبود عملکرد مغزی و ذهنی بیمار نقش دارند. داروهایی که در این زمینه استفاده می‌شود اگر از برندهای خارجی باشد، معمولا گران قیمت هستند، و ماهانه حدود 100-200-300 هزار تومان هزینه دارد. اما اگر برندهای داخلی باشد قیمت آن‌ها بسیار پایین است. گفتنی است که در برخی از موارد این داروها در مقایسه با داروهای خارجی کیفیت لازم را ندارد ولی در مجموع قابل قبول هستند. شایان ذکر است که در خراسان انجمن خاصی برای پوشش بیماران آلزایمری وجود ندارد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 22 اردیبهشت 1397، کدخبر: 97022211625 ،www.isna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین