پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۳۳۴۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۹
آلزایمر افراد بیشتری را نسبت به سرطان‌های سینه و پروستات از بین می‌برد و ششمین علت مرگ در ایالات متحده، شناخته شده است.

شعار سال: جامعه پزشکی اغلب تاکید می‌کند که پیشرفت آلزایمر با دارو‌ها و درمان‌های جدید در حال کاهش است، اما هنوز این آگاهی به اندازه کافی وجود ندارد که می‌توان با تغییر سبک زندگی اصلا به این بیماری مبتلا نشد و یا روند پیشرفت آن را بسیار محدود کرد.

آلزایمر شایع‌ترین شکل از زوال عقل است و علائم اولیه آن با از دست دادن حافظه و تاثیر در عملکرد روزمره خود را نشان می‌دهد. ثابت شده که دنبال کردن نه عادت موثر از همین امروز، می‌تواند خطر ابتلا به آلزایمر را در سنین بالا تا حد زیادی کاهش دهد:

سیگار نکشید

مطالعات نشان داده که سیگار کشیدن با دو برابر شدن خطر ابتلا به زوال عقل و بیماری آلزایمر همراه است. سیگار کشیدن به استرس اکسیداتیو و التهاب کمک کرده و تاثیر مستقیم روی مغز می‌گذارد. از همین حالا سیگار را ترک کنید، چون ثابت شده خطر ابتلا به آلزایمر در سیگاری‌های سابق بسیار کمتر از حد تصور است.

فعال باشید

فعال ماندن از نظر جسمی یکی از روش‌های موثر برای محافظت در برابر آلزایمر است. کسانی که حداقل سه بار در هفته به مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه ورزش می‌کنند، احتمال ابتلا به آلزایمر را در خود به حداقل می‌رسانند. ورزش باعث افزایش اکسیژن و مواد مغذی در مغز می‌شود و به جلوگیری از عوامل خطر از جمله دیابت، فشار خون بالا و موارد دیگر نیز کمک می‌کند.

در اجتماع فعال باشید

به گفته محققان آمریکایی، در کسانی که اغلب وقت خود را با دیگران صرف می‌کنند، خطر ابتلا به آلزایمر ۷۰ درصد کاهش می‌یابد. ثابت شده که انزوای بیش از حد می‌تواند مغز شما را از بین ببرد.

الکل ننوشید

نوشیدن الکل آسیب‌های مغزی مرتبط با الکل را به همراه دارد و منجر به سندرم ورنیکه کورساکوف (نقص در حافظه کوتاه مدت)، می‌شود. ثابت شده که بروز دمانس یا فراموشی در جمعیت مصرف کننده الکل بیشتر از سایر افراد است. علائم دمانس مرتبط با الکل از این قرار است:

این سندرم شروع ناگهانی دارد و پس از یک آشفتگی حاد بوجود می‌آید.

فرد نمی‌تواند هیچ چیز جدیدی را بخاطر بسپارد در حالیکه خاطرات گذشته دست نخورده باقی می‌ماند.

اسکن مغزی این افراد آسیب را در قسمت خاصی از مغز نشان می‌دهد.

مغزتان را ورزش دهید

به سالمندان توصیه می‌شود اغلب به حل پازل یا جدول کلمات متقاطع بپردازند، موسیقی گوش بدهند و یا به یادگیری زبان جدید روی بیاورند، چون این فعالیت‌ها مغز را درگیر نگه می‌دارد. این اثرات محافظت کننده یادگیری ممکن است از دهه‌های پیش در ابتدای زندگی شروع شده باشد. پژوهشگران در انستیتوی کارولینسکا در سوئد پرونده‌های قدیمی مدرسه و سوابق کاری بیش از ۷۰۰۰ سالمند را بررسی کردند.

نمره‌های خوب در سنین پایین در حد ۱۰ سالگی پیش بینی‌کننده خطر کمتر زوال عقل (دمانس) در سال‌های بعدی زندگی بود. همین رابطه درباره به دست آوردن شغلی که نیاز به مهارت اکتسابی کار با اعداد، یا برای زنان، به تعامل‌های پیچیده با مردم نیاز داشت- شغل‌هایی مانند پژوهشگر یا آموزگار- صادق بود.

در واقع فرایند یادگیری ارتباطات میان سلول‌های عصبی را تقویت می‌کند و باعث ساخته شدن ذخیره شناختی می‌شود، بنابراین هنگامی که روند آلزایمر شروع می‌شود، مغز می‌تواند پیش از ظهور علائم، ایستادگی بیشتری در مقابل آسیب‌ها نشان دهد.

خوب بخوابید

مطالعات بر روی بیش از شش هزار نفر در رابطه با اختلالات خواب نشان داده است که این اختلالات بخصوص آپنه خواب با مشکلات اولیه حافظه و اختلالات خفیف شناختی همراه است که بعد‌ها می‌تواند خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش دهد. تحقیقات دیگر نشان داد که خواب ناکافی می‌تواند یک پروتئین رسوب کرده در مغز به نام آمیلوئید را بالا ببرد که شاخص بیماری آلزایمر شمرده می‌شود.

به بهداشت روان خود اهمیت بدهید

افسردگی در اواخر عمر یک عامل خطر عمده برای ابتلا به آلزایمر محسوب می‌شود. محققان دانشگاه هاروارد در یک بررسی که بیش از هشت هزار سالمند را برای بیش از یک دهه دنبال کرد، دریافتند که تنهایی نیز زوال شناختی را تشدید می‌کند. استرس نیز برای مغز بد است. مساله فقط تجربه کردن استرس نیست که همه ما آن را داریم- بلکه چگونه کنار آمدن با استرس است. غصه خوردن بر سر رویداد‌های استرس زا، اثرات زیان بار بر سلول‌های مغزی را تداوم می‌بخشد.

تغذیه سالم داشته باشید

غذا‌هایی که می‌خورید به طور مستقیم با سلامت مغزتان ارتباط دارد. مصرف گوشت قرمز، کره، مارگارین، پنیر چرب، شیرینی و دسر، غذا‌های سرخ شده را کاهش دهید و سبزیجات تیره رنگ، آجیل و دانه ها، میوه‌ها بخصوص انواع توت ها، روغن زیتون، شکلات تیره را جایگزین آن‌ها کنید.

به اندازه کافی نور خورشید دریافت کنید

ویتامین دی برای بهبود سلامت روانی و عملکرد ذهنی مهم است و زمانی که شما کمبود ویتامین دی داشته باشید، شانس ابتلا به آلزایمر و زوال عقل را در خود دو برابر کرده اید. برای دریافت ویتامین دی کافی، هر روز بیرون بروید و ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در معرض نور آفتاب باشید.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار 31 فرودین 97 ، کد مطلب: 6507002، www.yjc.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۵
0
0
چقدر خوبه همیشه حواسمون به خودمون باشه تا دچارش نشیم
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین