پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۸۳۰۴
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۵
برخی فکر می کنند نباید تسلیم باران شوند و به خانه ها بروند و صبح امروز علی رغم بارش باران شب گذشته ، مردم به خانه ها نرفته وبا وضعیتی سخت هنوز در بیرون از خانه به سر می برند !

شعار سال: این روزها بازار شایعات در شهر یاسوج ، باعث ایجاد ترس های شدیدی در میان مردم شده است به گونه ای که هر شایعه ای همانند بمبی در کسری از ثانیه همه شبکه های مجازی را پر کرده و باعث واکنش های بعضا غیر منطقی مردمی هم می شود.

پس از زلزله 5/2 ریشتری هفته گذشته و زلزله 4/8 ریشتری چند روز پیش ، شهر یاسوج وضعیت بغرنج و غیر قابل تحملی به خود گرفته است . اکثریت مردم یاسوج شب ها را خارج از خانه و در پارک و کوچه و خیابان به سر می برند ، وضعیت مدارس غیر طبیعی است و برخی کلاس ها در بیرون ازاتاق ها تشکیل می شود ، افرادی هم هستند که فرزندان خود را به مناطق گرمسیری فرستاده اند ! تعدادی هم حاضر نیستند به مدرسه بروند ! از همه بدتر شدت سرما باعث شده است بسیاری خصوصا کودکان و افراد مسن هم بیمار (سرماخوردگی) شوند! و مشخص نیست چه منطقی پشت این بیرون خوابیدن است؟
از طرف دیگر هیچ کس هم جرات نمی کند که مستقیما از مردم بخواهد این وضعیت را به پایان برسانند چرا که زلزله یکی از حوادث طبیعی است که نهقابل پیش بینی است و نه محل خاصی را برای وقوع می توان مشخص کرد و تنها نکتهعلمی مشخص این است که معمولا زلزله ها ، پس لرزه هایی به همراه دارند . همین امر باعث شده است که بازار شایعاتی عجیب کل فضای مجازی استان را درنوردد و مردم هم باور کرده و این وضعیت بغرنج را خود برای خود ایجاد کنند.
نخستین دقایق 17 اردیبهشت زلزله 4.8 ریشتری شهر چیتاب و به تبع آن یاسوج و سی سخت و حومه را لرزاند. با اینکه این زلزله هیچ خسارت جانی نداشت اما در عوض پر بود از خسارتهای روانی! در همین زمان شایعه شد آتشفشان کوه دنا قرار است فوران کند و بعد هم خبر رسید که چشمه ها داغ شده اند و عده ای گفتند که با چشمانشان دیده اند بخار و گاز از چشمه میشی بیرون می زند! بعد هم نوبت به چشمه ده برآفتاب رسید! خلاصه اینکه تا ظهر حجمی از پیامهای عجیب و غریب منتشر شد . شایعات کم کم شکل دروغهای شاخدار هم به خود گرفتند مثلا گروه هایی گفتند این زلزله ها نتیجه آزمایشهای موشکی است! که البته برخی از آنها مثل بخارهای چشمه میشی با حضور کارشناسان تکذیب شد و برخی هم نه.

کار به همین جا ختم نشد و برخی هم به سراغ جوک هایی رفتند که بیش از آنکه موجب خنده شود ، نوعی ترس را در حالی که شرایط سخت تر می شود ، به جامعه القاء می کند!
از چند روز پیش صحبت از ورود یک توده ی بارشی به کشور و کهگیلویه و بویراحمد ، حکایت داشت که این توده ابری وارد استان شده و از دیشب کار خود را آغاز کرده است . اما از چند روز پیش یک جوک وارد شبکه های مجازی شد با این مضمون " زلزله خطاب به ابرها : مردم را وارد خانه ها کن تا من خانه ها را بر سر آن ها ویران کنم"! شاید برخی فکر کنند این یک لطیفه است اما متاسفانه به جای خنده دار بودن دقیقا برای برخی یک واقعیت شده است ! و فکر می کنند نباید تسلیم باران شوند و به خانه ها بروند و صبح امروز علی رغم بارش باران شب گذشته ، مردم به خانه ها نرفته وبا وضعیتی سخت هنوز در بیرون از خانه به سر می برند !

مسئولین هم مشخص است در این وضعیت درمانده شده اند چرا که نمی توانند سخنی بگویند و یا اطمیانی بدهند چون دستشان به هیچ منبع یا ماخذ معتبری بند نیست ، ماجرای سخنان معاون عمرانی استاندار و تلاشش برای آرام کردن مردم به یک دردسر بزرگ برای وی تبدیل شد.
ماجرا از این قرار بود که عزیز فیلی ، یکروز قبل از زلزله 4/8(زلزله دوم) در رسانه ها در خصوص شایعه ای که حتمی و پر قدرت بودن زلزله در شب 17 را اعلام می کرد ، گقت : این گونه حرف ها شایعه هست و کسی تاکنون نتوانسته است زلزله را پیش بینی کند که از قضا همان شب زلزله 4/8 ریشتری به وقوع پیوست و همین باعث شده است که مسئولان هم در اظهارنظرها محتاطانه عمل کنند.
حال شهر یاسوج به یک شهر عجیب تبدیل شده است .در ادارات با کارمندانی مواجه می شوید که خستگی و بی خوابی از سر و رویشان میبارد! متاسفانه شایعات هم کم نمی شود و هر روز پیشگویان! ساعاتی را برای وقوع زلزله یا پس لرزه بعدی مشخص می کنند و عده ای هم به آتشبیاران معرکه تبدیل می شوند!
اما در این بین عده ای هم بر ترس خود غلبه کرده اند و از دیروز تاکنون به این وضعیت پایان داده و به خانه های خود برگشته اند و زندگی روال عادی خودرا سپری میکند.







سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تابناک ، تاریخ انتشار 19 اردیبهشت 97، کدمطلب:۶۰۲۹۶۵، www.tabnak.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین