پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۸۴۸۵
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۵
نماینده مردم گرگان در مجلس در حالی وعده داده مسیر روستای زیارت به آبشار را آسفالت می کند که به گفته مسئولان نه تنها این طرح مصوبه و اعتبار ندارد بلکه شرایط زمین خواری را هموار می کند.

شعار سال: بر اساس اسناد سازمان میراث فرهنگی، روستای ییلاقی زیارت به عنوان یکی از ۱۰ روستای دارای بافت با ارزش تاریخی معرفی و با شماره ۵۰۳ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

اما این روستای ییلاقی سال ها است دستخوش ساخت و سازهای غیر قانونی شده که جلوه‌های طبیعی آن را از بین برده است. اکنون از بافت بکر منحصر به فرد روستا فقط ویلاهای چند هزار متری و ساختمان‌های سر به فلک کشیده دیده می‌شود.

اگر چه از سه سال پیش پیگیری مقطعی مصطفی حقی دادستان پیشین مرکز استان گلستان در برخورد با متخلفان سازنده، قلع و قمع سازهای غیر مجاز موجب دلگرمی منتقدان شد، اما ادامه دار نبودن برخوردهای قانونی منجر به دست اندازی‌ مجدد به عرصه های طبیعی این روستا شده است.

از ویلاسازی های غیر مجاز که بگذریم، طی چند روز گذشته زمزمه وعده آسفالت جاده زیارت تا آبشار توسط یکی از نمایندگان حوزه گرگان و آق‌قلا در مجلس دوباره صدای اعتراض مخالفان را نسبت به کم توجهی مسئولان به این منطقه ییلاقی بلند کرده است.

مخالفانی که معتقدند آسفالت کردن این جاده به مثابه نابودی کامل زیارت و دست اندازی بیشتر زمین خواران تا از بین بردن کامل طبیعت روستا است. نبی هزارجریبی نظر هم با بیان اینکه اجرای این طرح خواسته دهیار و اهالی روستای زیارت گرگان بوده، به راحتی صورت مساله را برای پاسخگوئی به منتقدان پاک کرده است.

تخلف ساخت و سازهای غیر مجاز در حالی رو به فزونی گذاشت که دستگاه‌های متولی از نظارت بر تخلفات سازه‌ای در این روستا چشم پوشی کرده اند، به طوری که سال ۹۴ عباس رجائی، سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس در خصوص برخورد با متخلفان در منطقه ییلاقی زیارت به صراحت اعلام کرده که رد پایی از دولتی‌ها در اینگونه ساخت و سازها به چشم می‌خورد و برخی دستگاه‌های دولتی با زمین خواران تبانی کرده اند.

حالا نماینده مردم گرگان و آق قلان در حالی وعده پیگیری و به سرانجام رسیدن آسفالت جاده زیارت تا آبشار را در صفحه شخصی خود در فضای مجازی منتشر کرده است، که به گفته مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان گلستان، تصمیم گیری آسفالت این جاده در حیطه اختیارات نمایندگان نیست.

مجوزی در داخل بافت صادر نخواهد شد

ولی الله زمانی نژاد به خبرنگار مهر گفت: با توجه به اینکه اجرای آسفالت روستای زیارت تا آبشار باید از داخل روستا بگذرد، چنانچه مسیر این آسفالت مرتبط به داخل بافت روستا باشد، این اداره کل مجوزی برای آن صادر نخواهد کرد.

وی افزود: طرح هادی روستای زیارت در سال ۹۱ تصویب شد و از سمت پل تا امامزاده زیارت داخل طرح هادی قرار دارد، به همین دلیل مسئولان نمی‌توانند وعده آسفالت محدوده های خاکی داخل بافت را بدون هماهنگی و دریافت مجوزهای لازم به مردم روستا بدهند.

زمانی نژاد ادامه داد: مسیرهای خاکی خارج از بافت روستا در حیطه تصمیم گیری این اداره کل نیست و دستگاه‌های چون منابع طبیعی، امور اراضی و محیط زیست می توانند به این مساله واکنش نشان دهند.

مدیرکل بنیاد مسکن استان گلستان تصریح کرد: بی شک آسفالت جاده زیارت تا آبشار بدون دخالت در حوزه بافت روستائی ممکن است تبعاتی چون افزایش زمین خواری و ساخت و سازهای غیر مجاز را به همراه داشته باشد.

زمانی نژاد با اشاره به اینکه از چند سال پیش باید جلوی ساخت و سازهای زیارت گرفته می‌شد، افزود: شیب زمین، افزایش تراکم ها و نوع ساخت و سازها باید قبل از معضل افزایش سازه های غیرقانونی در نظر گرفته می‌شد که به علت کم توجهی برخی دستگاه های اجرائی، امروز با تراکم های بالای شش طبقه در این منطقه ییلاقی مواجه ایم و وقوع ناگهانی سیلاب‌ها و رانش زمین تهدیدی جدی برای زیارت محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: چنانچه بخش‌های خارج از طرح هادی روستا در دست بنیاد مسکن بود بی شک مجوز آسفالت آن بدون کار کارشناسی صادر نمی‌شد.

زمانی نژاد افزود: در حال حاضر منطقه ییلاقی زیارت به دلیل کم توجهی آسیب جدی در حوزه تجاوز به منابع طبیعی دیده و مشکلاتی نظیر کم شدن آب چشمه ها و برخی مشکلات زیست محیطی گریبانگیر آن شده است.

وی ادامه داد: با اجرای طرح آسفالت ممکن است این روند شکل دیگری به خود بگیرد و شرایط روستا وخیم تر از وضعیت فعلی شود.

منابع طبیعی دخالتی در آسفالت زیارت ندارد

مدیرکل منابع طبیعی استان گلستان هم با بیان اینکه طرح آسفالت جاده روستای زیارت تا آبشار در حیطه اختیاری این اداره کل نیست، به خبرنگار مهر گفت: دستگاه‌های متولی باید در این حوزه تصمیم گیری کنند و چنانچه احساس شود عرصه های منابع طبیعی به خطر افتاده است به آن ورود خواهیم کرد.

ابوطالب قزلسفلو با انتقاد از وعده نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس افزود: بررسی ابعاد این موضوع دست همه مدیران متولی استانی و شهرستانی است تا از آسیب دیدگی بیشتر به این روستا جلوگیری کنند.

وعده بدون امکان سنجی نابودی زیارت را رقم می‌ زند

به سراغ مسئولان استانداری گلستان رفتیم تا شاید بتوانیم جزئیاتی از وعده نماینده مجلس را از طریق این دستگاه مطلع شویم اما تمام مدیران مرتبط و غیر مرتبط با حوزه از این طرح اظهار بی اطلاعی کردند. یکی از مدیران کل که انتقاد فراوانی نسبت به این وعده داشت و خواست نامی از او برده نشود، گفت: تصمیم گیری آسفالت این روستا تا آبشار در حیطه دهیار نیست و دستگاه‌های متعددی باید موافقت خود را نسبت به این مساله اعلام کنند.

وی افزود: کشیده شدن جاده فقط نیاز مند آسفالت نیست و اقداماتی چون گارد ریل محافظ، چراخ کشی و تدابیری چون سنجش حریم جاده هم برای آن لازم است.

این مسئول با بیان اینکه با اجرای این طرح عملا دست زمین خواران بیشتری به زیارت باز خواهد شد، گفت: بهتر است مسئولان به جای وعده برای اجرای آسفالت کامل زیارت، برای روستائیان و دهیاران این مساله را توضیح می‌دادند که اجرای چنین طرحی بدون بررسی ابعاد همه جانبه تخریب بیشتری را متوجه روستا خواهد کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر زیارت به دلیل ساخت وسازهای بی رویه و غیر قانونی با مشکلاتی چون کمبود برق و آب مواجه شده و بسیاری از ویلاهای غیر مجاز به علت نداشتن پایان کار، دارای کنتور آب و برق نیستند و این به آن معنی است که این افراد به راحتی از منافع ملی و سهم روستائیان استفاده کرده و بابت آن هزینه ای پرداخت نمی‌کنند.

وی افزود: هنوز مشخص نیست که چرا دستگاه‌هایی چون اداره برق و آب روستائی تا کنون اقدامی در این خصوص انجام نداده‌اند و با آنکه ساخت و سازها را غیر مجاز اعلام می‌کنند، مدام به تعداد آن‌ها اضافه شده و اقدام اساسی برای ممانعت از آن صورت نمی‌گیرد.

در حیطه اختیاری مان نیست

برای بررسی بیشتر موضوع موافقت دهیار با کشیده شدن جاده زیارت تا آبشار به سراغ مدیرکل امور روستائی و شوراهای استانداری گلستان رفتیم که وی عنوان کرد این مساله ربطی به این اداره کل ندارد و ما فقط بر عملکرد دهیاری‌ها نظارت می‌کنیم.

علی نصیبی با بیان اینکه مسائل مربوط به کشیده شدن این جاده در حیطه اختیاری این دستگاه نیست، گفت: آنچه که در رابطه با عملکرد دهیاری باشد و در محدوده روستا اتفاق بیفتد به ما مرتبط است و تا کنون خبر رسمی در این باره نشنیده‌ام.

وی پیرو پیام‌های ارسال شده مبنی بر بررسی بیشتر موضوع و توضیح آن پاسخی برای خبرنگار مهر ارسال نکرد.

پیگیری های مکرر برای دریافت نظرات مدیر کل محیط زیست استان گلستان هم به جائی نرسید و وی به هیچ یک از تماس‌ها و پیام‌های خبرنگار مهر برای بررسی بیشتر این موضوع پاسخی نداد.

بسیاری از مسئولان در حالی از اجرای برخی طرح ها در روستای ییلاقی زیارت اظهار بی اطلاعی می‌کنند که به دلیل واقع شدن این روستا در محدوده جهان نما، این منطقه جزو مناطق حفاظت شده به شمار می‌رود و دستگاه‌هایی چون محیط زیست و منابع طبیعی باید بر وجب به وجب آن نظارت داشته باشند.

نظارتی که گویا فقط بر روی کاغذ ها و مصوبه های ادرای مانده است و هیچ یک از دستگاه‌های متولی قدرت ممانعت از ساخت و سازهای بی رویه در این روستا و یا برخورد با وعده های بی پایه و اساس را ندارند.

به استناد آمار اداره امور اراضی گلستان در روستای زیارت بیش از یک هزار و ۵۰۰ واحد غیرمجاز ساخته شده که مجوز کمیسیون ماده یک تبصره یک جهادکشاورزی را ندارند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار 25 اردیبهشت 97، کد مطلب: 4295187، www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین