پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۹۴۵۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۵
خشکسالی در چند دهه گذشته آغاز شده و بیشترین اثر را در منابع آبی ایران از 15 سال گذشته نشان داده است و این معضل اکنون در بخش های مختلف نمایان شده به وبژه در فقر منابع آبی مشخص ترین اثر آن است.

شعار سال: خشکسالی در چند دهه گذشته آغاز شده و بیشترین اثر را در منابع آبی ایران از 15 سال گذشته نشان داده است و این معضل اکنون در بخش های مختلف نمایان شده به وبژه در فقر منابع آبی مشخص ترین اثر آن است.

استان سمنان که در یک سال بارشی به طور متوسط 107 میلی‌متر باران دریافت می کرد، در زمان حاضر و بر اساس آمار هواشناسی تا پنجم ماه اردی بهشت 97 در استان نسبت به بلندمدت، کاهش بارندگی به میزان 26 درصد و نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش بارش ها به میزان 11 درصد رسید.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان سمنان روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : تنها رودخانه استان حبله رود در غرب استان اکنون با کاهش 35 درصدی داشته آبی مواجه است که در نتیجه کاهش بارش‌هاست.

محمدرضا خاموشی با اشاره به کاهش بارش برف در سال زراعی 96-97 در استان ، اظهارداشت : منبع اصلی تغذیه برای رودخانه حبله رود بارش برف است که با کاهش بارش برف، منبع پایدار برای تغذیه این رودخانه وجود ندارد.

وی بیان کرد : بر اساس پیش بینی شرکت آب منطقه‌ای و هواشناسی نسبت به کاهش بارش ها در سال زراعی جاری، کشاورزان غرب استان اکنون برای تامین آب از چاه استفاده می کنند که این مساله باعث فشار به منابع آب زیرزمینی دشت گرمسار شده است.

وی با تاکید بر این که سال زراعی 96-97 طبق پیش بینی ها نسبت به بلندمدت سال خشکی محسوب می شود، افزود : بارش های امسال حتی به اندازه سال زراعی گذشته هم نیست و در تابستان امسال با تنش آبی مواجه هستیم.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان سمنان با اشاره به آمار ایستگاه های باران سنجی این شرکت، خاطرنشان کرد : تا 22 اریبهشت 97 متوسط بارندگی در استان سمنان 69 میلی‌متر بوده است در حالی که این میزان در سال زراعی گذشته 83 میلی‌متر بود که نشان از کاهش 23 درصدی دارد.

خاموشی کاهش روان آب ها را از نتایج کاهش بارش ها در استان برشمرد و اضافه کرد: میزان روان آب های استان در سال زراعی جاری 121 میلیون مترمعکب برآورد می شود که در برابر 180 میلیون مترمکعب سال گذشته کاهش 34 درصدی دارد.

وی با یادآوری اینکه اصلی ترین منبع تغذیه منابع آب جاری مانند رودخانه ها و چشمه ها بارش برف است، گفت: با کاهش برف و فقر منابع جاری، برای تامین آب آشامیدنی و کشاورزی، بهره برداری از چاه ها که منابع زیرمینی هستند افزایش می یابد و در طول سال های گذشته این روال باعث فشار بیشتر و فقر سفره های زیرزمینی به ویژه در دشت های استان سمنان شده است.

وی تصریح کرد: سدشهید شاهچراغی در استان سمنان در پنج ماه ابتدایی سال زراعی جاری نسبت به سال زراعی گذشته با کاهش آبدهی 34 درصدی مواجه است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای سمنان تاکید کرد : کاهش بارندگی ها و خشکسالی بیشترین تاثیر را در منابع آبی در رودخانه ها دارد و در چشمه ها آثار آن پس از دو تا پنج ماه نمایان می شود.

در استان سمنان یک میلیارد و 350 میلیون مترمکعب آب تولید می شود که 87 درصد در بخش کشاورزی، هشت درصد آشامیدنی و پنج درصد در بخش صنعت و خدمات مصرف می شود.

کسری مخزن سالانه آب در استان سمنان 145 میلیون مترمکعب برآورد می شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری جماران، تاریخ انتشار 24 اردیبهشت 97، کد مطلب: 920963، www.jamaran.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United Arab Emirates
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۰
0
0
این یعنی فاجعه ؛ خشکسالی امسال در ایران میتونه خیلی خطرناک باشه
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۵
0
0
این یعنی بحران
بحران که چه عرض کنم فوق بحران
باید جلسات بحران برای ان تشکیل شود
م.ص76
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین