پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۹۰۰۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۵:۴۵
شاید اوایل تابستان سال گذشته آخرین باری بود که سیلاب رودخانه هیرمند خشک شد و از آن زمان تاکنون آبی دراین رودخانه جاری نشده است. هرچند این نخستین باری نیست که کشور افغانستان بر خلاف معاهده تقسیم آب رودخانه هیرمند رفتار می‌کند و آب را به روی آن می‌بندد، اما پیش‌تر مسئولان و کارشناسان محلی اعلام کردند که این کشور نزدیک به 2دهه است که به مفاد معاهده تقسیم آب این رودخانه کم توجه بوده و از دادن حقابه ایران ممانعت می‌کند.

شعار سال: شاید اوایل تابستان سال گذشته آخرین باری بود که سیلاب رودخانه هیرمند خشک شد و از آن زمان تاکنون آبی دراین رودخانه جاری نشده است. هرچند این نخستین باری نیست که کشور افغانستان بر خلاف معاهده تقسیم آب رودخانه هیرمند رفتار می‌کند و آب را به روی آن می‌بندد، اما پیش‌تر مسئولان و کارشناسان محلی اعلام کردند که این کشور نزدیک به 2دهه است که به مفاد معاهده تقسیم آب این رودخانه کم توجه بوده و از دادن حقابه ایران ممانعت می‌کند.

بستن آب رودخانه هیرمند در نخستین تأثیر خود، کشاورزی 5 شهرستان شمالی سیستان و بلوچستان را فلج کرده و خسارت سنگینی به بار آورده، به طوری که برآوردها از میزان خسارت در 2 شهرستان شمالی استان بیش از 100 میلیارد تومان ارزیابی شده است. این خسارت زمانی رسانه‌ای شد که «دانیال محبی»، استاندار سیستان و بلوچستان در جلسه ستاد مدیریت بحران خشکسالی شمال استان، دستور برآورد میزان خسارت به کشاورزان را صادر کرد و از مدیران ادارات و بانک‌ها خواست تا مشکلات افراد خسارت دیده از خشکسالی را به صورت دقیق پیگیری کنند.اما قطع آب هیرمند تنها مشکل خشکسالی شمال این استان نیست، زیرا به‌لحاظ بارش هم این منطقه در سال زراعی جاری با مشکل روبه روست، به‌طوری که جدیدترین گزارش دفتر مطالعات پایه منابع آب ایران نشان می‌دهد که همچنان سیستان و بلوچستان با میانگین بارش کمتر از 21.6 میلیمتر، کم باران‌ترین استان و دچار خشکسالی شدید است. ازسوی دیگر، وضعیت بارندگی در شمال سیستان و بلوچستان نیز وخیم است، به طوری که از ابتدای مهرماه سال گذشته تا پایان فروردین ماه باران زیادی در این منطقه نباریده است.اطلاعات بارش تجمعی از حوضه آبریز داخلی رودخانه هیرمند و تالاب هامون نیز نشان می‌دهد که بارندگی‌ها در این ناحیه بیش از 80 درصد نسبت به شرایط نرمال کاهش یافته تا حدی که در فروردین ماه امسال باران چشمگیری در حوضه آبریز داخلی این مناطق نباریده است. همچنین از ابتدای مهرماه سال گذشته تا پایان فروردین ماه امسال، 12.9 میلیمتر باران در بخش‌های داخلی حوضه آبریز«هیرمند» و «هامون» باریده که شرایط نرمال بارندگی دراین محدوده زمانی67.7 میلیمتر است، یعنی میزان نزولات جوی در این منطقه حداقل 80درصد نسبت به‌شرایط نرمال کاهش یافته است.

افزایش خشکی اراضی کشاورزی

«هوشنگ ناظری»، فرماندار زابل در گفت‌و‌گو با «ایران» با بیان اینکه قطع آب هیرمند و خشک شدن اراضی کشاورزی شمال استان، کانون‌های تولید ریزگرد در این شهرستان را افزایش خواهد داد و مدت زمان بادهای 120 روزه منطقه سیستان را بیشتر خواهد کرد، گفت: وقوع طوفان زودهنگام در سیستان و بلوچستان به شدت خشکسالی برمی‌گردد که متأسفانه با خشکسالی فعلی که در کشور بخصوص در این استان حاکم شده، شاهد وقوع طوفان‌های زودهنگام هستیم. بادهای 120 روزه معمولاً از اواخر اردیبهشت ماه شروع می‌شود و تا پایان تابستان ادامه می‌یابد، اما امسال به‌دلیل کاهش بارندگی و شدت خشکسالی، بادهای 120 روزه به 180 روزه تبدیل شده که با این تفاسیر 6 ماه از سال را درگیر آن خواهیم بود.

صفر بودن آوردها از رود هیرمند

وی با اشاره به اینکه امسال هم از سوی رودخانه هیرمند درافغانستان آوردی نداشتیم، افزود: آوردهای ما امسال از این رود ناچیز و در حد صفر بود، با ادامه این روند شرایط سختی را به لحاظ خشکسالی در بخش‌های کشاورزی، زراعت، باغداری، شیلات و دامداری پیش رو خواهیم داشت، زیرا علاوه بر تالاب هامون، 120 هزار هکتار از اراضی خشک و خسارت دیده از قطع آب هیرمند نیز به‌عنوان چشمه ریزگرد فعال و به محلی برای تولید و انتشار گرد وغبار تبدیل شده است.

افت شدید بارندگی

ناظری با بیان اینکه در سال زراعی گذشته تنها 2 دهم میلیمتر بارندگی داشتیم که افت فاحشی نسبت به بارندگی در سال‌های زراعی گذشته داشته، ادامه داد: اگر در بستر تالاب هامون آب جاری بود، میزان رطوبت بالا می‌رفت و شدت طوفان و ریزگردها هم کاهش پیدا می‌کرد. هم‌اکنون در استان شاهد طوفان‌هایی با سرعت 120 کیلومتر بر ساعت هستیم که مشکلات بسیاری را برای مردم به‌همراه دارد. پیش‌بینی ما این است که اگر تغییری در وضعیت منابع آبی ایجاد نشود به طورحتم در 2حوزه ایران و افغانستان مشکلات زیادی خواهیم داشت.

رسیدگی دولت به وضعیت فعلی تالاب هامون و آبگیری رودخانه هیرمند

فرماندار زابل در پاسخ به اینکه دولت برای گرفتن حقابه‌های رود هیرمند و تالاب هامون چه برنامه‌هایی دارد، خاطرنشان کرد: با توجه به حرکت دولت دراین زمینه، هیأتی به ریاست «سید عباس عراقچی» معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه متشکل از وزارتخانه‌های نیرو، امور خارجه، کشور و سازمان حفاظت محیط زیست به‌دنبال رسیدگی به وضعیت فعلی تالاب هامون و آبگیری از رودخانه هیرمند است. از طرفی هم وعده‌هایی از سوی دولت افغانستان برای حقابه‌ها داده شده که این تیم پیگیری خواهد کرد. طبق قوانین بین‌المللی، تالاب هامون جزو کنوانسیون رامسر است و حقابه‌اش باید بموقع داده شود بخصوص اینکه این تالاب از جمله تالاب‌های رو به انقراض است.وی با تأکید بر اینکه بخشی از کانون ریزگردها و شن‌های روان را نیز باید در افغانستان پیگیری کرد، افزود: طوفان‌های این استان اغلب در این کشور شکل می‌گیرد و بعد از عبور از افغانستان و ارتفاعات رودخانه هیرمند و بارگیری در این مناطق به سمت ایران می‌آید و تالاب هامون و دشت زابل و زهک را در سیستان و بلوچستان در می‌نوردد و بتدریج تشدید می‌شود و دوباره به افغانستان برمی‌گردد.

خسارت به 120 هزار هکتار از اراضی

به گفته «رضا نجفی»، مدیرکل جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان، حیات 120هزار هکتار از اراضی منطقه سیستان وابسته به جریان رودخانه هیرمند است که متأسفانه امسال به‌دلیل جاری نشدن آب به این رودخانه با چالش بزرگ مواجه هستیم، به طوری که 80 هزار هکتار از اراضی شمال استان به همین دلیل کشت نشده و 45 هزار هکتار هم که کشت‌شده به‌دلیل ندادن حقابه این رودخانه دچار بحران شده است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران ، تاریخ انتشار --------- ، کدمطلب: 465578 ، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
0
0
نهال کاری هارو به نظرم باید با شدت و سرعت بیشتری دنبال کرد در این استان
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین