پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۹۵۳۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۴
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی یکی از عوامل توسعه را «آموزش های مهارتی دانش آموختگان» برشمرد و گفت: به دلیل غفلت از آموزش های مهارتی - ترویجی کشاورزان، وضعیت آینده این بخش نگران کننده است.

شعار سال: «اسکندر زند» روز شنبه در مراسم معرفی برترین های آموزش های مهارتی در محل وزارت جهاد کشاورزی افزود: موتور محرکه برخی کشورهای پیشرفته دنیا همچون ژاپن، آموزش و تقویت نیروی انسانی است که باید در دو بخش سخت افزاری و نرم افزای آن را بکار گیریم.
وی اظهار داشت: در صورتی انجام کار سخت افزاری که در شروع و یا بعد از آن برنامه نرم افزاری نداشته باشیم، همه اقدامات بی فایده است؛ در واقع در صورت داشتن زیرساخت های لازم برای ارتقای توانمندی ها، به تحقیق، ترویج و آموزش نیازمندیم.
این مقام وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان ساخت: در وضعیت کنونی کشاورزی، یکی از اهداف اصلی ما افزایش بهره وری است و این مساله با سرمایه گذاری و توسعه زیرساخت ها صورت می گیرد.
وی گفت که راهکار دیگر بهره وری، دانش بنیان کردن کشاورزی است که باید از مسیر آموزش عبور کند.

**
رویکردهای دولت دوازدهم در بخش کشاورزی
زند ادامه داد: رویکرد دولت دوازدهم در بخش کشاورزی «آب محوری به جای زمین محوری، کیفیت تولید به جای کمیت و توجه به پس از تولید و تولید صادرات محور» است که همه آنها بدون آموزش موثر نخواهد بود.
وی با بیان اینکه امروز کشاورزان بیش از هر زمان دیگر نیازمند تحقیق، آموزش و ترویج هستند، افزود: برای کشاورزان آینده وظیفه حاکمیتی ما «آموزش های علمی کاربردی و فنی حرفه ای» است؛ برای آنکه آینده کشاورزی کشور تضمین و سرمایه گذاری های اثربخش و کارآمد باشد، باید علاوه بر زیرساخت ها، سرمایه گذاری نیز انجام دهیم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره رفع مشکل بیکاری این بخش نیز گفت: سالانه حدود 30 تا 35 هزار دانشجو در مقاطع، رشته ها و گرایش های مختلف به مراکز آموزش عالی و فنی حرفه ای و علمی کاربردی اعلام نیاز می کنیم که اگر این روند ادامه یابد، در آینده می توانیم بیکاری فارغ التحصیلان در بخش کشاورزی تا حدودی مدیریت می شود.
زند با بیان اینکه در حوزه حاکمیتی با وزارت آموزش و پرورش در زمینه کار و دانش و فنی حرفه ای همکاری داریم، افزود: در حال حاضر نزدیک به 20 تا 25 هزار دانش آموز در رشته کشاورزی در 108 هنرستان کشور تحصیل می کنند که این تعداد باید افزایش یابد.
به گفته وی، یکی از بخش هایی که به کشاورزان و مسئولان آینده کمک می کند «توسعه هنرستان های فنی حرفه ای در رشته های کشاورزی» است.
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی براین باور است که تقویت توان کشاورزان فعلی وظیفه حاکمیتی است؛ هرچند که تلاش های چند برابری انجام شده و قابل دفاع است اما قابل قبول نیست زیرا هر چقدر در بحث آموزش گام برداشته شود افزایش بهره وری نیز افزایش می یابد.
زند ادامه داد: به ازای هر ریال هزینه برای آموزش، 20 برابر نتایج مثبت بدست می آید.

**
برنامه ریزی سه تا شش ماهه کارشناسان برای ارتقای سطح دانش
وی اظهار داشت: برای کارشناسان آموزش های بلندمدت شروع کرده ایم که طبق برنامه ریزی، آنها باید حداقل بین سه تا شش ماه در عرصه های بزرگ تولید و آموزش ببینند.
این مقام مسئول با بیان اینکه در این زمینه همکاری جدی با معاونت توسعه منابع انسانی و مرکز نوسازی داریم، افزود: برای کسانی که حدود یک تا دو سال به عنوان کارشناس فعالیت می کنند، پارسال و امسال در برخی از استان ها برنامه آموزش های بلندمدت ارائه شده است؛ همچنین برخی استان ها که تاکنون در این زمینه «بی خیال بودند» را مجبور به شروع آموزش می کنیم.
زند تاکید کرد: با توجه به تغییر شرایط، روند موجود آموزش کنونی در بخش کشاورزی پاسخگو نیست و باید هشت تا 10 هزار نفر نیروی جدیدی که در چند سال اخیر جذب شده اند، آینده 30 ساله وزارت جهاد کشاورزی را با ارتقای سطح معلومات و دانش خود تضمین کنند.

**
موسسه علمی کاربردی دیگر دانشجوی کشاورزی نمی پذیرد
وی اظهار داشت: براساس مصوبه اخیر شورای عالی اداری، کاربری موسسه علمی کاربردی و مهارتی جهاد کشاورزی تغییر کرد و دیگر پس از این دانشجو نمی پذیرید.
معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: کاربری این موسسه آموزش عالی برای آموزش های مهارتی بهره برداران، کارکنان و زنان است که تلاش داریم آن را به طور جدی تقویت کنیم؛ البته در این تغییر کاربری ساختار، ردیف و بودجه های ما باقی خواهد ماند.
وی گفت: «فکر کنم اشتباهی از سوی شورای عالی اداری جدید صورت گرفته که امیدواریم بزودی آن مشکل را برطرف کنند
به گزارش ایرنا، در مراسم معرفی برترین های آموزش های مهارتی با حضور اسکندر زند معاون وزیر جهاد کشاورزی و معاونان و مدیران، بیش از 25 دانش آموخته موفق در بخش هایی همچون باغداری، زنبورداری، شیلات و صنایع بسته بندی تجلیل شدند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت قطره، تاریخ 22 اردیبهشت 97، کد مطلب: 42558212: www.ghatreh.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
0
0
بااین هزینه های بالا مشکل کم ابی واقعاکشاورزی وضعیت خوبی نداره م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین