پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۹۷۰۹
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۷
دو هفته از اجرای طرح ترافیک جدید می‌گذرد. از سه شنبه اجرای طرح ارشادی که جریمه خودروها را در این مدت با ارفاق‌هایی همراه کرده بود، به پایان می‌رسد. زین پس هر خودرویی که بدون مجوز، وارد محدوده طرح ترافیک شود، باید علاوه بر جریمه 20 هزار تومانی، هزینه عوارض ورود به محدوده را نیز بپردازد.

شعار سال: دو هفته از اجرای طرح ترافیک جدید می‌گذرد. از سه شنبه اجرای طرح ارشادی که جریمه خودروها را در این مدت با ارفاق‌هایی همراه کرده بود، به پایان می‌رسد. زین پس هر خودرویی که بدون مجوز، وارد محدوده طرح ترافیک شود، باید علاوه بر جریمه 20 هزار تومانی، هزینه عوارض ورود به محدوده را نیز بپردازد. رانندگان باید با ثبت نام در سامانه طرح ترافیک، طرح روزانه یا کارت‌های سیار دریافت کنند. براین اساس هیچ فردی بدون ثبت نام، نمی‌تواند مجوز ورود به محدوده را دریافت کند. موضوعی که متأسفانه بازار سیاه خرید و فروش‌های کاذب را به راه انداخته و شهروندان را سردرگم و بلاتکلیف کرده است. در این میان عده‌ای دلال و سودجو از بی‌اطلاعی مردم سوء‌استفاده کرده و با درج آگهی‌های فریبنده، قصد خرید و فروش مجوزی را دارند که شهروندان می‌توانند براحتی و با تعیین حساب کاربری در سامانه طرح ترافیک دریافت کنند. امسال بر خلاف سال‌های گذشته، صدور مجوزهای روزانه با هزینه حداقل 13 هزار و 600 تا 36 هزار تومان به دو برابر افزایش پیدا کرده است. درحالیکه به گفته مشاور معاونت حمل و نقل و ترافیک در امر صدور آرم ترافیک، طی این دو هفته، به‌طور میانگین روانه فقط 20 تا 25 هزار مجوز فروخته شده و حدود نیمی از مجوزها برای ورود به محدوده طرح خالی مانده است! با اینهمه همچنان عده‌ای اصرار به خرید طرح ترافیک از مجاری دیگری که «غیر مجاز» و «غیر قابل اعتماد» محسوب می‌شوند، دارند. البته عمده این تخلفات به فروش کارت‌هایی برمی گردد که «مجوزهای سیار» نامیده می‌شوند، این مجوزها بر خلاف کارت‌های شناور که در سال گذشته انتقاد‌های بسیاری را بهمراه داشت، تنها مجوز ورود یک خودرو و نه بیشتر را به محدوده طرح می‌دهند و تنها تفاوت یا مزیت شان در مقایسه با مجوزهای روزانه و سالیانه در «تغییرخودرو ورودی» است. یعنی فرد می‌تواند با دریافت مجوز سیار، خودرو خود را تغییر دهد. درصورتی که این امکان برای مجوزهای روزانه و سالیانه وجود ندارد و افراد برای تغییر خودروی خود باید نامه نگاری کرده و زمان زیادی را صرف کنند. آنطور که علی پیرحسینلو می‌گوید، هزینه «مجوزهای سیار» با «روزانه» هیچ تفاوتی ندارد، اما مردم به علت آگاه نبودن از این موضوع، هزینه بیشتری را به دلال‌ها می‌پردازند.

درحالیکه ممکن است این خرید، یک نوع کلاهبرداری محسوب شده و در یک زمان واحد،یک طرح به چندین خودرو فروخته شود و از آنجاکه فرد حساب کاربری نداشته و نمی‌تواند، مبلغ کسر شده را چک کند، بعد از مدتی متوجه می‌شود که هم جریمه شده و هم مبالغ زیادی را باید بابت طرح ترافیک بپردازد. جالب این‌که اغلب این کلاهبرداری‌ها در قالب مجوزهای سیار انجام می‌شود که دلال‌ها به مردم وعده می‌دهند که می‌توانند همانند گذشته سه خودرو را وارد طرح کنند، اما امسال کارت‌های شناور کاملاً برچیده شده و مجوزهای سیار نیز عملا امکان ورود یک خودرو را به خریدار می‌دهند. درحالیکه دلالان براحتی دروغ گفته و از سادگی مشتریان سوءاستفاده می‌کنند. این کارشناس شهری می‌گوید که طرح شناور وجود خارجی ندارد و قطعاً یک نوع کلاهبرداری محسوب می‌شود. در عین حال او اظهار امیدواری می کند که کسی در دام این سودجویان گرفتار نشود! اما آیا دریافت مجوزهای سیار فقط برای عده‌ای خاص امکانپذیر است؟ هم‌اکنون تنها برخی نهادهای دولتی، امنیتی و خاص همچون پلیس امکان دریافت مجوزهای سیار را دارند که بابت استفاده از آن هم بر خلاف کارت های رایگان شناور، باید هزینه تعیین شده را بپردازند. اما مردم عادی که می‌خواهند از خودروهای متفاوت استفاده کنند هم می‌توانند هنگام رزرو طرح، مشخصات همان خودروی مورد استفاده را وارد کنند و بدین صورت هر روز با خودرویی متفاوت وارد محدوده شوند، بنابراین، این دسته از متقاضیان نیز نیازی به واسطه‌ها و دلال‌ها ندارند! متأسفانه برخی‌ها از همین موضوع سوءاستفاده کرده و با دریافت مبالغ میلیونی، کارت های منسوخ شناور را به مردم قالب می‌کنند. آن ها البته با قاطعیت هم از کارت‌های شناور دفاع می‌کنند. «پیرحسینلو» می‌گوید که مجوزهای سیار جز برای نهادهایی خاص،ا رزش ویژه‌ای ندارد و هر فردی به هر میزان که هزینه کرده باشد، تنها می‌تواند با یک خودرو وارد محدوده طرح شود. وی تأکید می‌کند که بخشی از ظرفیت برای ورود مردم عادی به محدوده طرح همیشه خالی است و دغدغه‌ای از این بابت وجود ندارد. فقط کافی است که مردم در این سامانه، مراحل رزرو را انجام دهند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه ایران، تاریخ انتشار 1 خرداد 97، کد مطلب: 468162، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین