پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۹۷۴۸
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۷
«موزه ها به سیستم الکترونیکی متصل می شوند»هر سال این شعار را مسوولان میراث‌فرهنگی در آستانه روز جهانی موزه ها می دهند اما درحال حاضر تنها برخی از موزه ها در بخش بلیت الکترونیکی فعال شده اند.

شعار سال: موزه ها قرار است که بلیت الکترونیکی داشته باشند بلیت هایی که بازدیدکنندگان آنها را از قبل تهیه می کنند تا دیگر در صف طولانی قرار نگیرند و یا اینکه از تخفیفات آن بهره مند شوند و بتوانند زمان دلخواه بازدیدشان را خودشان مشخص کنند. اما تا فراگیر شدن این طرح در همه موزه های کشور راهی دراز مانده است اکنون پس از سال ها تلاش برای انجام این طرح و وعده های مسئولان برای اجرای آن تنها چند موزه هستند که اقدام به چنین کاری کرده اند. موزه کاخ گلستان، کاخ موزه نیاوران و سعدآباد و موزه ملی ایران در حال حاضر غیر از بلیت های کاغذی, بلیت الکترونیکی نیز می فروشند.

اطلاع از تعطیلی موزه ها هنگام خرید الکترونیکی بلیت

به این ترتیب که بازدید کنندگان به سایت این موزه ها رفته و اقدام به خرید بلیت می کنند در این هنگام است که اگر موزه ای بنا به هر دلیل دریکی از روزهای مورد درخواست بازدیدکننده بسته باشد، همان جا کاربر متوجه خواهد شد و دیگر از اینکه بازدیدکننده پشت درهای بسته قرار گیرد جلوگیری می شود. به عنوان مثال بسیاری از روزها کاخ سعدآباد به دلیل مهمانی های سیاسی بسته است و بازدیدکنندگانی که بدون اطلاع می خواهند به کاخ بروند ، با درهای بسته رو به رو می شوند و یا اینکه برخی از موزه ها روزهای تعطیل درهفته دارند که معمولا بازدیدکننده از آن اطلاعی ندارد. اما با مراجعه به سایت برای تهیه بلیت این مشکل حل خواهد شد.

بازهم وعده مسولان

محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در ادامه مراسم روز جهانی موزه‌ها که چند روز پیش زودتر از موعد برگزار شد، از الکترونیکی شدن بیشتر موزه‌ها خبر داد و گفت: در سال ۹۷ کمتر موزه‌ای را خواهید دید که صاحب وب‌سایت و ارتباطات مجازی نباشد. البته این مسائل جدا از بلیت الکترونیکی و حفاظت فیزیکی موزه‌ها نیست . سال ۹۷ باید همه موزه‌های ما صاحب وب‌سایت و شناسنامه نرم‌افزاری اشیا شوند.

علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی نیز با اشاره به ضرورت استفاده از مشارکت بخش غیردولتی درباره الکترونیک شدن موزه‌ها گفت: راه‌اندازی بلیت الکترونیکی در موزه‌ها توسط بخش غیردولتی یکی از اقداماتی است که در راستای مشارکت بخش غیردولتی انجام داده‌ایم.

البته مونسان به این موضوع اشاره نکرد که در دوره او کدام یک از موزه ها دارای بلیت الکترونیکی شده اند.

معاون رئیس‌جمهوری همچنین معتقد است که فروش بلیت الکترونیک، شفافیت مالی و قدرت خرید مردم را بالا می‌برد و با این طرح هر کس در خانه‌ خود نیز می‌تواند بلیت تهیه کند.

او به نحوه‌ فروش بلیت در مجموعه‌ سعدآباد اشاره کرده و گفته که این اتفاق در مجموعه‌هایی مانند سعدآباد اصلا خوب نیست، فقط در ورودی مجموعه بلیت فروخته می‌شود، اما اگر کسی در میانه‌های بازدید تمایل به بازدید از یک مجموعه جدید داشته باشد، باید همه راه را تا در ورودی مجموعه‌ به این بزرگی بازگردد و بار دیگر بلیت تهیه کند؛ این اتفاق خوب نیست.

پرینت به جای بلیت کوچک کاغذی

اکنون چند ماهی است که از ورود مونسان به سازمان میراث‌فرهنگی می‌گذرد اما هنوز روند بسیاری از موزه های کشور همان روند قدیمی فروش بلیت کاغذی است بلیت هایی که محمد رضا کارگر مدیر کل امور موزه های کشور به خبرنگار مهر گفته بود که به زودی حذف می شود و تا وقتی که هنوز بلیت کاغذی وجود داشته باشد همان ها را می‌فروشند و دیگر سفارش بلیت کاغذی جدید نمی‌دهند این گفته کارگر درحالی است که اگر چه بلیت کاغذی کوچکی مانند گذشته فروخته نمیشود اما پرینت بلیت های الکترونیکی بزرگتر از بلیت های کاغذی گذشته است چون در بسیاری از مواقع مردم پرینت بلیت را تهیه می‌کنند و با خود به موزه می آورند.

با این وجود اتفاق الکترونیکی شدن بلیت موزه ها هنوز در بسیاری از استانهای کشور اجرایی نشده است موزه زاهدان هم قرار بود این طرح را اجرایی کند با شکست مواجه شد در موزه های دیگر نیز هنوز زیرساخت‌ها برای انجام این کار فراهم نیست درحالی که بسیاری از آنها بازدید کننده زیادی دارند و متصل شدن به فضای مجازی برای آنها ضروری است.

الکترونیکی شدن موزه ها تنها به حذف کاغذ منجر نمی شود بلکه حفاظت فیزیکی نیز قرار است الکترونیکی شود و نیروهای حفاظت کمتر در دید مردم باشند چون به عقیده مسوولان موزه و میراث فرهنگی این فضاها فرهنگی هستند و باید حفاظت از این فضاها غیرملموس باشد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت توریسم آنلاین، تاریخ 29 اردیبهشت 97، کد مطلب: 47333: www.tourismonline.co


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین