پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۶۲۹۰
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۳
امروزه، بیشتر دانشگاه‌های بزرگ جهان، موزه‌هایی شامل آثار فرهنگی، هنری و علمی را در خود جای داده‌اند.

شعارسال: موزه دانشگاه، ذخیره‌ای از مجموعه‌های مرتبط با دانشگاه است که معمولا برای کمک به آموزش و پژوهش در موسسات آموزش عالی، بنیان‌گذاری می‌شود.

معمولا موزه دانشگاه‌ها، علاوه بر مجموعه‌های خاص هر رشته، آثار گوناگونی در مورد موضوعات تاریخی، سنتی و جدید مانند موزه‌های تئاترهای آناتومی و باستان‌شناسی، موزه‌های علوم طبیعی و هنر، موزه‌های تاریخ، آسمان‌نما، درختستان و آکواریوم، آرشیوها و خانه‌موزه‌ها، مراکز علم و هنر، موزه بیمارستان و نمایشگاه‌های هنر معاصر در بر دارند.

به طور کلی، موزه دانشگاه‌ها و مجموعه‌ها، براساس معیارهای بین‌رشته‌ای یا طبیعت آثار هنری طبقه‌بندی می‌شوند.

"موزه دانشگاه آکسفورد" (Museums of the University of Oxford)

دانشگاه آکسفورد

دانشگاه آکسفورد، تعدادی موزه و گالری دارد که بازدید از آنها برای عموم رایگان است.

" موزه اشمولین" (Ashmolean Museum) واقع در دانشگاه آکسفورد، قدیمی‌ترین موزه انگلستان و قدیمی‌ترین موزه دانشگاهی جهان است. این موزه که در سال ۱۶۸۳ میلادی بنیانگذاری شد، مجموعه‌ای از آثار مربوط به هنر و باستان‌شناسی از جمله آثار میکل‌آنژ، لئوناردو داوینچی، ترنر و پیکاسو را در بر دارد.

در "موزه تاریخ طبیعی" این دانشگاه نیز، گونه‌های حیوانی، حشره‌شناسی و زمین‌شناسی به چشم می‌خورند. در میان این مجموعه‌ها، اسکلت‌هایی از دایناسور "تیرانوسوروس" (Tyrannosaurus) و " تریسراتوپس" (Triceratops) و همچنین، کامل‌ترین بقایای پرنده " دودو" (Dodo) وجود دارند.

موزه "پیت ریورز" (Pitt Rivers)، در مجاورت موزه تاریخ طبیعی قرار دارد و مجموعه‌های باستان‌شناسی و انسان‌شناسی را در بر می‌گیرد. کارکنان این موزه از زمان تأسیس آن در تدریس انسان شناسی دانشگاه آکسفورد مشارکت داشته‌اند.

موزه تاریخ علوم دانشگاه آکسفورد، ۱۵ هزار اثر کهن را در بر می‌گیرد و همه جنبه‌های تاریخ علم را به نمایش گذاشته است.

در دانشکده موسیقی این دانشگاه نیز، مجموعه‌ای از آلات موسیقی شامل موسیقی کلاسیک غربی از قرون وسطی به بعد وجود دارد. گالری عکس‌های کلیسای مسیح نیز بیش از ۲۰۰ نقاشی قدیمی را به نمایش می‌گذارد.

"موزه دانشگاه پنسیلوانیا" (Penn Museum)

دانشگاه پنسیلوانیا

"موزه دانشگاه پنسیلوانیا" که در سال ۱۸۸۷ بنیان‌گذاری شد، یک موزه باستان‌شناسی و انسان‌شناسی و بخشی از دانشگاه پنسیلوانیا است.

این موزه که بیش از ۳۰۰ سفر باستان شناسی و انسان‌شناسی را در اطراف جهان برگزار کرده‌ است، در دوره ریاست "ویلیام پپر" (William Pepper) تاسیس شد.

امروزه، سه طبقه از فضای گالری این موزه، اطلاعاتی در مورد مصر، شرق نزدیک، آسیای شرقی و آمریکای میانه و همچنین بومیان آفریقا و آمریکا ارائه می‌دهد. مجموعه‌های موجود در این موزه، به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ در حوزه باستان‌شناسی، آثار به جا مانده از گذشته که با حفاری به دست‌ آمده‌اند و در حوزه انسان شناسی، اشیا و نظرات مردم را شامل می‌شوند.

همچنین، این موزه از سال ۱۹۵۸، مجله " Expedition" را چاپ کرده است.

"موزه هنر دانشگاه آریزونا" (UAMA)

دانشگاه آریزونا

موزه هنر دانشگاه "آریزونا"، یک موزه هنر در شهر توسان ایالت آریزوناست که توسط دانشگاه آریزونا اداره می‌شود. مجموعه‌های موجود در این موزه، بیش از شش هزار اثر هنری از جمله نقاشی، مجسمه، چاپ و طراحی را در زمینه هنر اروپایی و آمریکایی از دوره رنسانس تا به امروز، در خود جای داده است.

نمایشگاه واقع در دانشگاه آریزونا از سال ۱۹۳۰ وجود داشته است. در آن سال، حدود ۲۰۰ چاپ‌سنگی و چاپ‌های هنرمندان گوناگون، به دانشگاه آریزونا اهدا شد. این آثار، هسته اصلی مجموعه ابتدایی موزه هنر دانشگاه آریزونا را شکل دادند.

در سال ۱۹۴۴، "چارلز لئونارد پفیفر" (Charles Leonard Pfeiffer)، از فارغ‌التحصیلان دانشگاه آریزونا، نقاشی‌های زیادی را به آنجا اهدا کرد. پس از آن، در سال ۱۹۵۰، "ساموئل کرس فاوندیشن" (Samuel H. Kress Foundation)، ۵۰ نقاشی اروپایی را به موزه هدیه داد.

مجموعه‌های موزه هنر آریزونا عبارتند از:

مجموعه ساموئل کرس

مجموعه لئونارد پفیفر

مجموعه "ادوارد گالاگر" (Edward J. Gallagher)

مجموعه "رابرت پرایسمن" (Robert Priseman)

مجموعه "جکاس و یولا لیپچیز" (Jacques and Yulla Lipchitz)

"موزه دانشگاه میشیگان" (University of Michigan Museum)

دانشگاه میشیگان

موزه دانشگاه "میشیگان" که در شهر ان آربر ایالت میشیگان قرار دارد، موزه‌های بسیاری را در خود جای داده است. در محوطه مرکزی دانشگاه، موزه تاریخ طبیعی، موزه هنر، موزه باستان‌شناسی و موزه دندانپزشکی دانشکده دندان‌پزشکی قرار گرفته‌اند.

نمایشگاه "وارن رابینز" (Warren Robbins) و "اسلوسر" (Slusser) که در محوطه شمالی دانشگاه قرار دارند، مجموعه‌ای از آلات موسیقی دانشکده موسیقی و تئاتر را در بر دارند.

"موزه تاریخ طبیعی": این موزه در میانه قرن ۱۹ و با وقف حدود ۶۰ هزار اثر از "جوزف بیل‌استیر" (Joseph Beal Steere)، پرنده‌شناس آمریکایی، کار خود را آغاز کرد. این موزه، سه موزه مردم‌شناسی، دیرینه‌شناسی و جانورشناسی را در خود جای داده است.

"موزه هنر" دانشگاه میشیگان: این موزه، محلی برای نمایش انواع گوناگون هنر از جمله فرهنگ معاصر، سنت و نوآوری است. مجموعه‌های موجود در موزه، نزدیک به ۱۹ هزار اثر را در زمینه‌های فرهنگی، دوره‌های گوناگون و رسانه و در ارتباط با هنر اروپایی، آمریکایی، شرق میانه و آفریقا به نمایش گذاشته است. موزه هنر دانشگاه میشیگان، نمایشگاه‌های ویژه و برنامه‌های تحصیلی متنوعی دارد که هنرهای تصویری، اجرایی، فیلم و ادبی را نشان می‌دهند.

"موزه مردم‌شناسی": این موزه، یک واحد پژوهشی و آموزشی شامل مجموعه‌های ادبی، علمی و هنری سراسر جهان است. موزه مردم‌شناسی، در سال ۱۹۲۲ رسما پایه‌گذاری شد و بازدید از آن برای پژوهشگران، دانشجویان و عموم مردم با تعیین وقت قبلی، امکان‌پذیر است.

"موزه دیرینه‌شناسی": موزه دیرینه‌شناسی، یک موزه آموزشی و پژوهشی است که تاریخ و معنای زندگی را از طریق زمان زمین‌شناسی، شفاف‌سازی می‌کند. این موزه در موزه تاریخ طبیعی دانشگاه واقع شده و برخی از مجموعه‌های آن در ساختمان "Kipke" در جنوب محوطه دانشگاه واقع شده است.

"موزه جانورشناسی": این موزه، بیش از ۱۵ میلیون مجموعه شامل پرندگان، دوزیستان و خزندگان، مگس‌ها و حشرات و همچنین ۸۰ درصد از ماهی‌ها و نرم‌تنان را در خود جای داده است.

"موزه‌های دانشگاه هاروارد"

در محوطه دانشگاه هاروارد، موزه‌های متعددی وجود دارد که در آن تابلوهای نقاشی و مجسمه‌ها و آثار چاپ شده قرن ۱۸ و ۱۹ اروپا و آمریکا، به نمایش گذاشته ‌شده‌ است.

دانشگاه هاروارد

موزه دانشگاه هاروارد، یک ساختمان تاریخی است که چندین موزه مربوط به این دانشگاه را در خود جای داده است.

این ساختمان، علاوه بر موزه جانورشناسی تطبیقی و موزه معدن‌شناسی و زمین‌شناسی، دو موزه تاریخ طبیعی و باستان‌شناسی و انسان‌شناسی پیبادی را در بر دارد.

موزه هنر دانشگاه هاروارد: موزه هنر هاروارد، بخشی از دانشگاه هاروارد است و سه موزه را در بر دارد: موزه "فوگ" (Fogg)، موزه "بوش- رایزینگر" (Busch-Reisinger) و موزه "آرتور سکلر" (Arthur M. Sackler).

همچنین این موزه، سه مرکز پژوهشی را شامل می‌شود: مرکز کشف باستان‌شناسی "ساردیس" (Sardis)، مرکز مطالعه فنی هنر جدید، آرشیو موزه‌های هنر هاروارد و مرکز نگهداری و مطالعات فنی "استراتوس" (Straus).

مجموعه‌های این موزه، شامل تقریبا ۲۵۰ هزار اثر از دوران کهن تا به امروز است که از اروپا، آمریکای شمالی، آفریقای شمالی، شرق میانه، آسیای جنوبی، آسیای شرقی و آسیای جنوب شرقی نشات گرفته‌اند.

موزه تاریخ طبیعی دانشگاه هاروارد: موزه تاریخ طبیعی دانشگاه هاروارد، در ساختمان موزه این دانشگاه واقع شده است.

این موزه در سال ۱۹۹۸ به عنوان "چهره عمومی" سه موزه پژوهشی "جانورشناسی تطبیقی" (Comparative Zoology)، موزه "معدن‌شناسی و زمین‌شناسی" و "هرباریوم‌های دانشگاه هاروارد" (Harvard University Herbaria) ایجاد شد.

موزه تاریخ طبیعی، با داشتن بیش از ۲۱۰ هزار بازدیدکننده در سال ۲۰۱۳، به عنوان پربازدیدترین موزه این دانشگاه شناخته شد.

موزه باستان‌شناسی و انسان‌شناسی پیبادی: موزه پیبادی که در سال ۱۸۶۶ بنیان‌گذاری شد، یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین موزه‌هایی است که تمرکز آن بر آثار مربوط به انسان‌شناسی و به طور خاص، قوم‌شناسی و باستان‌شناسی آمریکاست. این موزه که در محوطه دانشگاه هاروارد قرار گرفته، یکی از چهار موزه مربوط به علم و فرهنگ دانشگاه هاروارد است.

موزه پیبادی، بیش از ۱.۲ میلیون اثر از جمله ۹۰۰ سند خطی، دو هزار نقشه و تقریبا ۵۰۰ هزار عکس را در خود جای داده است.

موزه سامی: موزه سامی دانشگاه هاروارد در سال ۱۸۸۹ بنیان‌گذاری شد و در سال ۱۹۰۳، به محل کنونی‌اش در ماساچوست انتقال پیدا کرد.

این موزه از آغاز، بخش زبان‌ها و تمدن‌های شرق نزدیک، کتابخانه، مجموعه‌های پژوهشی، موسسه آموزشی عمومی و مرکز اکتشافات باستان‌شناسی را در خود جای داده است.

آثار هنری این موزه، ظروف سفالی، مجسمه، لوح‌هایی با خط میخی و تابوت‌ مومیایی مصری را در بر دارند. بسیاری از این آثار، از حفاری در اردن، عراق، مصر، قبرس، اسرائیل و تونس به دست آمده‌اند.

مجموعه‌های این موزه، به آموزش، پژوهش و اشاعه باستان‌شناسی، تاریخ و فرهنگ شرق نزدیک، اختصاص یافته‌اند.

دانشگاه واشنگتن

موزه بورک، یک موزه تاریخ طبیعی است که در محوطه "دانشگاه واشنگتن" (UW) قرار دارد.

این موزه که در سال ۱۸۹۹ با عنوان "موزه دانشگاه واشنگتن" تاسیس شد، قدیمی‌ترین موزه تاریخ طبیعی غرب رودخانه می‌سی‌سی‌پی است.

موزه بورک، مجموعه‌ای شامل بیش از ۱۶ میلیون اثر در زمینه انسان‌شناسی، زیست‌شناسی و بخش‌های پژوهش زمین‌شناسی را در بر دارد.

بخش پرنده‌شناسی این موزه، بزرگترین مجموعه از بال پرندگان سراسر دنیا و دومین مجموعه بزرگ از پرندگان منجمد را شامل می‌شود.

مقامات موزه بورک، مجموعه قوم‌نگاری شمال‌غربی خود را که شامل ۱۰ هزار اثر است، پنجمین مجموعه بزرگ از هنر بومیان آمریکا در جهان می‌دانند.

"موزه شمال دانشگاه آلاسکا" (University of Alaska Museum of the North)

موزه شمال دانشگاه آلاسکا که در محوطه دانشگاه آلاسکا واقع شده است، پیشتر به "موزه دانشگاه آلاسکا" مشهور بود. این موزه در سال ۱۹۱۷ بنیان‌گذاری شد.

کار این موزه، به دست آوردن، حفظ، بررسی و تفسیر نمونه‌ها و مجموعه‌های مربوط به میراث طبیعی، هنری و فرهنگی شمال آلاسکا است و از طریق آموزش، پژوهش و نمایشگاه‌های عمومی، برنامه‌های ایالتی، ملی و علوم بین‌المللی را ارائه می‌دهد.

موزه دانشگاه آلاسکا، مجموعه‌های گیاه‌شناسی، جانورشناسی و فرهنگی را شامل می‌شود. این مجموعه‌ها، اساس درک مشکلات مربوط به گذشته و حال منحصر به شمال آلاسکا و برطرف کردن چالش‌های آینده را شکل می‌دهند.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار 12مرداد 97، کدمطلب:97051206403 ،www.isna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین