پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۳۲۱۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۸ - ۰۳:۳۹
کارشناس ارشد باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی استان البرز گفت: با کاوش‌های باستان شناسی غار سُرهه که ۴۵ هزار سال قدمت دارد، البرز وارد نقشه پارینه سنگی جهان شد.

شعارسال: فرزان احمدنژاد گفت: در سال ۱۳۹۶ آقای حمید حریریان، باستان شناس هنگام دره نوردی در در اطراف دره روستای سُرهه از توابع شهرستان ساوجبلاغ یک پناهگاه صخره‌ای را شناسایی کرد که در بقایای حفاری های غیرمجاز بقایای ابزارهای سنگی مشاهده شد.

وی اضافه کرد: آقای حریریان مراتب را به اداره کل  میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز اطلاع داد که در بازدید میدانی کارشناسان باستان شناس مشخص شد پناهگاه مذکور با توجه به ابزارهای به دست آمده متعلق به دوران پارینه سنگی میانی و جدید است.

کارشناس ارشد باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی استان البرز افزود: بنابراین در سال ۱۳۹۷ پرونده ثبتی پناهگاه صخره‌ای سُرهه آماده شد و در فهرست میراث ملی به ثبت رسید. سپس طی هماهنگی های به عمل آمده موزه نئاندرتال آلمان در دوسلدورف به عنوان اسپانسر کاوش در این غار اعلام آمادگی کرد و در نهایت از سویی پژوهشگاه میراث فرهنگی خانم دکتر الهام قصیدیان به عنوان سرپرست هیأت کاوش باستان شناسی پناهگاه صخره‌ای سُرهه معرفی شد و در مهر ماه امسال به مدت دو هفته کاوش های باستان شناسی در این محوطه انجام شد.

احمدنژاد گفت: ابزارهای یافته شده در این محوطه با تکنیک «لوالوا» که یکی از مهمترین تکنیک های ساخت ابزار سنگی در دوران پارینه سنگی میانی است ساخته شده، این نوع تکنیک ابزار سازی از ۱۲۵ هزار سال پیش تا  ۴۵ هزار سال پیش ادامه داشته  است، لذا  دیرینگی (قدمت) این پناهگاه صخره‌ای حداقل ۴۵ هزار سال است که اگر از داده های به دست آمده از این پناهگاه آزمایش های سالیابی دقیقه انجام شود، ممکن است تاریخ‌گذاری کهن تر نیز باشد.

وی گفت: به همین منظور و با توجه به اهمیت موضوع تعدادی از داده ها همچون ذغال وقایع استخوان های سالم و سوخته شده و خاک اطراف آنها برداشت شد در لوله های محافظ قرار داده شد و امیدواریم که بتوان با صدور مجوز برای تعیین قدمت تخصصی داده ها در آزمایشگاه ماینس آلمان تاریخ دقیق و قطعی دادگاه ها مشخص شود زیرا فقط آزمایش های تخصصی گاهنگاری قطعی امکان تاریخ گذاری دقیق این محوطه وجود دارد، شاید این محوطه دیرینگی ۷۰ هزار ساله و حتی ۱۲۰هزار ساله داشته باشد.

کارشناس ارشد باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی استان البرز افزود: اهمیت این اکتشاف پناهگاه صخره‌ای سُرهه در این است که استان البرز و فلات مرکزی ایران به نقشه پارینه سنگی جهان افزود شده و دیرینگی استان که تا پیش از این مربوط به دوره نوسنگی و حدود ۹ هزار پیش بود اکنون حداقل ۴۵ هزار سال پیش باشد.

احمدنژاد ابراز امیدواری کرد که مسئولان وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اجازه ارسال نمونه ها برای آزمایش دقیقه را بدهند و مسئولان استانی نیز بودجه ای برای بررسی تخصصی دوران پارینه سنگی اختصاص دهند زیرا این پناهگاه تنها سایت پارینه سنگی نیست و با یک بررسی تخصصی احتمال شناسایی سایت های دیگری نیز بسیار زیاد است.

شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: 8آبان1398، کدخبر: 917672، www.borna.news

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
0
0
هیچی دیگه بریم این رو هم نابود کنیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین