پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۰۷۲۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۸
عضو ارشد فراکسیون امید گفت : اخیرا بیش از 30 مجوز ارائه شده که در این میان 4 الی 5 حزب خوب مانند حزب ایثارگران و اتحاد ملت نیز مجوز گرفته اند، مجموعا سعی کردیم احزاب متعلق به جریان چپ و راست فرقی نکنند و اگر شرایط کلی تشکیل حزب وجود دارد، مجوز داده شود. همچنین مصطلح بود که نمایندگان قوه قضائیه سخت گیری هایی می کنند اما این مهم بالعکس بوده و آن ها در جلسات کمیسیون همراهی خوبی داشته اند.
شعارسال: قاسم میرزایی نیکو ، عضو کمیسیون ماده 10 احزاب گفت: طی یک سال و نیم گذشته 28 جلسه این کمیسیون برگزار شد، البته قانون مربوط به این حوزه نیز اواخر اسفند 95 ابلاغ شد لذا ترکیب شورا تغییر کرد و 2 نفر از احزاب ملی و استانی نیز به کمیسیون اضافه شدند.صدور پروانه جدید، مجموعه تمدید پروانه ها و گزارش عملکرد مجموعه احزاب که در پایان دوره باید در کمیسیون مطرح شود از جمله مباحثی است که تاکنون در مورد آنها بحث و تبادل نظر شده است. جلسات هم اندیشی نیز داریم به طور مثال آقای باهنر و یکی از احزاب دیگر نیز در هفته گذشته دعوت شده اند تا گله هایی که دارند را به نمایندگی از احزاب مطرح کنند.

میرزایی نیکو درباره تغییر اساسنامه احزاب تصریح کرد : تطبیق قانون جدید با قانون قدیم نیازمند این بود که مرامنامه و اساسنامه احزاب تطبیق کند که این امر در حال انجام است؛ بنابراین 6 ماه استمهال در نظر گرفته شده و زمان تطبیق تمدید شد، از این رو 15 خرداد امسال آخرین فرصت برای تطبیق مرامنامه و اساسنامه احزاب محسوب می شود.

وی ادامه داد : موضوع تطبیق مرامنامه و اساسنامه به مشکل خیلی از احزاب تبدیل شده است؛ هم اکنون250 حزب وجود دارد که تنها 15 الی 20 حزب را می توان قدر و قوی خواند، از این تعداد 15 حزب تطبیق قانونی را انجام داده و 5 حزب دیگر باقی مانده اند، همچنین وجود اختلافات در احزاب کوچک مانع پیشرفت کارشان شده است.

عضو فراکسیون امید تصریح کرد: اگر احزاب تطبیق قانونی را انجام ندهند دیگر نمی توان اقدامی برایشان در آینده انجام داد مگر اینکه از طریق اختیارات کمیسیون و در شرایط خاصی مهلت مجددی ارائه شود.

میرزایی نیکو درباره مجوز احزاب تصریح کرد : اخیرا بیش از 30 مجوز ارائه شده که در این میان 4 الی 5 حزب خوب مانند حزب ایثارگران و اتحاد ملت نیز مجوز گرفته اند، مجموعا سعی کردیم احزاب متعلق به جریان چپ و راست فرقی نکنند و اگر شرایط کلی تشکیل حزب وجود دارد، مجوز داده شود. همچنین مصطلح بود که نمایندگان قوه قضائیه سخت گیری هایی می کنند اما این مهم بالعکس بوده و آن ها در جلسات کمیسیون همراهی خوبی داشته اند.

میرزایی نیکو در ادامه گفت : همچنین آقای لاریجانی در جلسه ای توصیه اکید می کردند که احزاب خُرده‌پا در هم ادغام شوند یا به عبارتی مجموعه های قدرتمند را تشکیل دهند؛ این مهم در انتخابات ها شکل می گیرد اما پس از آن هر حزبی دنبال کار خودش می رود. به عنوان مثال جمنا و اصلاح طلبان در زمان انتخابات اخیر ریاست جمهوری این چرخه را طی کردند.

عضو کمیسیون ماده 10 احزاب وزارت کشور در تشریح تغییر رویکرد حاکمیت به مقوله تحزب گفت : شاید در دوره زمانی حاکمیت تمایلی به فعالیت احزاب نداشت و نگرانی بر این مهم بود که خط قرمزها را عبور و فرم ها را از بین ببرند اما اکنون حاکمیت می خواهد حزب جایگاه قانونی داشته باشد.

وی افزود : همچنین یکی دیگر از دلایل شکل نگرفتن حزب در کشور وجود خلاء های قانونی است؛ قانون احزاب نگارش شده برای نظارت بر احزاب در شرایط جریانات سال 88 و در مجلس گذشته به صورت رادیکال نوشته شده است. این امر را به بازنگری گذاشته ایم و به دبیران کل احزاب گفته شد ترکیب 7 نفره را به کمیسیون ماده 10 احزاب برای این مسئله معرفی کنند.

میرزایی نکو تاکید کرد در گفتگو با نمایندگان بسیاری موافق برگزاری انتخابات استانی هستند اما عیب بزرگ این است که فراکسیون جای حزب را گرفته و فراکسیون نیز تعهد حزبی را ندارد. چون لایحه جامع انتخابات از طرف دولت نیامد، کارگروه کمیسیون شوراها اقدام خود در این رابطه را شروع کرده و در تلاش هستیم بتوانیم انتخابات مجلس را استانی کنیم و در این راستا نظر شورای نگهبان را هم اخذ می کنیم.

وی ادامه داد : حکومت های ایدئولوژیک چنین حالتی را دارند. مثلا در فراکسیون امید اینطور است که طرف یکباره خودش اجتهاد می کند و مجتهد می شود در حالی که فعالیت های سیاسی و حزبی باید تعریف شود. مسائل حزبی باید قانونمند شود. به طور مثال نگاه آقای عارف این است که سوال، استیضاح و تحقیق و تفحص ابتدا به جمع بندی برسد و بعد مطرح شود؛ یعنی یک نفر چند امضاء جمع نکند و از این اقدام به عنوان اهرم فشار و کسب امتیاز استفاده نکند.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری رویداد24  ، تاریخ انتشار: 6 خرداد1397، کد خبر: 127181 ،www.rouydad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
0
0
کلا هرچی زودتر باید در ساختار این قاونین اصلاحات به وجود اورد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین