پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۷۲۰۱
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۳
سخنگوی وزارت کشور تاکید کرد: اگر بتوانیم حداکثر تا تابستان سال آینده که در واقع فرآیندهای اجرایى انتخابات مجلس شورای اسلامی آغاز می‌شود مصوبه نهایی لایحه جامع را داشته باشیم، ان‌شاءالله انتخابات آینده براساس احکام لایحه جامع انتخابات برگزار خواهد شود، در غیر اینصورت قوانین فعلى مورد عمل واقع خواهد شد.

شعار سال: سید سلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور درباره استانی شدن انتخابات گفت: کلیات طرح استانی شدن انتخابات در مجلس تصویب شده و در دستور کار صحن است. باتوجه به اینکه لایحه جامع انتخابات توسط دولت به صحن ارائه شده ما امیدوار هستیم با تصمیم مجلس هم‌زمان با ارجاع این لایحه به کمیسیون تخصصی مربوطه، طرح نمایندگان که در واقع ناظر به انتخابات مجلس و جزئی از این لایحه است، با یکدیگر تلفیق و در قالب لایحه جامع انتخابات موضوع پیگیری شود.

سخنگوی وزارت کشور با تاکید بر اینکه در لایحه جامع انتخابات برگزاری انتخابات سراسرى مختلف از جمله شوراهای شهر و روستا، مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری و مجلس خبرگان رهبری با رعایت اصول قانون اساسی و سیاست‌هاى کلى ابلاغى مقام معظم رهبرى پیش‌بینی شده است، اظهار داشت: موضوع انتخابات مجلس هم می‌تواند جزئی از آن باشد که در یک منظومه واحد و جامع پیگیری شود.

سامانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته می‌شود اگر این لایحه تا خردادماه سال ۹۸ به تائید شورای نگهبان برسد در انتخابات سال آینده اجرایى خواهد شد، آیا ساز وکاری تعبیه شده است که به انتخابات سال آینده برسد؟ بیان کرد: بستگی دارد این لایحه تا چه زمانی در مجلس شورای اسلامی به تصویب نهایی برسد. این لایحه باید در کمیسیون‌های اصلی و فرعی مورد بررسی قرار گیرد و به صحن بیاید و در آن جا به تصویب برسد و نهایتا بعد از تایید شورای نگهبان، قابلیت اجرایى پیدا مى‌کند.

سخنگوی وزارت کشور تاکید کرد: اگر بتوانیم حداکثر تا تابستان سال آینده که در واقع فرآیندهای اجرایى انتخابات مجلس شورای اسلامی آغاز می‌شود مصوبه نهایی را داشته باشیم، ان‌شاءالله انتخابات آینده براساس احکام لایحه جامع انتخابات برگزار خواهد شود، در غیر اینصورت قوانین فعلى مورد عمل واقع خواهد شد.

قائم مقام وزیر کشور در امور مجلس و هماهنگی استان‌ها در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این که آیا وزارت کشور آمادگی دارد انتخابات سال ۹۸ مجلس شورای اسلامی را در صورت تصویب لایحه جامع انتخابات برگزار کند، گفت: بله، آنچه در لایحه جامع انتخابات پیش‌بینی شده؛ این است که تفاوت ‌های غیر‌ضروری که در انتخابات مختلف بوده و روش‌هایی که بعضا به صورت‌های متفاوت در انتخابات برگزار می‌شد به حداقل برسانیم و در حوزه‌های مختلف مانند تبلیغات نامزدها، رسیدگی به صلاحیت‌ها، وظایف هیات‌های اجرایی و نظارت، منابع مالى و هزینه‌هاى انتخاباتى در واقع شفاف‌سازی شده است و کمک می‌کند ما یک نظام انتخاباتی با استاندارهای بالاتر داشته باشیم.

سامانی در خصوص اظهارنظر یکی از اعضای هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه این طرح امکان دارد به انتخابات آینده نرسد زیرا لایحه دولت بسیار جامع و کامل است و اگر امکان داشته باشد نمایندگان همان طرح پیشنهادی خود را مورد بررسی قرار دهند، گفت: این تصمیم با مجلس است که برای رسیدگی به این لایحه چه سازوکاری در پیش بگیرند و تقدم و تاخر به چه صورتی زمان‌بندی شود.

سخنگوی وزارت کشور تاکید کرد: نظر ما این است که در لایحه جامع انتخابات این موضوع به شکل یک منظومه کامل دیده شده و منطبق با سیاست‌های کلی انتخابات است. اینکه ما یک کار جامع انجام دهیم مهم است اما سرعت کار هم از اهمیت خاص خود برخوردار است که امیدواریم هرچه زودتر در عمل شاهد تصویب این لایحه باشیم.

قائم مقام وزیر کشور در امور مجلس و هماهنگی استان‌ها درباره اینکه وزیر کشور در انتخابات قبلی مجلس از وجود پول‌هایی صحبت کرد که منابع آن‌ها مشخص نیست اما در انتخابات وجود دارد و مخالفین طرح استانی شدن انتخابات را همین موضوع را مطرح می‌کنند آیا برای این که چنین پول‌هایی دیگر در انتخابات وجود نداشته در این لایحه قوانینی در نظر گرفته شده است، گفت: بحث شفاف‌سازی منابع مالی و هزینه انتخاباتی در این لایحه به دقت پیش‌بینی شده است.

سامانی با تاکید بر شفاف‌سازى منابع مالی نامزدها برای انتخابات در این لایحه، گفت: همچنین هزینه‌های که انجام می‌شود به صورت احصایی مشخص شده است که در کجاها هزینه شود و بر اساس آن نامزدها می‌توانند تبلیغات خود را انجام دهند.

وی ادامه داد: برای این که این مسیر شفاف شود حساب بانکی خاصى برای هر نامزد پیش‌بینی شده است. نامزدها مکلف می‌شوند این حساب را در بانک مربوطه افتتاح کنند و باید تمامی منابع مالی آن‌ها اعم از دارایى خودشان، کمک های مالی دریافتى از افراد، طرفداران و احزاب به این حساب وازیر شود و تمام هزینه‌های که انجام می‌شود باید از طریق این حساب باشد.

قائم مقام وزیر کشور در امور مجلس و هماهنگی استان‌ها افزود: یک فرد هم باید به عنوان نماینده مالی نامزد- که بنده تعبیرم از آن فرد به عنوان ذی حساب ستاد انتخاباتی هر یک از نامزدها است- معرفى نمایند که تمام هزینه‌ها باید تحت نظارت این فرد و توسط ایشان در دفاتر حسابرسی که به صورت استاندارد طراحی می‌شود و در اختیار نامزدها قرار می‌گیرد، ثبت و ضبط شود .

سامانی با اشاره به این که تامین منابع و هزینه‌های انتخاباتی توسط این نماینده مالی باید به ستاد انتخابات کشور ارائه شود، اظهار داشت: این فرآیند باعث می‌شود که ما یک سازکار شفاف را در تامین منابع و هزینه‌کرد توسط نامزدها داشته باشیم.

وی تاکید کرد: قاعدتا این حق مردم است که بدانند هریک از نامزدهایی که قرار است به آنها رأی دهند و به عنوان نماینده خودشان راهی مجلس، شوراهای شهر و روستا و یا حتی ریاست جمهورى کنند در حوزه مسائل مالى تبلیغات به چه صورت عمل مى‌کند و به صورت شفاف در جریان شیوه تامین هزینه‌های مالی وى قرار‌ گیرند تا بتوانند یک قضاوت دقیق‌تری نسبت به عمکلرد واقعی فرد داشته باشند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ 14 بهمن 97، کد مطلب: 723335: www.ilna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین