پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۲۸۴۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۲:۵۳
با سخنان راهبردی رهبر انقلاب درباره شروط هفت گانه جمهوری اسلامی ایران برای مذاکرات با اروپایی ها و رسیدن به آن چه ایشان نامش را " برجام اروپایی " گذاشتند ، فضای مذاکرات شفاف تر شده و حالا افکار عمومی ایران و جهان و طرف مقابل مذاکراتی ما تقریبا فهمیده اند که ایران در این چند هفته چه چیزهایی را دنبال می کند.

شعار سال: با سخنان راهبردی رهبر انقلاب درباره شروط هفت گانه جمهوری اسلامی ایران برای مذاکرات با اروپایی ها و رسیدن به آن چه ایشان نامش را " برجام اروپایی " گذاشتند ، فضای مذاکرات شفاف تر شده و حالا افکار عمومی ایران و جهان و طرف مقابل مذاکراتی ما تقریبا فهمیده اند که ایران در این چند هفته چه چیزهایی را دنبال می کند.

به نظر می رسد با این اعلام علنی شروط ، طرف مقابل هم این پیام روشن را گرفته باشد که ایران جدی برای مذاکره و سر سخت بر سر مطالبات خود است و می توان گفت از این به بعد با مذاکراتی پیچیده و سنگین روبه رو خواهیم بود. مذاکراتی که همچون یک نبرد گسترده می تواند ابعادی درون اتاق های گفت وگوی دیپلماتیک و ابعادی وسیع تر در فضای خارج از آن داشته باشد. فضایی که در آن رسانه ها و بخش های رسانه ای وزارت خارجه نقش بسیار مهم و تاثیر گذاری خواهند داشت به ویژه این که رهبری در همین سخنان اخیرشان با پرهیز دادن «عناصر سیاسی، مدیریتی و مطبوعاتی» از سرزنش یکدیگر درباره برجام تأکید کردند: نقد صحیح، منصفانه و عاقلانه ایراد ندارد و مسئولان هم باید به آن ها توجه کنند اما اهانت، هتک حرمت، اتهام و ایجاد دوقطبی بر سر برجام نباید صورت گیرد و وحدت و همزبانی نباید نقض شود.

از سوی دیگر در همین چند روز اخیر حداقل دو مورد ترجمه غلط یا شیطنت رسانه ای را شاهد بودیم که به ویژه در انتقال سخنان و مواضع مقامات روس همگان را به اشتباه انداخت. این که این اقدامات ناشی از اشتباه در ترجمه یا شیطنت های رسانه های خارجی باشد یا به قول ظریف در اتاق فکرهای صهیونیستی پخت و پز شده باشد بحث مهمی است که باید روشن شود اما تکرار آن ها به ویژه در رسانه های داخلی می تواند موجی از بدگمانی به روس ها را که در این دعوا فعلا جایگاهی ندارند و لزومی هم به دخالتشان نیست در بین مسئولان و افکار عمومی ایران که به طور سنتی به روس ها بدگمان اند ایجاد کند. توجه عمیق ما رسانه ای ها به ترجمه دقیق سخنان و مواضع طرف های این مذاکرات و پشتیبانی رسمی یا غیر رسمی وزارت خارجه از رسانه ها در این میدان سنگین بسیار مهم است و بی توجهی می تواند آثار مستقیم و گاه جبران ناپذیری بر روند مذاکرات و اهدافی که دنبال می کنیم داشته باشد.

از یاد نبریم که اگر در زمان مذاکرات برجام بزرگ ترین دشمن رسیدن به توافق رژیم صهیونیستی نام داشت امروز علاوه بر تل آویو ، واشنگتن و ریاض نیز با تمام توان مالی و رسانه ای خود و همه لابی های متبحری که دارند می خواهند و تلاش می کنند تا برجام جدید به سرمنزل مقصود نرسد و ما در این میدان نیاز به جهادی عظیم تر و دقت و حساسیتی به مراتب بالاتر از گذشته داریم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تابناک ، تاریخ انتشار 5خرداد 97، کدمطلب:۸۰۲۶۶۵، www.tabnak.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۷
0
0
امیدواریم روزی برسه که به همه رسانه ها در ایران حق اظهار نظر داده بشه
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین