پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۲۸۷۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۱
در روزهای اخیر صحبت های زیادی بر سر آزادسازی استان های درعا و قنیطره از سوی طرف های مختلف به ویژه خارجی ها مطرح شده است؛ ارتس سوریه مصمم به آزادساری این مناطق است، اما برخی طرف ها از جمله آمریکا با آن مخالفت دارند؛ روسیه نیز در این زمینه ملاحظات خود را دارد.
شعارسال: با آزادسازی غوطه شرقی در تاریخ 25 فروردین سال جاری و پس از آن آزادسازی اردوگاه یرموک و منطقه حجر الاسود در جنوب دمشق در 31 اردیبهشت و برقراری امنیت در اطراف پایتخت سوریه پس از هفت سال، این روزها نگاه ها به سمت آزادسازی دو استان درعا و القنیطره در جنوب سوریه معطوف شده است.

ارتش سوریه و نیروهای مقاومت اسلامی که از دی ماه 1395 با آزادسازی شرق حلب به عنوان دژ مستحکم گروه های تروریستی - تکفیری عزم خود را برای آزادسازی دیگر نقاط سوریه جزم کردند در این روزها به فکر آزادسازی استان های درعا و قنیطره در جنوب این کشور می باشند، اقدامی که با مخالفت برخی کشورهای خارجی مواجه شده و آزادسازی این دو منطقه را در حاله ای از ابهام برده است.

ارتش سوریه که این روزها در شرایط بسیار مطلوبی در مقایسه با گروه های تروریستی مورد حمایت جبهه غربی - عربی - صهیونیستی قرار دارد در روزهای اخیر چندین بار اقدام به پرتاب اعلامیه بر فراز دو استان درعا و قنیطره کرده و از تروریست های حاضر خواسته تا با دولت سوریه مصالحه کنند؛ اقدامی که پیش از این نیز در چند منطقه جنگی سوریه رخ داده بود.

اخبار رسیده حکایت از آن دارد که ارتش سوریه به گروه های تروریستی حاضر در استان های درعا و قنیطره چند روز مهلت داده تا برای برگزاری نشست و گفت وگو درباره پیوستن این مناطق به آشتی ملی کمیته ای را معرفی کنند؛ در صورتی که تروریست ها بتوانند با دولت دمشق به توافق برسند با تحویل سلاح و گرفتن امان نامه می توانند به زندگی عادی خود بازگردند، در غیر این صورت یا باید منتظر حملات سنگین ارتش سوریه و نیروهای مقاومت اسلامی باشند و یا با تحویل سلاح های سنگین و نیمه سنگین خود راهی استان ادلب در شمال غرب سوریه شوند که از 2 سال پیش محل تجمع گروه های تروریستی - تکفیری است.

چند روز پیش هیثر نوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای دخالت آمیز به دولت سوریه در خصوص عملیات نظامی در استان درعا هشدار داد.

به گزارش رویترز، در این بیانیه آمده است: آمریکا به همراه روسیه و اردن به عنوان تضمین‌کننده منطقه کاهش تنش (در جنوب‌غربی سوریه) در پاسخ به نقض‌های دولت سوریه اقدام‌های قاطع و مناسبی را انجام خواهد داد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که از پیروزی های ارتش سوریه و نیروهای مقاومت اسلامی علیه تروریست های مورد حمایت واشنگتن بسیار عصبانی بود، همچنین عملیات نظامی ارتش سوریه علیه تروریست ها در مناطق مختلف را « دامن‌زدن بشار اسد به درگیری ها» نامید.

رویترز با اشاره به حمایت‌های مستشاری و کمک‌های نظامی نیرو‌های مقاومت از ارتش سوریه در بازپس‌گیری بخش اعظم مناطق تحت اشغال گروه‌های تروریستی می‌نویسد: دولت و ارتش سوریه (پس از پاکسازی کامل ریف دمشق) هم‌اکنون در قوی‌ترین موضع خود از آغاز جنگ در سال 2011 است.

دلیل مخالفت آمریکا با عملیات ارتش سوریه در جنوب این کشور کاملا مشخص است و آنهم انتقال نگرانی سران رژیم صهیونیستی به مقامات واشنگتن در هدف قرار گرفتن تروریست ها ی تکفیری مورد حمایت جبهه غربی - عربی - صهیونیستی است؛ مساله ای که پیش از این نیز بارها در سوریه اتفاق افتاده است.

در ماه ها و سال های اخیر هر بار که ارتش سوریه و نیروهای همپیمان اقدام به عملیات علیه تروریست های تکفیری کرده اند و آنها را از مناطق متصرفه به عقب رانده اند، فریاد جبهه غربی - عربی - صهیونیستی نیز بلند شده، اما این بار عملیات جنوب بیشتر سبب نگرانی مقامات رژیم صهیونیستی شده است، چرا که این عملیات در نزدیکی مرزهای سوریه و سرزمین های اشغالی صورت خواهد گرفت و تروریست های حاضر در این منطقه که مجری دستورات رژیم صهیونیستی می باشند، هدف قرار خواهند گرفت.

سردار ابوالقاسم علی نژاد وابسته نظامی جمهوری اسلامی ایران در سوریه درباره نگرانی رژیم صهیونیستی از عملیات درعا می گوید، این رژیم از عملیات ارتش سوریه در جنوب این کشور هراس زیادی دارد.

** آمادگی ارتش برای آزادسازی جنوب سوریه

به گفته کارشناسان نظامی ، هم اکنون ارتش سوریه امکانات، نیرو و تجهیزات زیادی برای آغاز عملیات آزادسازی استان های درعا و قنیطره در جنوب این کشور ارسال کرده است و اگر شرایط سیاسی اجازه بدهد این عملیات طی روزهای آتی شروع خواهد شد.

** وضعیت میدانی گروه های تروریستی در جنوب سوریه

در جبهه جنوب سوریه، تروریست ها به دلیل حمایت مستقیم ارتش رژیم صهیونیستی، از سازماندهی و توان تسلیحاتی مناسبی برخوردار هستند و با توجه به اینکه عمده عناصر این گروه ها یکدست و از گروه های لائیک می باشند (بر عکس داعش و النصره)، مساله اختلافات داخلی و عدم انسجام بین این گروه ها در مقایسه با ادلب یا استان ریف دمشق بسیار کمتر است.

کارشناسان می گویند که هر چند مواضع این گروه ها به خاطر تصرف چندین ساله دارای استحکام زیاد است، ولی با توجه به شکست تروریست ها در جبهه های مختلف و سرازیر شدن تجهیزات و نیروی زیاد ارتش سوریه به جنوب، به نظر می رسد که نگرانی زیادی در بین تروریست ها از آغاز عملیات ارتش سوریه در این منطقه وجود دارد.

**عوامل اخلال کننده در عملیات آزادسازی جنوب سوریه

کارشناسان نظامی معتقدند : عواملی که می تواند عملیات ارتش سوریه در دو استان درعا و قنیطره را با اخلال مواجه کرده و تحت تاثیر قرار دهد، به شرح زیر است:

- احتمال دخالت نیروی هوایی و توپخانه رژیم صهیونیستی (منطقه عملیاتی جنوب سوریه بین 30 تا 40 کیلومتر با سرزمین های اشغالی فاصله دارد)

- دخالت ارتش آمریکا و ارسال تسلیحات برای تروریست های حاضر در جنوب

- عدم مشارکت جدی روس ها به دلیل جلوگیری از خدشه دار شدن روابط با رژیم صهیونیستی

در صورتی که هیچکدام از موارد بالا رخ ندهد، تروریست ها با وجود موارد ذکر شده در مورد توان در جبهه جنوبی، شانسی برای مقاومت طولانی در برابر حملات ارتش سوریه و نیروهای همپیمان نخواهند داشت.

سردار ابوالقاسم علی نژاد وابسته نظامی ایران در سوریه معتقد است: در واقع هم اکنون در شرایط عادی نبرد، ارتش سوریه در هر جبهه ای دست برتر و توان پیروزی کامل برابر دشمنان خود را دارا است، مگر در شرایطی که طرف های ثالث درگیر در سوریه قصد مداخله نظامی مستقیم داشته باشند.

نکته قابل تامل این است که ارتش سوریه علیرغم انتقال نیرو و تجهیزات فراوان برای آغاز عملیات آزادسازی درعا و قنیطره به دنبال درگیری نبوده و می خواهد از خونریزی در این منطقه جلوگیری کند، چرا که نمی خواهد مردم و زیرساخت های منطقه آسیب ببینند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 16 خرداد 1397 ، کدخبر: 82935405 ، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۷
0
0
به زودی زود امیدواریم این کشور از شر وجود همه تروریست ها رها بشه و مردم به زندگی عادی در این کشور مشغول بشند
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۸
0
0
انشالله هرچی زودتر پیش روی های ارتش صورت بگیره و دیگه شاهد جنگ تو اون منطقه نباشیم
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین