پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۲۹۷۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۷
محمد جواد آذری جهرمی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه فناوری اطلاعات و کسب و کارهای نوپا کارهای خیلی خوبی انجام داده است، اما آن اتصالی که در حال حاضر مجموعه دانشگاه‌های دولتی با فضای کسب و کار دارند را مجموعه های دانشگاه آزاد اسلامی ندارند.

شعار سال: محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات  با اشاره به ارتباط دانشگاه‌ها با وزارت ارتباطات، گفت: برای همکاری با دانشگاه آزاد اسلامی اعلام آمادگی کردیم و ان‌شاءلله با جمع‌بندی برنامه‌ریزی های صورت گرفته کار مشترک جدی را با این دانشگاه آغاز می‌کنیم؛ زیرا ظرفیت و پتانسیل دانشگاه آزاد اسلامی بسیار خوب و ارزشمند است و می‌تواند حوزه‌های کاری ما را تقویت و به ما کمک کند.

وی با اشاره به اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه فناوری اطلاعات و کسب و کارهای نوپا، گفت: در دانشگاه آزاد اسلامی کارهای خیلی خوبی انجام شده است. واحد علوم و تحقیقات و واحد تهران غرب کارهای خوبی انجام دادند اما مجموعه‌های دانشگاه آزاد اسلامی آن اتصالی که در حال حاضر مجموعه‌های دانشگاه‌های دولتی با فضای کسب و کار دارند را ندارند.

آذری جهرمی افزود: با آقای دکتر رهبر بر سر موضوعاتی صحبت کردیم و بنا شد آن مجموعه‌ای که در دانشگاه تهران یا دانشگاه شهید بهشتی راه افتاده است را بتوانیم به صورت متمرکز در دانشگاه آزاد اسلامی به وجود بیاوریم تا بتوانیم اکوسیستم و زیست‌بوم حوزه فضای مجازی را در درون مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی هم پیاده‌سازی کنیم.

با آقای دکتر رهبر بر سر موضوعاتی صحبت کردیم و بنا شد آن مجموعه‌ای که در دانشگاه تهران یا دانشگاه شهید بهشتی راه افتاده است را بتوانیم به صورت متمرکز در دانشگاه آزاد اسلامی به وجود بیاوریم تا بتوانیم اکوسیستم و زیست‌بوم حوزه فضای مجازی را در درون مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی هم پیاده‌سازی کنیم.

مشکلات پیش رو را با ظرفیت موجود در دانشگاه‌ها حل می‌کنیم

وزیر ارتباطات آیین نامه‌ها و قوانین پیش روی وزارت ارتباطات برای همکاری با دانشگاه‌ها را مناسب دانست و افزود: قوانین و مقررات در حوزه ما خوب است و به اندازه کافی دست ما را باز می‌گذارد تا ارتباط ما با دانشگاه آسان باشد و بتوانیم به راحتی همکاری‌هایمان را توسعه و ارتباطمان را گسترش دهیم. جدا از اینکه ما در حال حاضر علاوه بر اینکه خودمان یک دانشکده داریم، دو پژوهشگاه هم داریم؛ هم پژوهشگاه فضایی را داریم و هم پژوهشگاه فناوری اطلاعات که همان مرکز تحقیقات مخابرات سابق است و از آن بدنه، به صورت دائم با مجموعه دانشگاهی در ارتباط هستیم.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه ارتباط وزارت ارتباطات با دانشگاه‌ها دارای سابقه طولانی بوده است، افزود: دوره ما نیز تلاش شده رویکرد استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهی در حوزه‌های مختلف گسترش پیدا کند.

آذری جهرمی با اشاره به برخورداری دانشگاه‌ها از علم روز جهانی، ادامه داد: طبیعتاً در عرصه‌های جدید و در حوزه‌های اجرایی یا برای برنامه ریزی سوالاتی وجود دارد که با توجه به اتصال بدنه دانشگاهی کشور به علوم روز، معمولاً رهنمودها و برنامه‌ریزی‌های کلان را با کمک دانشگاه‌ها انجام می‌دهیم و مشکلات و مسائل موجود و پیش رو را با ظرفیت موجود در دانشگاه‌ها حل می‌کنیم.

آذری جهرمی با بیان اینکه بخش عمده کارهای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات همه همراه با تکنولوژی است، گفت: یکی از محض‌های جدی تکنولوژی، دانشگاه است و همواره ارتباط خیلی خوبی بین وزارت ارتباطات و مجموعه‌های کاری و دانشگاه ها برقرار بوده است.

وی با تشریح چگونگی همکاری وزارت علوم با دانشگاه‌های کشور، گفت: در حوزه تقنین مقررات از ظرفیت دانشگاه علم و فرهنگ استفاده کردیم. همچنین در خصوص موضوعات فرهنگی فضای مجازی با دانشگاه علامه طباطبایی (ره) همکاری‌هایی داریم. دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه پلی تکنیک هم دیگر مجموعه‌های دانشگاهی هستند که وزارت ارتباطات از توان آنها در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات استفاده می‌کند.

دانشگاه‌ها در برقراری ارتباط با ما مشکل دارند

وزیر ارتباطات دانشگاه‌های کشور را یکی از اثرگذارترین مجموعه‌ها در حوزه توسعه اشتغال خواند و افزود: در طرح تکاپو (توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار) و فناوری اطلاعات یکی از پایه‌های ثابت کارهای ما دانشگاه‌ها هستند، ضمن اینکه مراکز توان سازی کسب و کارهای نوپای ما در پارک‌های علم و فناوری دانشگاه‌های سراسر کشور شکل گرفتند. بنابراین ارتباط نزدیکی بین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با دانشگاه‌ها وجود دارد و مجموعه‌های دانشگاهی تکمیل کننده موضوعات کاری ما در وزارت ارتباطات هستند و ما تکمیل‌کننده تحقیقات حوزه‌های دانشجویی و دانشگاهی هستیم.

ارتباط نزدیکی بین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با دانشگاه‌ها وجود دارد و مجموعه‌های دانشگاهی تکمیل کننده موضوعات کاری ما در وزارت ارتباطات هستند و ما تکمیل‌کننده تحقیقات حوزه‌های دانشجویی و دانشگاهی هستیم.

توضیحات آذری جهرمی در خصوص حمایت وزارت ارتباطات از تولیدات داخلی

آذری جهرمی ادامه داد: وزارت ارتباطات مشکل خاصی از لحاظ برقراری ارتباط با دانشگاه‌ها ندارد، البته دانشگاه‌ها در برقراری ارتباط با ما مشکل دارند که برای بهبود این شرایط باید شبکه علمی را که چهل سال عقب ماندگی دارد تقویت کنیم. در تلاش هستیم تا با سرعت بیشتر تعداد بیشتری از دانشگاه‌ها به این شبکه علمی متصل شوند تا باتوجه به ظرفیت‌های خوب دانشگاه‌ها، مشکلات حوزه ارتباطی آن‌ها را برطرف کنیم.

وزیر ارتباطات: حمایت از تولیدات و توان داخلی همواره مورد تاکید ما است

محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در خصوص بررسی اقدامات وزارت ارتباطات در حمایت از تولیدات داخلی که توسط کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی طرح شد، گفت: کمیسیون صنایع در رابطه با بحث حمایت از کالای ایرانی و تولیدات داخلی جلسات مرتبی را با بخش سندیکا و اپراتورهای ارتباطی دارد و حمایت از تولیدات و توان داخلی همواره مورد تاکید ما نیز است.

رشد قابل توجه ایران در حوزه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری

وزیر ارتباطات گفت: در چند سال اخیر دستاوردهای خوبی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات داشتیم. در حوزه تجهیزات انتقال در کشور دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی هستیم که کشور را در این زمینه خودکفا کرده است. همچنین در حوزه تجهیزات دسترسی در یک سری از حوزه‌ها پتانسیل‌های خوبی وجود داشته و توسعه داده شده و در حال حاضر ظرفیت‌های خوبی در توسعه نوری و دسترسی‌های نوری وجود دارد که قابل توجه است که همه حاصل تولیدات داخلی ما است و سهم خوبی هم از بازار دارند.

در حوزه تجهیزات انتقال در کشور دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی هستیم که کشور را در این زمینه خودکفا کرده است. همچنین در حوزه تجهیزات دسترسی در یک سری از حوزه‌ها پتانسیل‌های خوبی وجود داشته و توسعه داده شده و در حال حاضر ظرفیت‌های خوبی در توسعه نوری و دسترسی‌های نوری وجود دارد.

آذری جهرمی با اعلام حمایت وزارت ارتباطات از تولید کننده‌های داخلی گفت: اخیراً در روز جهانی ارتباطات از هشت تولید کننده محصولات برتر داخلی که در حوزه‌های ارتباطات کار کرده بودند تجلیل کردیم. این تولید کننده‌ها به لحاظ حوزه کالاهای سخت افزاری که در این عرصه هست در اپراتورهای کشور سهم بازار دارند، حتی در حوزه روترها، فایروال‌ها و حوزه‌های این چنینی توانمندی‌های خوبی داشته‌اند.

وی ادامه داد: با توجه به پیوست فناوری اطلاعات که در برنامه اقتصاد مقاومتی تدوین شد و ما حدود ۲۰ قلم کالا را که فضای رقابتی هم داشتند معرفی کردیم. از بعد حمایتی تعرفه‌های گمرکی را برای آنها لحاظ کردیم تا با تعرفه‌های بالاتری وارد شوند و توان رقابت با داخل داشته باشند. فضای خوبی برای آنها در حال شکل گیری است و در حال حاضر با همین ظرفیت هایی که موجود است رشد قابل قبولی دارند.

وزیر ارتباطات به رشد قابل توجه استارتاپ‌ها در حوزه فناوری اشاره و اظهار کرد: در حوزه نرم افزاری هم رشد قابل توجهی صورت گرفته کسب و کارهای نوپا رشد قابل توجهی داشتند و مورد حمایت وزارت خانه ها و مجموعه مختلف همواره هستند، اما به نظر می رسد ظرفیت ما می‌تواند بیش از این باشد. با توجه به پتانسیل ها و ظرفیت‌هایی که وجود دارد مسیر روبرو شد و به روبه جلویی در این عرصه خواهند داشت.

آذری جهرمی ضمن اشاره به مشارکت دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در بهره‌برداری از «دولت همراه»، گفت: در لایه لبه تکنولوژی فن استوریج‌های کشور را بچه‌های دانشگاه شریف به صورت کاملا بومی ساخته‌اند. «دولت همراه» ما و پلتفرم های زیربنایی آن همه روی همین سرویس‌های بومی و تولید شده داخلی و ملی است که در حال بهره‌برداری است. بنابراین ظرفیت‌ها خوب است و مسیر رو به رشدی را تولیدکننده‌های داخلی پیش رو دارند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران ، تاریخ انتشار 5خرداد97، کدمطلب: 951749 ، www.iscanews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۸
0
0
شاید ایجاد یک سامانه مناسب ارتباطی میان رشته های دانشگاهی با صنعت و نواوری و استارتام ها بتواند گام موثری برای اشتغال سازی با علم و دانش در کشور ایجاد کند
س.د76
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین