پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۳۰۶
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۳
به نظر می‌رسد انجام حملات شدید تروریستی در کشورهای اروپایی یکی از اهداف استراتژیک داعش است که طی چند ماه گذشته شدت بیشتری گرفته است.

شعار سال: 9 روز پیش از حملات ماه نوامبر سال گذشته در پاریس، رهبران ارشد داعش در شهر الطبقه ( در 55 کیلومتری غرب رقه در سوریه ) جمع شدند تا در مورد برنامه‌های آتی این گروه تروریستی بحث و گفتگو کنند. مقامات ارشد داعش با توجه به حملات شدید هوایی، به سختی توانستند خود را از مناطق تحت کنترل این گروه به این شهر کوچک برسانند.

افراد حاضر در آن جلسه بر این مساله تاکید داشتند که تمرکز جدید باید بر کشاندن آشوب و ناآرامی به داخل اروپا باشد. بیش از 200 شبه‌نظامی وابسته به این گروه نیز در اروپا منتظر دریافت دستورات جدید بودند. جزئیات این نشست توسط دو نفر از اعضای داعش که از مباحث مطرح شده اطلاع داشتند، در اختیار روزنامه انگلیسی گاردین قرار گرفت. این دو نفر گفتند که رهبران داعش پس از پایان آن جلسه در اوایل نوامبر، حس پیروزی داشتند. رهبران داعش گفتند تمرکز خود را به پایتخت‌های اروپایی معطوف کرده و اعضای خارجی این گروه را به کشورهای خود فرستاده تا آماده دریافت دستور حمله باشند.

این اقدام را می‌توان تغییری مهم در رویکرد داعش دانست که تا پیش از این تلاش می‌کرد با تمام ابزارهای موجود مناطق تصرف شده در سوریه و عراق را حفظ کند. این مساله همچنین نشان می‌دهد که داعش نتوانسته است در مقابل حملات شدید هوایی مقابله کند. در مقابل، این گروه تروریستی حالا این ظرفیت را دارد که جنگ را به داخل سرزمین‌های دشمنانش بکشاند. ابزار این راه، همواره مرزهای نفوذپذیر اروپا بوده است. از سوی دیگر، مسیر ورود صدها هزار آواره سوری و عراقی به داخل اروپا این فرصت را در اختیار اعضای داعش قرار داد که وارد این جریان شده و خود را به کشورهای اروپایی برسانند.

در واقع داعش مساله کنترل جمعیت‌ها را مهمتر از موضوع حفظ جغرافیا دانست. رهبران داعش در حالیکه سعی می‌کردند به هر طریقی مناطق تحت کنترل خود را در سوریه و عراق حفظ کنند، به این نتیجه نیز رسیدند که مساله مهمتر در حال حاضر آسیب‌زدن به جوامعی است که می‌توانند بر آن تاثیر بگذارند.

رهبران داعش در حالیکه سعی می‌کردند به هر طریقی مناطق تحت کنترل خود را در سوریه و عراق حفظ کنند، به این نتیجه نیز رسیدند که مساله مهمتر در حال حاضر جوامعی است که می‌توانند بر آن تاثیر بگذارند

گسترس داعش به دیگر کشورها و مناطق به دو طریق صورت گرفته است. اول از طریق گروه‌های شبه‌نظامی که با خلیفه داعش اعلام بیعت کرده و طی یک سال گذشته در برخی از مناطق همچون صحرای سینا در مصر، لیبی و یمن قدرت و نفوذ بیشتری پیدا کرده‌اند. راه دوم و مهمتر که در جلسه الطبقه در مورد آن بحث شد، بازگشت به خانه اعضای خارجی داعش بود. طبق تخمین‌های انجام شده، حدود 25 هزار عضو خارجی که برای پیوستن به داعش به سوریه و عراق رفتند، هم اکنون نسل بعدی نیروهای این گروه تروریستی را تشکیل می‌دهند.

این افراد قرار است گروه‌های خفته را تشکیل داده و منتظر دریافت دستورات باشند. رهبران داعش به دنبال فرصت بودند تا حملات خود را آغاز کنند و در این میان ایتالیا، بلژیک، فرانسه، آلمان و انگلستان جر اولویت‌های اصلی آنها به شمار می‌رفت. یکی از آن دو عضو داعش به روزنامه گاردین گفت: « رهبران داعش گفتند که انگلستان سخت‌ترین هدف برای حمله کردن است. اما بلژیک هدف بسیار آسان‌تری است. اسپانیا نیز می‌تواند مدنظر قرار بگیرد.»

طی شش ماه گذشته، داعش بیش از 30 درصد از اراضی تحت کنترل خود را از دست داده است. به نظر می‌رسد تا پایان سال جاری میلادی، این میزان بیشتر نیز شود. در تازه‌ترین این تحولات، کنترل شهر تاریخی پالمیرا در سوریه به دست نیروهای دولت و ارتش سوریه افتاد. شهر موصل نیز تحت حملات شدید نیروهای ائتلاف و همچنین ارتش عراق قرار دارد و مقامات عراقی از آزادسازی این شهر در سال جاری خبر داده‌اند.

یکی از آن دو نفر به گاردین گفت: « در آن جلسه، رهبران داعش در مورد این موضوع بحث کردند که چه جوامعی در ابتدا مورد حمله قرار بگیرند و این اقدام از چه راهی صورت بگیرد. آنها به این نتیجه رسیدند که حملات بزرگ و شدید به اتحادیه اروپا و حتی ناتو فشار می‌آورد که این مساله ایده‌آل آنها است

با توجه به این اوصاف تحلیلگران می‌گویند اگرچه این گروه در برخی از مناطق تحت کنترل خود از لحاظ نظامی شکست خورده است، اما اهداف استراتژیک آن هم اکنون شاید بیش از پیش قابل دست یافتن باشد.

داعش حالا ادعا می‌کند جغرافیا ابزاری برای رسیدن به هدف نهایی آنها یعنی گسترده کردن تاثیر آن بوده است. رهبران ارشد این گروه تروریستی هم اکنون خود را صاحبان این تفکر افراطی می‌دانند که با هر فرد مخالف آنها به شدت مبارزه می‌کنند. رهبران این گروه تروریستی عقیده دارند جوامع اروپایی به راحتی از طریق ایجاد رعب و وحشت آسیب می‌بینند. یکی از اعضای داعش در این زمینه گفت که مقامات ارشد این گروه نسبت به ساختارهای سیاسی اروپا و ترس مردم این قاره اطلاعات فراوانی دارند.

با اندكي اضافه و تلخيص برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار: 9 فروردین 1395، کد مطلب: 92756:www. ana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین