پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۳۸۳۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۵
فدراسیون جهانی فوتبال با وجود قواعد سختی که درباره تبعیض در فعالیت‌هایش دارد، به موضوع تحریم نایکی و فوتبال ایران ورود نکرد. این موضوع شائبه‌هایی را به وجود آورد اما ظاهرا فیفا نیز دلایل خاص خود را داشته است.
شعارسال: تیم‌ ‌ملی فوتبال ایران در آستانه حضور در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه و در زمانی که خود را مهیای حضور در روسیه می‌کرد درگیر حاشیه شد. موضوع از این قرار بود که شرکت نایکی رسما اعلام کرد قراردادش را با بازیکنان ایرانی برای حضور در جام جهانی فسخ می‌کند و این موضوع این شائبه را ایجاد کرد که فوتبالیست‌های تیم‌ ‌ملی ایران حق استفاده از کفش نایکی در جام جهانی را نخواهند داشت. این خبر واکنش‌های متفاوتی را به همراه داشت، اما مهم‌ترین نکته آن واکنش نداشتن فدراسیون جهانی فوتبال به این ماجرا بود، چرا که بر اساس اساسنامه فیفا دخالت دادن هر گونه مسائلی غیر از فوتبال و تبعیضی از در جمله رنگ، نژاد،‌ قومیت در فوتبال ممنوع است و طبق اصل یک اساسنامه فیفا هیچ کشور یا شرکتی حق ندارد این قوانین را در فوتبال نقض کند.

ماجرای اعلامیه نایکی واکنش کارلوس کی‌روش را نیز به همراه داشت. ماجرایی که مشابه آن پیش از این برای ورزش ایران رخ داده بود. شرکت سامسونگ در بازی‌های المپیک زمستانی اعلام کرد که به ورزشکاران ایرانی گوشی سامسونگ هدیه نخواهد داد، دلیل سامسونگ نیز تحریم‌های آمریکا اعلام شده بود. آن ماجرا با دخالت کمیته ملی المپیک و وزارت امور خارجه حل شد، اما به نظر می‌رسید در موضوع نایکی و تیم‌ ‌ملی ایران اتحاد واحدی برای پیگیری تحریم نایکی و فوتبال ایران رقم نخورده است.

به گفته مهرداد مسعودی، کارشناس فیفا و فعال در امور ارتباطات فدراسیون جهانی فوتبال که پس از تمرین روز یکشنبه تیم ملی با خبرنگاران ایرانی سخن میگفت، موضوع نایکی و فوتبال ایران متفاوت با سامسونگ و المپیک زمستانی بوده است.

ظاهرا شرکت نایکی پیرو اعلامیه‌اش تنها قرارداد خود با یکی از بازیکنان تیم‌ ‌ملی را فسخ کرده است.

سامان قدوس، بازیکن ایرانی - سوئدی که در فوتبال سوئد شاغل است قراردادی را با شرکت نایکی برای تامین کفش داشته است و ظاهرا نایکی قراردادی را فسخ کرده است که در آن قرارداد ملیت سامان قدوس سوئدی درج شده است و ارتباطی با تیم‌ ‌ملی فوتبال ایران نداشته است. از آن جایی که هیچ کدام از بازیکنان دیگر تیم‌ ‌ملی فوتبال ایران قراردادی با نایکی نداشتند و موضوع تحریم نایکی و فوتبال ایران نیز محدود به سامان قدوس و ملیت سوئدی او شده است، فیفا ترجیح داده است که به این موضوع ورود نکند.

به نظر می‌رسد که اصل موضوع تحریم نایکی علیه تیم‌ ‌ملی فوتبال ایران به ماجرای تحریم‌های آمریکا علیه ایران باز می‌گردد و فیفا نیز به دلیل این که ادله مشخصی در این موضوع نداشته است به ماجرا ورود نکرده است.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری  ایسنا، تاریخ انتشار: 21خرداد 1397 ، کدخبر:  97032109408،www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United Arab Emirates
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
0
0
احساس میکنم که تو جهان واقعا دیگه کسی به کار ایران نداره
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
0
0
برای این که این نهاد سیاسی نیست ؛ اما نمیدانیم چرا بعضی ها دوست دارند که ورزش را سیاسی کنند
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
0
0
وقتی دستمونو جلو کشورای دیگه همش دراز کنیم و به خودمون تکیه نزنیم این طور باید باهامون رفتار کنن دیگه
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین