پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۱۳۴۳۹۷
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۲:۵۱
مقابله با پولی‌سازی آموزش، ارتقای سطح معیشت معلمان، ضرورت پاسخ‌گویی اداره کل متبوع به مطالبات ‌ از مطالبات صنفی معلمان است.

شعارسال: چندسال است که فرهنگیان جامعه مخصوصا معلمان زحمتکش از مشکلات آموزشی و معیشتی به ستوه آمده‌اند. بیشتر نارضایتی‌های این قشر زحمتکش به دلیل دریافت نکردن پاسخ درخور توجه از آموزش و پرورش است. برای آنکه بفهمیم علت اعتراض و نارضایتی معلمان استان از وضعیت کنونی چیست، با یک فعال صنفی در این‌باره صحبت کردیم.

رئیس کانون صنفی فرهنگیان استان می‌گوید: مطالبات معلمان استان قزوین به دو بخش مطالبات کشوری (کلان) و مطالبات استانی(جزء) تقسیم می‌شود. بر همین اساس کانون معلمان استان همگام با کانون‌های سراسر کشور و طبق برنامه‌های شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، برای نیل به اهداف و مطالبات کشوری از قبیل افزایش بودجه، اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری، تسریع اجرای رتبه‌بندی، کیفیت بخشی به آموزش و لزوم آموزش رایگان، پیگیر درخواست‌ها و مطالبات فرهنگیان است. ‌‌پاسخ به مطالبات کشوری در حیطه اختیارات اداره کل آموزش و پرورش استان‌ها و مراکز نیست و این ادارات موظفند ‌بین وزارتخانه آموزش و پرورش و معلمان کشور ارتباط برقرار کنند.

«محمدرضا بهنام‌نژاد» می‌گوید: متأسفانه آقای «سالار قاسمی» مدیرکل آموزش و پرورش از حضور در تجمعات اعتراضی که فرهنگیان استان برگزار کردند و شنیدن درخواست‌های معلمان خودداری کرد که این مسأله سبب نارضایتی معلمان شد. این درحالی است که بیان مشکلات، نشان از پویایی جامعه معلمان دارد و جامعه امروز نیازمند افراد منتقدی است که ‌برای بهبود شرایط حاکم نگرشی انتقادی به مسائل‌ داشته باشند و معلمان نیز به‌عنوان گروه مرجع نمی‌توانند به مسائل پیش روی آموزش بی‌توجه باشند.

وی می‌افزاید: انتظار فرهنگیان این است که مدیرکل، اخبار نارضایتی‌ درباره مطالبات و اهداف صنفی معلمان را بشنود و انعکاس دهد ولی متأسفانه علاوه بر حضور پیدا نکردن ایشان در بین تجمع‌کنندگان و نشنیدن مطالبات آنها، اخبار این تجمعات صنفی از سوی این اداره پوشش خبری داده نشد. این مسأله بیانگر بی‌توجهی به مواضع همکاران است و از نظر ما توجیهی ‌ندارد.

مشروح مطالبات صنفی معلمان قزوین

رئیس کانون صنفی فرهنگیان قزوین درباره مطالبات صنفی فرهنگیان می‌گوید: مهم‌ترین درخواست معلمان، پیگیری و پرداخت سریع حق‌التدریس‌ها، پیگیری حقوق و مطالبات معلمان بسته حمایتی، پیگیری پرداخت حق‌الزحمه کلاس‌های قرآنی از سال ۱۳۹۰ تاکنون و پیگیری پرداخت سنوات ارفاقی یک ممیز دو دهم همکاران استثنایی که ۱۰ سال از موعد پرداخت آن می‌گذرد،‌ است. مخصوصا که این سنوات در برخی از استان‌ها پرداخت شده است.

وی می‌افزاید: با توجه به مطالبات صندوق بازنشستگی استان قزوین از اداره کل استان، صندوق از صدور به‌موقع احکام بازنشستگی خودداری می‌کند و احکام با تأخیرهای چند ماهه صادر می‌شود. پیگیری و درخواست صدور سریع احکام و همچنین توجه به شایسته‌سالاری در انتصاب‌ها و دوری از هر‌گونه انتصاب قومیت‌گرایانه و خویشاوند‌سالاری بخش دیگر مطالبات ماست که انتظار می‌رود اداره کل آموزش و پرورش استان با پیگیری این درخواست‌ها، اطلاع‌رسانی دقیق و شفافی از نتیجه آن به فرهنگیان ارائه دهد.

کارکرد نامطلوب کتاب‌های آموزشی

رئیس کانون صنفی معلمان ادامه می‌دهد: متأسفانه کتاب‌های آموزشی در سامانه آموزش ایران کارکرد مطلوبی ندارند و مفاهیم درسی تغییرات چندانی نداشته است. دانش‌آموزان بعد از ۱۲ سال آموزش از آموخته‌های خود هیچ استفاده‌ای نمی‌توانند بکنند و عملاً این آموزش‌ها بی‌استفاده باقی می‌ماند. همچنین نکته مهم و اساسی دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد جای خالی آموزش مهارت‌های زندگی به کودکان و نوجوانان است.

فعالان صنفی

این فعال صنفی گفت: متأسفانه برخورد‌های امنیتی و انتظامی با فعالان صنفی که هدفی جز ارتقای ‌شأن و جایگاه معلم و دانش‌آموز و کیفیت بخشی به آموزش ندارند، دیده می‌شود.

این بی‌مهری‌ها به فعالان صنفی در حالی در دولت کنونی اتفاق می‌افتد که این دولت همواره بر حمایت از فعالیت‌های صنفی و مدنی تأکید می‌کند ولی شاهد برخورد قهر‌آمیز با فعالان صنفی هستیم.

وی می‌افزاید: نمونه دیگری از این دست برخوردهای امنیتی که در استان قزوین شاهد بودیم برخورد با کانون صنفی فرهنگیان استان بود.

این کانون که مجوز فعالیت خود را در سال ۱۳۷۷ از کمیسیون 10 احزاب دریافت کرده است‌‌ بعد از برگزاری مجمع و انتخابات در دی ۹۵ در نامه‌ای به استانداری خواستار صدور پروانه فعالیت در دوره جدید شد که با تعلل دفتر سیاسی استانداری مراحل صدور پروانه به تعویق افتاد و مدتی پیش دفتر کانون صنفی فرهنگیان با 20 سال سابقه فعالیت پلمب شد. قطعاً این‌گونه برخوردهای قهر‌آمیز از فعالیت‌های مطلوب کانون‌ها می‌کاهد.

دغدغه مشکلات معلمان

مدیرکل آموزش و پرورش استان در این‌باره می‌گوید: معلمان استان قزوین ‌مطالباتی صنفی دارند و بنده به مشکلات آنها کاملاً آگاهی دارم‌ اما متأسفانه مسأله اینجاست که جایگاه آموزش و پرورش و دغدغه‌های لازم برای حل این معضلات، هنوز به‌عنوان یک ضرورت و اولویت در استان شناخته نمی‌شود.«سالار قاسمی» با تأکید بر ضرورت توجه ویژه به معیشت فرهنگیان، می‌گوید: انتظار و توقع فرهنگیان اجرای مرحله دوم رتبه‌بندی معلمان است. مهم‌ترین حوزه‌ای که باید 9درصد ارزش افزوده به آن اختصاص یابد آموزش و پرورش است زیرا بالاترین ارزش افزوده در آموزش و پرورش ایجاد می‌شود. وی می‌گوید: برخی مشکلات معلمان به حوزه بازنشستگی آنها مربوط است و در این خصوص دولت به مجلس پیشنهاد داد که از صندوق توسعه ملی، پاداش پایان خدمت فرهنگیان پرداخت شود که متأسفانه این کار با مخالفت کمیسیون تلفیق روبه‌رو شد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه همشهری، تاریخ انتشار:19خرداد1397 ، کدخبر: 19064: www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین