پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۸۳۱۳
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۱
انتشار نصف و نیمه اسامی خبرنگارانی که موفق به دریافت طرح ترافیک شده اند، از سوی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران هرچند به اعتقاد پورسیدآقایی اقدامی در جهت شفاف سازی بوده است، اما به اعتقاد منتقدان و خبرنگاران این اقدام معاون شهرداری تهران نشان داد که به رغم ادعاها و شعارهایی که از ابتدای فعالیت اصلاح طلبان در مجموعه مدیریت شهری در مورد ایجاد شهرداری شیشه ای مطرح کرده اند؛ نشان داد که شفاف سازی اطلاعات و جلوگیری از رانت در این مجموعه بزرگ ادعایی بیش نیست.

شعار سال: اواخر هفته گذشته بود که خبر انتشار لیست خبرنگارانی که موفق به دریافت طرح ترافیک از شهرداری تهران شده اند، بر روی سامانه شفافیت که راه اندازی آن یکی از افتخارات این دوره مدیریت شهری است؛ هر چند با هدف رفع شائبه بوده است اما این اقدام سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران خود شائبه بزرگی را درباره ماهیت شفاف سازی ازنگاه مدیران اصلاح طلب در میان رسانه ها ایجاد کرده است.

یکی ازخصوصیات این لیست انتشار نام، نام خانوادگی و نام پدر دریافت کنندگان طرح ترافیک خبرنگاری است. لبستی که اگر یک شهروند با مراجعه به سامانه شفافیت شهرداری تهران به عنوان آن توجه نکند؛ متوجه نخواهد شد که این اسامی نیروهای تعدیلی شهرداری تهران هستند تا خبرنگارانی که از سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران طرح ترافیک دریافت کرده اند.

انتشار این لیست باعث شد تا خبرنگاران برای راستی آزمایی اسامی ای که داخل آن درج شده است خود در رسانه هایی که فعالیت می کنند، اقدام به راستی آزمایی کنند که در همین اقدام نیز مشخص شد نام بسیاری ازمدیران مسئول به همراه خانواده هایشان، نمایندگان مجلس و کادر اداری و فنی رسانه ها بیشتر از نام خبرنگاران دیده می شود.

نکته قابل تامل این است که بعد از انتشار این لیست برخی از اعضای شورای شهر تهران به تعریف و تمجید از این اقدام سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران کردند و حرکت نصف و نیمه و شائبه برانگیز پور سید آقایی را مصداق بارز شفاف سازی در شهرداری تهران دانسته اند.

این تعریف و تمجید ها در حالی از سوی برخی از اعضای شورای شهر انجام شد که خبرنگاران اعتقاد داردن، انتشار این لیست بدون ذکر نام رسانه نشان داد که به رغم ادعاهای معاون شهردار تهران مبنی بر جلوگیری از رانت در طرح ترافیک خبرنگاران، همچنان این مشکل در دوره جدید نیز وجود دارد و از همه مهمتر اینکه انتشار لیستی که امکان راستی آزمایی در آن وجود نداشته باشد، کلیت شفاف سازی در شهرداری تهران را به زیر سوال خواهد برد.

عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران یکی از نمایندگانی است که در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا از این حرکت سازمان حمل و نقل شهرداری تهران در انتشارلیست خبرنگاران دفاع کرده و گفته است: انتشار لیست خبرنگارانی که از طرح ترافیک استفاده می‌کنند، در راستای جلوگیری از ایجاد شائبه‌های احتمالی بود. زیرا این طرح شرایط ویژه‌ای داشته و تعدادش هم محدود است.

به اعتقاد زهرا نژاد بهرام؛ بر همین اساس احتمال سوءتفاهم به دلیل کمبود اطلاعات وجود دارد. بنابراین انتشار لیست خبرنگارانی که طرح ترافیک دریافت کردند، می‌تواند تا حدود زیادی به رفع سوءتفاهم‌های احتمالی و نگرانی‌های ناشی از شفافیت و پاسخگو بودن مدیریت شهری نسبت به اقداماتی که انجام داده، کمک کند.

اما رئیس کمیته سلامت شورا در اظهار نظر خود در رابطه با انتشار لیست خبرنگارانی که طرح ترافیک دریافت کرده اند، بیان کرده؛ اتفاق ارزشمند برای اولین بار در طول تاریخ رخ داده است.

ناهید خداکرمی كه بيشتر نيز و در روزهاي تصويب طرح ترافيك وضعيت خبرنگاران را با پزشكان مقايسه كرده بود با بیان اینکه اگر کسی از مزایای خاصی استفاده می‌کند باید اطلاعات آن منتشر شود تا همه مردم بدانند که چرا این افراد از این شرایط خاص برخوردار شده‌اند گفت: اگر شورا تصمیم گرفته که برای خبرنگاران تسهیلاتی فراهم کند باید مشخص شود که آیا این فرد خبرنگار است یا نه؟

وی همچنين با دفاع از انتشارليست توسط معاونت ترافيك با بیان اینکه انتشار نام دریافت کنندگان طرح ترافیک خبرنگاری باعث کوتاه شدن دست رانتخواران شد تاکید کرده؛البته بهتر بود که نام رسانه‌های دریافت کننده نیز در کنار نام افراد درج می‌شد که برای پیگیری این مهم با معاونت مربوطه رایزنی خواهیم کرد.

درباره سخنان این دو عضو شورای شهر تهران چندين نكته قابل تامل است اولا معناي شفافيت امتياز براي يك صنف اين است كه بستر راستي آزمايي حداقل براي خود آن صنف مشخص باشد.

اما وقتي نام رسانه هايي كه طرح ترافيك را دريافت كرده اند ،مشخص نيست چگونه مي توان ادعا كرده همه افرادي كه طرح را دريافت كرده اند،خبرنگار هستند؟

نكته بعدي اين است كه به گفته بسياري از خبرنگاران نام مدير مسئولان و كاركنان اداري رسانه ها كه دريافت طرح ترافيك توسط آنها هيچ موضوعيتي ندارد در اين ليست به چشم مي خورد كه گوياي رسيدن دست غير خبرنگار به طرح ترافيك است.

بنابراين آيا مي توان ادعا كرد كه هدف اين طرح كه كوتاه شدن دست افراد غير خبرنگار بوده است در اين ليست محقق شده و با قاطعيت از آن دفاع كرد ؟!!!

آخرین نکته اینکه ظاهرا معناي شفافيت با شعار از ديد برخي اعضاي شورا جابه جا شده است و كلام جاي عمل را گرفته است. زيرا تنها كاري كه در شوراي پنجم براي شفافيت انجام شده متصل شدن سامانه قرادادهاي شهرداري تهران به سامانه شفافيت است كه اين اقدام اگرچه في نفسه مثبت است اما با شفافيتي كه پيشينه دقيق شركت هاي پيمانكار را مشخص كرده و راه رانت و رابطه را مي بندد فاصله زيادي دارد.

به نظر مي رسد نگاه غير شعاري به معناي شفافيت اولين گام در راه شفافيت است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تیتر شهر ، تاریخ انتشار 9 تیر 97، کدمطلب:۷۳۸۶۲، www.titreshahr.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین