پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۹۹۹۷
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۵
حدود 10 روز پیش بود که شهرداری تهران در اقدامی جسورانه برای نخستین بار فهرست خبرنگارانی را که طرح ترافیک گرفته بودند، منتشر کرد. اما هنوز ساعتی از انتشار این فهرست نگذشته بود که با مشخص شدن دریافت طرح خبرنگاری از سوی برخی سیاستمداران، نمایندگان سابق و فعلی مجلس، آقازاده‌ها و خانواده مدیران مسئول رسانه‌ها، روشن شد آنچه به عنوان رانت از آن نام برده می‌شد، چگونه مصداق‌هایی داشته است.
شعار سال: پیامدهای این شفافسازی البته به سرعت سر از فضای مجازی درآورد و نام چهره‌های سرشناسی از دو طیف اصولگرایان و اصلاح‌طلبان را بر سر زبان‌ها انداخت. چیزی نگذشت که مشخص شد موضوع از اعطای طرح ترافیک خبرنگاری به مدیران مسئول مطبوعات هم فراتر رفته و مواردی از جعل مدرک و ارسال نمونه آثار تقلبی برای استفاده از تخفیف خبرنگاری در جریان بوده است. مواردی که هم اکنون در سازمان حمل و نقل شهرداری در حال بررسی است.به عنوان مثال در پایان هفته گذشته مشخص شد در فهرست خبرنگارانی که طرح ترافیک گرفته‌اند، نام یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم به چشم می‌خورد که نماینده یکی از شهرهای مرکزی ایران بوده است. او از طرف یک روزنامه خصوصی در جایی به عنوان دبیر سرویس و در مدارکی دیگر به عنوان سردبیر معرفی شده بود. جالب اینکه این روزنامه، نام شش نفر را معرفی کرده که 3 نفر از آنها که نقص مدرک نداشته‌اند، طرح خبرنگاری دریافت کرده‌اند و حالا مشخص شده که یکی از آنها نماینده مجلس بوده است! سؤال اینجاست که شهرداری تهران چگونه و با چه مدارکی برای چنین فردی مجوز طرح ترافیک خبرنگاری صادر کرده است؟ جواب اما جالب توجه است. یکی از مدیران سازمان ترافیک شهرداری تهران می‌گوید: این افراد دارای مدارک کامل از جمله بیمه خبرنگاری و معرفینامه بودند و ظاهر مدارک مشکلی نداشته، اما بعد از افشای نام و مشخص شدن سوابقشان وقتی مدارک را دوباره بررسی کردیم، متوجه شدیم که فهرست بیمه ارسال شده توسط این فرد با فرد دیگری که از همان روزنامه معرفی شده، مغایرت دارد و عنوان شغلی درج شده در معرفینامه‌ها نیز تناقض دارد. به گفته این مقام مسئول در شهرداری، هنوز کار بررسی گزارش‌ها ادامه دارد و این احتمال جدی است که برای برخی افراد این فهرست بیمه خبرنگاری رد شده باشد، در حالی که در واقع خبرنگار نیستند. وی تأکید می‌کند که درصورت احراز چنین تخلفی، طرح ترافیک صادرشده به سرعت باطل می‌شود و تردد آن فرد با تعرفه عادی محاسبه می‌شود.

اکنون باید از مسئولان تأمین اجتماعی سؤال کرد که چگونه عده‌ای می‌توانند به راحتی در فهرست بیمه خبرنگاران قرار بگیرند و برایشان بیمه مشاغل سخت و زیان‌آور رد شود؟ و آیا بازرسی تأمین اجتماعی به رعایت این موارد از سوی مؤسسات رسانه‌ای نظارتی ندارد؟ اگر جواب مسئولان به این موضوع منفی باشد، پس احتمال مخدوش و یا جعلی بودن مدارک بسیار بالاست. کما اینکه پیش از انتشار اسامی، نام بیش از 30 نفر به همین علت حذف شده و نام 30 خبرنگار واقعی جایگزین شده است. ابهام دیگر آنجاست که برخی چهره‌های سیاسی با این عنوان که مدیر رسانه هستند، طرح ترافیک خبرنگاری گرفته‌اند. به گفته «علی پیرحسین لو» مشاور فرهنگی معاون حمل و نقل شهرداری تهران، امسال برای 2240 نفر طرح ترافیک خبرنگاری صادر شده که از این تعداد 176 نفر مدیرمسئول بوده‌اند. این درحالی است که در دوره قالیباف برای ۱۴۰۰ مدیرمسئول نشریات طرح ترافیک خبرنگاری صادر شده بود. البته در مصوبه شورای شهر تهران، اشاره‌ای به اینکه طرح ترافیک خبرنگاری به مدیران مسئول هم اعطا شود، وجود ندارد و صرفاً به سه عنوان کلی «خبرنگار، روزنامه‌نگار و عکاس خبری» اشاره شده است. پیرحسین لو خاطرنشان می‌کند: ما با توجه به کاهش تعداد سهمیه‌های خبرنگاری، در آیین‌نامه‌ای که تهیه شد، نوشتیم که توجیه این طرح، نیاز کسانی است که برای تهیه خبر وارد محدوده طرح ترافیک می‌شوند و لذا تصریح کردیم که به صاحب امتیاز و مدیرمسئول رسانه تعلق نمی‌گیرد. اما متأسفانه کمیسیون حمل و نقل شورای شهر این بخش از آیین‌نامه را تغییر داد تا مدیران مسئول هم بتوانند متقاضی طرح ترافیک شوند. با این حال در مقام اجرا، تلاش کردیم نسبت خبرنگاران واقعی دریافت کننده طرح را تا حد امکان افزایش دهیم که این موضوع در فهرست منتشرشده نیز مشخص است.مشاور فرهنگی معاون حمل و نقل شهرداری خاطرنشان می‌کند: شخصیت‌های سیاسی و نمایندگانی که طرح خبرنگاری گرفته‌اند، همه مدیرمسئول یک نشریه بوده‌اند و افراد خانواده آنها که وجود نامشان در فهرست خبرنگاران باعث واکنش افکار عمومی شده نیز همگی بیمه و کارت خبرنگاری داشته‌اند. بنابراین ظاهر قانون کاملاً رعایت شده است. اما ما چون حدس می‌زدیم که جامعه روی موضوع نسبت‌های خانوادگی و بحث ژن خوب حساسیت داشته باشد، تلاش کردیم این بزرگواران را قانع کنیم که بهتر است به جای فرزندان و خود ایشان، دیگر افراد فعال در آن مطبوعات که واقعاً کار خبرنگاری می‌کنند، طرح ترافیک بگیرند. در مواردی هم این رایزنی‌ها جواب داد، اما متأسفانه برخی از این دوستان آنقدر فشار و اصرار و پیگیری داشتند که برای ما هیچ راه قانونی برای ندادن طرح باقی نگذاشت، جز اینکه اسامی را به طور شفاف منتشر کنیم و قضاوت را به افکار عمومی بسپاریم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار -، شماره: 473310

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین