شعار سال: اطلس مال را همان زمانها ساختند که زمین
و آسمان این شهر منبع اصلی کسب درآمد برای شهر بود. ساخت پروژههای بلند پروازانهای
مانند پل طبقاتی صدر و تونل نیایش آغاز شده بود.
پروژهای که گودبرداری عمیق آن برای ساخت شش طبقه پارکینگ و ۱۹ طبقه واحدهای اداری و تجاری، مانع عبور
خط سه مترو از زیر آن براساس نقشههای مصوب شد و باعث شد عملا این خط در ایستگاه
نوبنیاد متوقف شود.
محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران
در این رابطه می گوید: آن عزیز طرفدار مترو بد نیست توضیح دهد که چرا امتداد خط سه
به نیاوران را به خاطر فروش زمین و آسمان شهر، کور کرد و با دادن مجوز به اطلس مال
در پاسداران و فرو رفتن پایههای این ساختمان در عمق زمینی که باید در آن تونل
مترو احداث میشد، امتداد این خط به سمت نیاوران را کور کردند و
شهروندان تهرانی از یکی از انشعابات خط سه محروم شدند.
او ادامه میدهد: ما هر چه تلاش کردهایم در آن بخش شهر از لحاظ مهندسی
راه حلی پیدا کنیم که مسیر تازه ای جایگزین مسیر کور شده پیدا
شود، امکان پذیر نیست.
معاون شهردار تهران معتقد است: این اتفاق فاجعهبار - که بهخاطر منافع
مالی ساختمانی بالای سر خط سه مترو و در مسیر نقشههای مصوب مترو ساخته شود و عمق
آن به اندازهای باشد که دیگر نتوان مترو را در این بخش توسعه داد- قابل جبران نیست... این فاجعه سالیان سال بر روی
منطقه اثر خواهد گذاشت.
یک کلاغ و چهل کلاغ در ماجرای «خاک خوردن واگنهای مترو در گمرک»
هفته پیش بود که غلامحسین کرباسچی شهردار اسبق تهران به دوچرخهسواری حناچی شهردار فعلی و حمایت او از کمپین سهشنبههای بدون خودرو انتقاد کرد و در اینستاگرام خود به طعنه نوشت که ای کاش حناچی به جای دوچرخهسواری، تلاش میکرد که زودتر صدها واگن معطل مانده مترو به خطوط مترو ملحق شود! اما آنگونه که معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران عنوان می کند این موضوع از اساس نادرست است و اصلا واگنی وارد کشور نشده است که در گمرک خاک بخورد!
محسن پورسیدآقایی در مورد ادعاهای خاک خوردن واگنهای مترو در گمرک، گفت: اصولا واگنها مترو در داخل کشور تولید میشود و تنها بخشی از قطعات سیکیدی 70 دستگاه واگن مربوط به خط فرودگاه امام اخیرا وارد بندر عباس شده است.
وی درباره ترخیص این قطعات از گمرک، گفت: نیمی از وجه این قطعات قبلا از بانک شهر وام گرفته شده و در قالب پیش پرداخت، داده شده بود. ولی در سال جاری ال سی(LC) آن منقضی و با توجه به سیاستهای ارزی بانک مرکزی، لغو شده بود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه بخشی از این تاخیر ناشی از مشکلات ارزی در کشور بود، گفت: به هر شکل ممکن، با وجود سختی کار، پیگیری کردیم که السی تمدید شود و نهایتا شب قبل از اعمال تحریمها در 13 آبان، کل پول به طرف چینی که بخشی از قطعات واگن از آنجا خریداری شده بود، پرداخت شد.
به گفته پورسیدآقایی، پس از آن، طرف چینی اسناد حمل را برای بانک شهر ارسال کرد ولی این بار بانک شهر اعلام کرد که به علت تمدید نشدن سایر وامهای ریالی و ارزی پرداخت شده به شهرداری، از تحویل اسناد حمل خودداری میکند. باز در یک ماه اخیر پیگیری کردیم تا آنکه مشکل تمدید وامهای ریالی نیز حل شد و بالاخره چند روز قبل، آخرین نامه تسهیلات ارزی نیز از شهرداری دریافت و تحویل بانک شد و امروز اسناد مربوطه از بانک دریافت گردید.
معاون شهردار تهران سپس گفت: امیدواریم هر چه زودتر قطعات از گمرک ترخیص شوند و سریعتر کار تولید و آمادهسازی واگنها به نتیجه برسد. چرا که مترو به شدت از لحاظ واگن و قطار کمبود دارد و شهروندان و مسافران از این بابت به رنج و سختی زیادی میافتند.
پورسیدآقایی در پایان گفت: لذا میبینید که اساسا نه واگنی در کار بوده و نه خبر 15 ماه معطلی در گمرک و متروکه شدن آنها درست است. امیدوارم کسانی که قصد دارند درباره مدیریت شهری نظر بدهند، این نوع اطلاعات را از منابع اصلی دریافت کنند تا نه حرف نادرستی بزنند و نه موجب تشویش بیمورد افکار عمومی شوند.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت تخبری تحلیلی اسکان، تاریخ 22 آذر 97، کد مطلب: 16248:www.eskannews.com