پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۱۵۳۶
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۱
شهردار تهران صبح امروز ٤/٥كيلومتر از خط٧ متروي تهران را مجددا را افتتاح كرد. خطي كه در روزهاي آخر مديريت سابق شهري وتصدي قاليباف بر بهشت؛ يكبار بازگشايي شده بود.

شعارسال: عدم وجود هواكش مناسب در تونل، مشكلات سيستم سيگنالينگ (امنيت تردد قطارها)كه با جان مردم در ارتباط است؛ سبب اعتراض رحمت الله حافظي عضو شوراي شهر و درگيري كلامي وی با اماني معاون برنامه ريزي شهرداري تهران شد.

بعد اينكه خط هفت با دستور شورا بسته شد حالا صبح امروز مجددا بازگشايي شده است اين بازگشايي درحالي است كه ظاهرا طراح سيستم تهويه تونل هاي خط هفت طي نامه اي به شركت فراتاب وجود فنس هاي غير استاندار را دليل آتش سوزي دانسته و گفته وضعيت خط ٧ بدتر شده است .

ابهام وعدم تلاش مدير عامل شركت بهره برداري درجهت راستي آزمايي

ماجراي هواكش خط ٧ مترو شهرداري تهران پاياني ندارد و ظاهرا علي امام مدير عامل مترو تا كنون صلاح نديده است، پاسخ مناسبي به اصحاب رسانه بدهد تا به صورت کاملا شفاف درباره درست بودن و يا نبودن اين حواشي قضاوت شود.

در طول این مدت بررسی صحبت های مدیران شهری درباره تجهیز بخش تعطیل شده خط 7 مترو نشان می دهد، تنها اظهارات پراكنده و متناقضي در اين باره صورت مي گيرد، از سوی دیگر مدیران مربوطه نیز نتوانسته اند پاسخ قانع کننده ای در این زمینه به رسانه ها بدهند.

در حال حاضر شواهد به دست آمده نشان می دهد حتي با افتتاح بخشي از فاز نخست خط 7 مترو هنوز ایمنی این خط اما و اگر های زیادی دارد و این مشکلات تمام نشده است. این در حالی است که چندي پيش افشين حبيب زاده عضو شورا در اين باره هواكش هاي خط هفت هشدار داده بود وگفته بود: متاسفانه بحث عدم هواکش خط 7 مترو بسیار جدی بود به گونه‌ای که حتی هنوز برخی از این زمین‌ها که باید هواکش‌ها در آن ساخته می‌شد، تملک نشده بود و در برخی ایستگاه ها نیز که سیستم هواساز پیش بینی شده بود، شاهدیم که این کار به صورت منقطع و مقطعی انجام شده است، در حالی که طراحی سیستم هواکش یکپارچه است و نمی‌توان هواساز یک ایستگاه را فعال کرد در حالیکه ایستگاه قبل و بعد هواساز نداشته باشند.

استاندارد هواكش مترو چگونه بايد باشد

اما به رغم عدم راستي آزمايي ها؛ تعریف استاندارد و مشخصي براي سيستم هوا دهي مترو وجود دارد. تهويه شامل سه بخش اصلی تهویه تونل، تهویه درون قطار و سیستم تهویه ایتستگاه های مترو می شود.

آنچه که درباره تهویه در ایستگاه مترو بيان مي شود، اين است كه تاسيسات مکانیکی مترو در قسمت ایستگاه ها شامل دستگاه هایی می شود که عمل وارد کردن هوای تازه و تعویض آن با هوای قبلی، تغییر دما و رطوبت آن و هچنین فیلتراسیون هوا را انجام می دهند تا شرایط محیطی مساعد برای تنفس افراد حاضر در ایستگاه ها در تمامی ساعات (ساعات ازدحام جمعیت و غیر از آن) فراهم شود.

چنانچه سیستم تهویه مناسب برای ایستگاه های مترو در نظر گرفته نشود، در ساعات پر تردد نارضایتی عمومی را به علت ایجاد مشکلاتی مانند تنگی نفس (وجود دی اکسید کربن و بوی نامطبوع بیش از حد در یک مکان) در شهروندان به وجود می آورد.

ظرفیت دستگاه های تهویه باید بر اساس حضور بیشترین تعداد افراد در ایستگاه ها طراحی و ساخته شوند. سیستم تهویه باید به گونه ای باشد که حتی افراد پیر مشکلی در استفاده از مترو نداشته باشند اما نکاتی که درباره تهويه تونلي مترو وجود دارد، نشان می دهد نوع تهويه بايد به گونه اي باشد كه در نهایت بامحاسبه مقدار هوای لازم در شرایط عادی و اضطراری و میزان وچگونگی توزیع گرمایی در محیط مترو ومقدار هوای لازم جهت هر بخش از محیط مترو محاسبه شود تا در زوتن اضطرار راه مناسبي براي راندن دود و فرار مسافران باز شود.

با وجود اين نکات ظریف علمي، ظاهرا شهردار تهران با بيان اينكه ايمني خط هفت را تضمين نمي كند از راستي أزمايي شرايط اين خط طفره رفته است تا اما و اگرها درباره ايمني اين خط پر حاشيه ادامه پيدا كند.

ادعاهای عجیب آقای معاون؛ از جان مردم استفاده تبلیغاتی نمی کنیم

در جریان تعطیلی خط 7 مترو محسن پور سید آقایی آخرین نفری بود که قبول کرد فاز نخست خط 7 مترو که در واپسین روزهای مدیریت شهری محمد باقر قالیباف نصف و نیمه افتتاح شده بود را با هدف تکمیل تهیزات ایمنی و سیگنالینگ تعطل کند.

اما زمانی که این اتفاق افتاد شورای شهر و مدیریت شهری به ویژه شهردار شانزدهم شهر تهران متفق القول وعده دادند تا بخش تعطیل شده این خط با رفع نواقص موجود به طور کامل افتتاح می شود.

در آن زمان معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرده بود که برای ایمن‌سازی این خط هم 6 ماه زمان لازم است و هم به بودجه300 میلیارد تومانی نیاز هست که باید منابع آن به شرکت مترو تزریق شود.

اما گویا نه 6 ماه زمانی که به شهروندان وعده داده بودند برای تکمیل و بازگشایی دوباره این خط زمان لازم است توجهی شده و نه بودجه لازم برای افتتاح دوباره 22 کیلومتر فاز نخست این پروژه با هدف ایمن سازی خط تزریق شده است.

به رغم تمامی این تناقض های گفتاری و عملکردی مدیران شهری، امروز معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرده است: کار ما کارشناسی است و به هیچ وجه در تعطیلی و افتتاح پروژه‌ها حاضر نیستیم حرف خود را زیر پا گذاشته و بنا به مصالح تبلیغاتی کار کنیم. در هر صورت در فاز اول ایمن سازی خط 7 پنج ایستگاه افتتاح شد، اما در برنامه ریزی‌های انجام شده حد فاصل ایستگاه مهدیه با بسیج تا مهرماه ایمن سازی می شود و قسمت شمالی خط 7 نیز از نواب تا میدان صنعت همزمان کار سیگنالینگ و ایمنی آن انجام می‌شود.

شهردار تهران ایمنی فاز نخست خط 7 مترو را تضمین نمی کند

قرار بود بعد از شوآفی که مدیران شهری بر سر افتتاح پروژه های نیمه کاره و نا ایمن شهری به ویژه خط 7 مترو برعلیه شهردار پانزدهم شهر تهران راه انداختند، تایید ایمنی مورد نیاز این خط از سوی مدیران شهری تضمین شود. اما صبح امروز در حاشیه افتتاح بخشی از فاز نخست این خط محمد علی افشانی در جمع خبرنگاران به صراحت اعلام کرده است که ایمنی خط 7 مترو را وی تضمین نمی کند و باید پیمانکار این کار را انجام دهد.

این بخش از صحبت های شهردار تهران دو رویکر دارد. نخست اینکه وی در پاسخ به این سوال خبرنگاران کاملا مدیریتی جواب داده است و خود را از یک مخمصه احتمالی که در صورت بروز حادثه ای ناگوار در آن گیر می افتاد با زیرکی تمام به سلامت بیرون آورده است و دوم اینکه در صورت بروز هر گونه اتفاقی این پیمانکار پروژه است که به عنوان متخلف به شهروندان، رسانه ها و مراجع قضایی معرفی می شود. مانند تمامی اتفاقاتی که در شهر تهران به دلیل مشکل دار بودن پروژه های شهری برای شهروندان ایجاد می شود و در نهایت پیمانکار به عنوان مقصر اصلی به رسانه ها و مراجع قضائی معرفی می شود.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت تیتر شهر، تاریخ انتشار: 23تیر1397، کدخبر: 75114: www.titreshahr.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین