پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۱۶۶۸
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۲
مقدمات انتشار ۷۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای تامین مالی خطوط در حال ساخت متروی تهران، مطابق اعلام شهردار، این هفته فراهم می‌شود.

شعار سال: مقدمات انتشار ۷۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای تامین مالی خطوط در حال ساخت متروی تهران، مطابق اعلام شهردار، این هفته فراهم می‌شود.

 بر اساس آنچه محمدعلی افشانی در حاشیه جلسه علنی هفته گذشته شورای شهر تهران اعلام کرد، گره اصلی انتشار اوراق مشارکت برای متروی پایتخت باز شده و شهرداری با عبور از چالش مربوط به تامین عاملیت بانکی انتشار اوراق، قرار است در روزهای آتی، بخشی از بودجه مورد نیاز برای خرید تجهیزات و تکمیل خطوط ۶ و ۷ مترو را از این طریق تامین کند. شارژ متروی تهران با اوراق مشارکت به حجم ۲ هزار میلیارد تومان، از اواخر سال گذشته با مصوبه شورای شهر، به‌عنوان یک امکان در اختیار شهرداری قرار گرفت اما تعلل و بدحسابی شهرداری ناشی از بدهی چندین هزار میلیارد تومانی به شبکه بانکی، در عمل مانع انتشار اوراق شد. بانک‌ها طی ماه‌های اخیر از پذیرش عاملیت انتشار اوراق مشارکت سر باز زدند و برخی ضوابط بانکی نیز در این مسیر، برای جلوگیری از سنگین‌تر شدن تعهد شهرداری به بانک‌ها، جلوی انتشار اوراق را گرفت. اما بر اساس اعلام اخیر شهردار تهران، فعلا عاملیت انتشار ۷۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت از مجموع اوراق مجاز به انتشار، مشخص شده و این هفته مقدمات انتشار این حجم اوراق توسط یکی از بانک‌ها که سابقه زیادی در تامین مالی پروژه‌های شهری تهران دارد، به اجرا درمی‌آید.

این اوراق با نرخ سود ۲۰ درصد قرار است عرضه شود و اولویت تخصیص منابع حاصل از فروش آن نیز تامین تجهیزات مورد نیاز خطوط ۶ و ۷ مترو است. مقایسه رقم ۷۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت با اعتبار نقدی در نظر گرفته شده در بودجه ۹۷ پایتخت که حدود ۲ هزار میلیارد تومان است، نشان می‌دهد: در صورت فروش این اوراق، منابع قابل توجهی نسبت به منابع نقدی فعلی، در اختیار مترو قرار می‌گیرد. بررسی‌های کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران حاکی است: بهره‌برداری از ۱۰ کیلومتر خط ۶ مترو که کل طول آن بیش از ۳۰ کیلومتر است، حدود ۱۱۰ میلیارد تومان منابع نقد نیاز دارد. کارشناسان این کمیسیون در عین حال معتقدند: در صورت تامین مالی حاصل از فروش ۷۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت، حتی در شرایط بازگشت تحریم‌ها، امکان خرید تجهیزات مورد نیاز مترو از جمله ناوگان از طریق داخل وجود دارد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، اطلاعات جدید شهردار تهران درباره تحقق منابع بودجه سال ۹۷ تا این لحظه حکایت از سختی وصول منابع و درآمدها دارد و نشان می‌دهد: طی ماه‌های گذشته از سال جاری، فقط ۵۵ درصد از درآمدهای نقدی شهرداری محقق شده است که بخش قابل توجهی از آن نیز صرف هزینه‌های جاری می‌‌شود.

بنابراین اوراق در راه انتشار، می‌تواند مترو را از نبود اعتبار نقد نجات دهد. با این حال، نرخ سود در نظر گرفته برای اوراق مشارکت با توجه به نرخ سود اوراق بهادار موجود در بازار سرمایه و همچنین سطح نرخ سود در برخی بانک‌ها، از جذابیت کافی برای خرید برخوردار نیست. گفته می‌شود ۷۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت قرار است با نرخ سودعلی‌الحساب ۲۰ درصد منتشر شود، این در حالی است که در حال حاضر بازدهی سرمایه‌گذاری در برخی صندوق‌ها و همچنین نرخ سود اوراق بهادار در بورس بیش از ۲۵ درصد و نزدیک به ۳۰ درصد است. بر این اساس می‌توان گفت برای شارژ مالی متروی تهران با اوراق مشارکت بعد از باز شدن گره اصلی مربوط به عاملیت انتشار، هنوز سه گره فرعی همچون نرخ سود بازارپذیر، تعیین تکلیف مدیرعامل بانک منتشر‌کننده اوراق و همچنین عبور فرآیند انتشار اوراق از مرحله مقدماتی به مرحله انتشار وجود دارد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد ، تاریخ انتشار 3شهریور 97، کدمطلب: 3431239، www.donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین