پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۳۷۲۱
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۳
نشست مشترک شهردار تهران با فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) به‌منظور رفع موانع موجود در مسیر اجرای پروژه‌های شهری دیروز در محل قرارگاه خاتم برگزار شد.

شعار سال: هیچ‌کس خبری نداشت تا اینکه معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در توییتی نوشت: «درجلسه کاری خوبی که با شهردار جدید تهران و معاونان ایشان داشتیم، راهکارهای کمک بیشتر و سریع‌ترسازمان برنامه ‌و ‌بودجه به حل مشکلات شهرداری تهران بررسی شد.

امیدوارم تجربه مدیریتی مهندس افشانی در کنار تعامل خوبشان با مجموعه دولت، پیشرفت سریع امور در پایتخت کشور را به ارمغان آورد.» پیگیری آنچه محمدباقرنوبخت از آن به‌عنوان «جلسه کاری خوب» یاد کرده بود، جزئیات بزرگ‌ترین توافق دولت و شهرداری تهران طی دو دهه گذشته را روشن کرد. در روزهای گذشته شهردار تهران برای به‌دست‌آوردن دو توافق بزرگ برای حل مشکلات گسترده شهر تهران با دولت و قرارگاه خاتم‌الانبیاء گفت‌و‌گو داشت. حاصل این گفت‌و‌گو رفع بسیاری از مشکلات پایتخت در آینده نزدیک است. حجت‌الله میرزایی، معاون توسعه، برنامه‌ریزی و امور شورای شهرداری تهران در مورد جلسه شهردار تهران با معاون رئیس جمهورگفت : «مهم‌ترین نکته‌ای که آقای دکتر نوبخت مطرح کردند این بود که دولت با همه ظرفیت پشتیبان شهرداری تهران خواهد بود.» میرزایی جلسه شهردار با رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور را بسیار خوب توصیف کرد. او به دو یا سه جلسه‌ شهردار سابق (محمدعلی نجفی) با نوبخت اشاره کرد و گفت: اگرچه آن جلسات هم جلسات خوبی بود اما به‌نظر می‌رسد که جلسه ابتدای هفته جاری دستاوردهای بهتر و متعهدانه‌تری داشته باشد و شهردار تهران و دیگر معاونان در جلسه از تعهدات دولت برای رفع مشکلات شهر تهران ابراز رضایت کرده‌اند.

اجرای تعهدات بودجه 1397

این تعهدات به دو بخش تقسیم می‌شود. بخش اول مربوط به تعهدات دولت به شهرداری تهران برای راه‌اندازی پروژه‌هایی مانند راه‌آهن متروی تهران- پرند، ایجاد خط حمل‌ونقل ریلی تهران- اسلامشهر و تکمیل خطوط متروی تهران است. بخش دوم از این تعهدات مربوط به سهم شهرداری تهران از منابعی است که دولت به شهرداری‌‌های کل کشور اختصاص داده‌است. مانند سهم شهرداری تهران از مالیات بر ارزش افزوده؛ از عوارض بنزین و جرایم راهنمایی و رانندگی و سایر عوارضی که در بودجه سال 97در اختیار شهرداری‌ها قرار می‌گیرد و از طریق خزانه‌داری کل سازمان برنامه و بودجه به‌حساب شهرداری‌ها واریز می‌شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه نسبت به اجرای این تعهدات پس از مبادله موافقتنامه اعلام آمادگی کرد تا این اعتبارها تا پایان سال پرداخت شود.

تعهدات دولت از صندوق توسعه ملی

شهرداری تهران در قالب یک برنامه در تلاش است تا با بهینه‌سازی‌ حمل‌ونقل شهری علاوه بر کاهش ترافیک به کاهش آلودگی هوا و صدا و امنیت شهروندان در معابر کمک کند. به این منظور تبدیل موتورسیکلت‌های بنزینی به برقی را در دستور کار دارد.

در این مورد مقرر شد به هر میزان که شهرداری منابع مالی آورده تأمین کند، دولت هم معادل آن سهم خود را تأمین ‌کند تا درقالب وجوه اداره شده تسهیلات بانکی پرداخت شود و بقیه آن از ذی‌نفعان دریافت می‌شود.با اجرای این برنامه، روند تبدیل موتورسیکلت‌های بنزینی به برقی به منظور بهبود ترافیک شهری و کاهش آلودگی‌ها سرعت می‌گیرد. همچنین دو برنامه مهم دولت برای نوسازی بافت‌های فرسوده شهری در قالب نوسازی انبوه و بلوکی و برنامه نوسازی ناوگان حمل‌ونقل شهری ازجمله برنامه‌های شهرداری تهران است که دولت نیز برای اجرای آنها منابع مالی کافی از محل صندوق توسعه ملی در نظر گرفته‌است.

وضعیت موجود

در شهر تهران هم اکنون پنج هزار اتوبوس خصوصی وجود دارد که فرسوده محسوب می‌شود و حد نصاب سنی آنها طی شده‌است. همچنین هزار دستگاه اتوبوس بی‌آر‌تی نیز در شهر در حال تردد است که وارد سن فرسودگی نشده‌اند. لازم است این اتوبوس‌ها در یک برنامه زمانبندی پنج ساله، یعنی سالانه حدود 800تا هزار دستگاه اتوبوس نوسازی شود. شهرداری‌تهران امیدوار است که منابع دولتی، برای نوسازی ناوگان عمومی کلانشهرها و حمل‌ونقل جاده‌ای تأمین شود. معاونت حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران مسئولیت پیدا کرد که این پروژه را پیگیری کند تا شهرداری بتواند حداکثر منابع را تا پایان سال‌جاری جذب کند.

تعهد بدهی حاکمیتی دولت به شهرداری

دولت بابت تعهدات قانونی که در سال‌های گذشته نسبت به شهرداری تهران داشته و همچنین بدهی مربوط به حق حاکمیتی شهرداری مثل عوارض نوسازی و پسماند و مواردی از این قبیل، تعهد کرده‌ آنها را پرداخت کند. اختلاف نظرهای بسیاری وجود دارد. برآورد رقم این بدهی از 6هزار تا 14هزارمیلیارد تومان است.

قرار است کارگروه مشترکی با حضور معاون برنامه‌ریزی و معاون اقتصادی شهرداری و مدیر کل معاونت بازرگانی سازمان برنامه و بودجه و مدیر کل بدهی‌های وزارت امور اقتصادی تشکیل شود تا رقم دقیق میزان بدهی خیلی سریع مشخص شود و از طریق تهاتر دوجانبه دولت و شهرداری و یا تهاتر سه‌جانبه دولت، شهرداری و بانک‌ها بدهی‌ها پرداخت شود.

نشست مشترک شهردار تهران با فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص)

نشست مشترک شهردار تهران با فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) به‌منظور رفع موانع موجود در مسیر اجرای پروژه‌های شهری دیروز در محل قرارگاه خاتم برگزار شد.

شهردار تهران در این نشست با‌ اشاره به تعامل و همکاری خوب قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) با مجموعه مدیریت شهری اظهار کرد: از قرارگاه خاتم انتظار داریم همچون گذشته، پروژه‌های در دست اجرا را با قدرت و قوت انجام دهد.

سیدمحمدعلی افشانی افزود: برای پرداخت مطالبات پیمانکاران و رفع معارضات موجود بر سر راه پروژه‌های شهری در دست اجرا برنامه‌ریزی شده و امیدوارم تا شش ماه آینده، هزینه‌های مورد نیاز برای اجرای این پروژه‌ها تأمین شود تا شاهد به اتمام رسیدن بخشی از پروژه‌های شهری باشیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) در این نشست به ضرورت همکاری و مساعدت شهرداری تهران با قرارگاه خاتم در جهت انجام پروژه‌های شهری اشاره کرد و گفت: مردم شهر تهران از مجموعه مدیریت شهری انتظار دارند با مدیریت جهادی، موانع و مشکلات پیش روی شهر را مرتفع کنند.

سردار عبادالله عبداللهی با اشاره به وضعیت کنونی جامعه و ضرورت تلاش مضاعف مدیران در رفع مشکلات مردم، اظهار کرد: یکی از راهکارهای مهم در شرایط کنونی برای شهرداری تهران، اولویت‌بندی پروژه‌های در حال اجراست، زیرا این اولویت‌بندی با توجه به میزان درآمد شهرداری، به مدیران کمک می‌کند تا وضعیت پروژه‌های در دست اجرا مشخص شود.

وی با بیان اینکه در انجام پروژه‌های شهری، رفع معارضین، پرداخت طلب پیمانکاران و رفع گرفتاری‌های اداری، امری مهم و ضروری است، ادامه داد: تلاش می‌کنیم پروژه‌های شهری در دست اجرا را براساس تعهدمان به سرانجام برسانیم، اما از شهرداری تهران نیز انتظار داریم که به تعهدات خود عمل کرده و برای تأمین هزینه‌های پروژه‌ها اقدام کند.

در این نشست جمعی از معاونان و مدیران شهرداری تهران به همراه مدیران عامل گروه‌های تخصصی زیر مجموعه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) نیز شرکت داشتند که درخصوص پروژه‌های در دست اجرا گزارشی ارائه کردند.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه همشهری، تاریخ انتشار 2 مرداد 97، کد مطلب: 24204، www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین