پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۵۶۳۸
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۱
دو دهه عملیات عمرانی و فنی در مترو تهران تا سال 1384، به افتتاح قطار سریع السیر خط 5 (تهران- کرج) بخشی از خط یک و دو، نزدیک به 75 کیلومتر خطوط مترو انجامید. با ورود تیم جدید مدیریت شهری از مهرماه سال 1384، مترو در اولویت اصلی توسعه حمل و نقل عمومی قرار گرفت و در 12 سال 230 کیلومتر خط جدید به مترو تهران اضافه شد.
شعار سال : درحالیکه تمامی زیرساخت های خط 6 و 7 مترو تکمیل و آماده و تنها امور مربوط به تجهیز ایستگاه ها باقی مانده بود، مدیریت جدید شهری پس از 15 ماه تاخیر هفت ایستگاهی که قالیباف به بهره برداری رسانده بود را سرانجام افتتاح کرد.
 متروی تهران در حالی اوایل دهه 1350 به عنوان یکی از برنامه های اصلی مدیریت شهری در دستور کار قرار گرفت که تا پیروزی انقلاب اجرایی نشد و بهره برداری و عملیات ساخت مترو به دهه هفتاد موکول شد.
دو دهه عملیات عمرانی و فنی در مترو تهران تا سال 1384، به افتتاح قطار سریع السیر خط 5 (تهران- کرج) بخشی از خط یک و دو، نزدیک به 75 کیلومتر خطوط مترو انجامید. با ورود تیم جدید مدیریت شهری از مهرماه سال 1384، مترو در اولویت اصلی توسعه حمل و نقل عمومی قرار گرفت و در 12 سال 230 کیلومتر خط جدید به مترو تهران اضافه شد.

مدیریت جهادی، 230 کیلومتر مترو ساخت
آنچه محمدباقر قالیباف، به عنوان شهردار تهران در متروی تهران به سرانجام رساند، در شرایطی رقم خورد که از اویل دهه 90 تحریم های بین اللملی شدید شد و دولت نیز هرگز به تعهداتش برای کمک 1.2 میلیاردی و تخصیص سهیمه سوبسید سوخت به شهرداری عمل نکرد. در سال های پایانی مدیریت قالیباف، شهروندان تهرانی به افتتاح هر ماه یک ایستگاه مترو عادت کرده بودند.
یکی از ویژگی های عمده مدیریت جهادی قالیباف، انجام پروژه ها با تعیین زمان مشخص پایان کار بود. او اولین مسئولی بود که برای تحقق وعده هایش کورنومتر گذاشت. در کنار اکثر پروژه های عمرانی شهر تهران روزشماری به چشم می خورد که در حال کم شدن روزهایش بود و درست در همان تاریخ وعده داده شده، پروژه تحویل شهروندان می شد.
قالیباف در اسفندماه سال 95 با تکمیل زیرساخت های خط 7 در مراسم تست گرم آن حضور یافت و وعده داد 5 تا 7 ایستگاه آن در خردادماه 96 برروی مردم گشایش یابد. با شروع به فعالیت خط 7 در خردادماه، تخریب ها و انتقادات نسبت به عدم ایمنی آن آغاز شد و برخی از اعضای اصلاح طلب شورای شهر در کنار رحمت الله حافظی، عضو همیشه ناراضی شورای تهران، بارها جلسات شورا را به همین خاطر متشنج کردند. حتی حضور مدیران مترو و بازدید اعضای شورای شهر از خط 7 مترو افاقه نکرد و تخریب ها ادامه داشت.

مدیریت شهری؛ تَکرار تقربیا هیچ!
با تحویل مدیریت شهری تهران به اصلاح طلبان و ورود آنها پس از 15 سال به شهرداری و از زمانی‌که محمدعلی نجفی شهردار جدید و منتخب شورای یکدست اصلاح طلب پنجم وارد ساختمان شهرداری شد، پس از حدود دو ماه اولین پروژه خود را با تعطیلی خط 7 مترو رقم زد! وعده ای که مدیران جدید شهری و اعضای شورای شهر برای متوقف کردن خط 7 به مردم داده بودند! با این دستور، پورسید آقایی در آبان ماه، ترمز حرکت قطارها را کشید. راه اندازی مجدد خط هفت به برنامه های مدیریت جدید شهری اضافه شد.
درحالیکه تمامی زیرساخت های خطوط مترو تکمیل و آماده و تنها امور مربوط به تجهیز ایستگاه ها باقی مانده بود، مدیریت جدید شهری حتی نتوانست در طول 9 ماه یک ایستگاه مترو افتتاح کند و دستاوردش تعطیلی خط 7 و استفاده 8 ساعته از خط 8 به جای 24 ساعته است. خط 8 مترو برای رفاه حال مسافران فرودگاه امام 24 ساعته فعالیت می کرد.
از آبان سال 96 تا تیرماه 97 نسبت به افتتاح مجدد خط هفت مترو اظهارات و قول های متعددی از سوی مدیران شهری و اعضای شورای شهر پنجم داده شد. آن هم برای راه اندازی مجدد خطی که به گفته مدیران مترو و شهرداری در انتظار تجهیز برخی از ایستگاه هاست که قبلا راه اندازی شده اند. این بدان معناست که قرار نیست تونل جدیدی کنده شود یا ریل گذاری صورت گیرد. مدیران جدید شهری در افتتاح مجدد خطی در مانده اند که کلیه امور زیرساختی آن به طور کامل انجام شده و حتی در دوره سابق پله های برقی 7 ایستگاه راه اندازی شده فعال بودند!
محمدعلی نجفی در 8 آبان وعده داد تا این خط پیش از عید بازگشایی شود. علی امام، مدیرعامل متر نیز در آبان 96 ابراز امیدواری کرد تا 6 ماه آینده این خط بر روی شهروندان باز شود. محمد علیخانی؛ عضو شورای شهر و کمیسیون حمل و نقل این شورا نیز از نیاز برای تامین 300 میلیاردی اعتبار برای تجهیز خط 7 و وعده مدیران شهرداری جهت راه اندازی مجدد آن در پایان اسفند 97 خبر داد. طولی نکشید که مدیرعامل مترو در دی‌ماه بار دیگر اعلام کرد تحویل خط 7 مترو به دلیل عدم تامین اعتبار زمان بر خواهد بود و وعده اردیبهشت سال 97 را به مردم داد. با این حال ماه اردیبهشت ماه نیز تمام شد و خبری از افتتاح مجدد خط 7 مترو تهران نشد.
این بدقولی مدیریت جدید شهری باعث شد تا محسن هاشمی؛ رئیس شورای شهر تهران در اظهارنظری به نقد آن بپردازد. وی در اواخر خردادماه گفت: تعویق مجدد خط 7 مترو تهران مورد انتقاد شورای شهر است و به شهردار تهران نیز تذکر داده شده است. باید هرچه زودتر تکلیف این خط مشخص شود.
پس از ماهها وعده و وعید شانس بهره برداری مجدد این خط در دوره محمد علی افشانی میسر شد. با این تفاوت که از 7 ایستگاه افتتاح شده تنها 4 ایستگاه به بهره برداری مجدد رسید و 3 ایستگاه همچنان در انتظار تکمیل تجهیزات مورد نیاز بود.
در واقع فاز دوم این خط همان 3 ایستگاهی بود که به دلیل کمبود منابع مالی به رغم آنکه در اواخر دوره گذشته افتتاح شده بود، شهرداری تهران نتواست تجهیزات ایمنی و عملیات عمرانی باقی مانده ایستگاه های آن را به پایان برساند به همین دلیل در یک زمان بندی جدید که از سوی کارشناسان شرکت مترو تعریف شد، قرار است تا اسفند ماه سال جاری به بهره برداری برسد.

مشکل خط7 سیاسی بود، نه فنی
آقای هابیل درویشی، مدیرعامل سابق مترو درباره وضعیت خط7 مترو تهران گفته بود: تمام خطوط مترو برای بهره‌برداری از گذشته روال خاص خود را داشتند و خط7 مترو نیز طبق روال افتتاح شده و به بهره‌برداری رسیده است. با توجه به اینکه در هیچ دوره‌ای 22 کیلومتر خط مترو به بهره‌برداری نرسیده بود، برخی افراد نتوانستند موفقیت این پروژه عظیم را تحمل کنند و می‌گویند ناایمن است.
او با بیان اینکه این خط نسبت به سایر خطوط مترو از ویژگی‌های بیشتری برخوردار است، اضافه کرد: برای خط7 پست فشار قوی برق تهیه کرده‌ایم و دارای دو پست برق است تا هرزمان با قطعی برق مواجه شدیم، خط دچار مشکل نشود که این مورد در سایر خطوط وجود ندارد.» بهتر است به‌جای بهانه‌گیری از اقدامات انجام‌شده اگر برای بهبود وضعیت موجود کاری از دست مدیران جدید برمی‌آید؛ انجام دهند.
مدیرعامل سابق متروی تهران افزود: خط7 از نظر بهره‌برداری هیچ مشکلی نداشت، بعد از مدتی که این خط تعطیل شده در این پروژه اتفاقی نیفتاده و هیچ ایستگاهی هم اضافه نکرده‌اند، به‌عنوان مثال آقایان می‌گفتند که این خط باید پایانه داشته باشد، این طرح الان هم پایانه ندارد؛ یعنی خود پایانه پروژه‌ای جدا از طرح مترو است و ممکن است سال‌ها هم طول بکشد ضمن اینکه ساخت پایانه نیازمند زمین است که هنوز هم آن را تدارک ندیده‌اند. پس پایانه هنوز نساخته‌اند.
ابوالفضل قناعتی، عضو سابق شورای شهر تهران با تاکید بر سیاسی کاری توقف خط 7 مترو گفت: مطرح کردن مشکلات خط 7 مترو و تعطیلی و توقف آن در راستای سیاسی کاری و عوام فریبی چیزی غیر از بازی کردن با احساسات مردم نبود ؛ مدیریت شهری مردم تهران را ده ماه از خدمات دهی خط 7 محروم کردند و متاسفانه از خط 25 کیلومتری که 20 کیلومتر آن توسط آقای دکتر قالیباف افتتاح شده بود به نام خود بهره برداری کردند. یقینا آنچه درخصوص جان شهروندان عنوان شد حرکتی سیاسی بود تا به افکار عمومی تلقین کند که اصولگرایان توجهی به جان مردم ندارند و افتتاح خط 7 یک افتتاح سیاسی بوده تا کارشناسی شده؛ حال این سوال مطرح می شود چرا در حالی که خودتان منتقد عیوب خط 7 بودید با همان مشخصات آن را دوباره افتتاح کردید؟
وی برنامه های توسعه خطوط ریلی را با توجه به هدف گذاریهای شورای چهارم اینگونه تشریح نمود: در شورای چهارم قرار براین بود که در  سال 96 خط 7 راه اندازی و مورد بهره برداری قرا بگیرد و اگر مدیریت شهر برعهده تیم پیشین با حضور دکتر قالیباف می ماند خط 6 نیز در نیمه اول سال جاری یعنی تا پایان شهریور سال 97 مورد بهره برداری قرار می گرفت.

ایراداتی که هنوز پابرجاست
رحمت الله حافظی عضو سابق شورای شهر تهران تنها کسی بود که پس از افتتاح کامل خط هفت مترو در شورای شهر با استناد به گزارشی غیرمعتبر خبر از ایرادات ایمنی مانند کانال های هوارسان در این خط را داده بود، در توییتی از رفع نشدن این ایرادات در افتتاح ایستگاه های جدید خط 7 خبر داد.
علی امام، مدیرعامل مترو تهران درباره توییت حافظی گفت: شاید منابعی که به ایشان اطلاع‌رسانی کرده‌اند، مطلب را به درستی ادا نکرده‌اند.
مدیرعامل مترو تهران با بیان اینکه هواکش میانی خط هفت مترو اکنون در حال تکمیل است افزود: اینکه فکر کنیم به دلیل کامل نبودن هواکش، ایمنی رعایت نمی‌شود سخنی اشتباه و غیرکارشناسی است.
امام با طرح این سوال که آیا گمان می‌کنید هواکش‌های خطوط قبلی مترو کامل است، گفت: خطوط مترو از ۲۰ سال گذشته و در زمان آقای‌هاشمی‌در حالی که کامل نبوده افتتاح شده است.
این در حالی است که محمد علیخانی، رئیس کمیسیون حمل و نقل شورا شهر تهران درباره ابهام در تکمیل ایستگاه‌هایی که به زودی در خط ۷ به بهره‌برداری می‌رسند، اظهار داشت: ضمانت اجرا در ایستگاه‌هایی که قرار است به بهره‌برداری برسد، با کسانی است که زمان بهره‌برداری را تائید کرده‌اند اما این‌گونه نیست که از زمان توقف تابه حال کاری انجام نگرفته باشد.
وی درباره وضعیت خطوط ۶ و ۷ که به زودی به بهره‌برداری می‌رسند، گفت: این خطوط همچنان نواقصی دارند و کامل نشده‌اند که شورا با بر تکمیل نواقص به خصوص بر روی هواکش‌ها تأکید کرده است.
پیروز حناچی، شهردار تهران هم به توییت حافظی واکنش نشان داد و در حساب توییتری خود نوشت: حفظ امنیت شهروندان اولویت ما و خط قرمز مدیریت شهری است. برای بهره‌برداری از ۳ ایستگاه از پروژه عظیم خط ۷ مترو تهران، یک سال تلاش شبانه‌روزی شده تا به استاندارد کامل ایمنی برسیم و مشکلی بابت تهویه وجود ندارد. با افزایش واگن‌ها و مسافران، سیستم تهویه تونلی نیز ارتقا خواهد یافت.

شعار سال ، بااندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری راه دانا، تاریخ انتشار: 25 اسفند 1397، کدخبر:1468240،www.dana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین