پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۳۲۴۲
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۴
نه وضعیت واگن‌های مترو خوب است و نه کارخانه واگن سازی تهران. چند روز پیش رئیس کارخانه واگن‌سازی تهران اعلام کرده بود احتمال دارد در نیمه دوم سال این کارخانه تعطیل شود.

شعار سال: محسن هاشمی، رئیس شورای شهر هم حضور جهانگیری را نسخه نجات این کارخانه توصیف کرده و گفته بود بازدید جهانگیری از این کارخانه برای حل مشکلات است. اما معاون اول رییس جمهور در این بازدید حرف تازه‌ای نزد. بازخوانی سخنان او در این دیدار نشان می‌دهد که قرار نیست دولت کمک قابل توجهی به کارخانه واگن‌سازی کند.

اسحاق جهانگیری در این بازید گفته است که توسعه قطار شهری در کلانشهرها و به خصوص تهران به طورخاص مورد توجه دولت بوده است و پس از برجام یکی از موضوعات اولویت‌دار برای جذب منابع خارجی قلمداد شد. اما دولت مدت‌ها است به این اولویت خاص کمکی نکرده است.

جهانگیری امروز از روند استفاده از دو میلیارد یوروز فاینانس تخصیص داده شده برای مترو هم گلایه کرده و گفته است: موضوعی بنده نسبت به این که روند استفاده از دو میلیارد یورو فاینانس تخصیص داده شده برای متروی تهران طولانی شده است گلایه دارم و این گلایه وقتی جدی‌تر می‌شود که می‌بینیم امروز فضا برای استفاده از این ظرفیت فاینانس محدودتر هم شده است.

این انتقاد جهانگیری نشان می‌دهد مدیران حمل‌ونقل تهران نیز پیگیری‌های لازم را برای امکاناتی که در اختیار داشتند را نکرده‌اند.

جهانگیری با خطاب قرار دادن مدیران کارخانه واگن‌سازی تهرا ن گفته است: برنامه جامعی تهیه و ارائه کنید که در آن مشخص شده باشد برای استفاده حداکثری از ظرفیت خطوط فعلی مترو تهران چه میزان سرمایه‌گذاری لازم است و پیشنهاد ات اجرایی را نیز در آن لحاظ کنید. دولت مجوزی صادر کرده که بر اساس آن شهرداری می‌تواند به میزان 50 میلیارد تومان از بدهی سازمان‌های مختلف به دولت برای پیشبرد برنامه‌های خود استفاده کند که می‌توانید این موضوع را نیز در آن برنامه جامع مورد توجه قرار دهید.

رقمی که جهانگیری برای کمک به واگن سازپیشنهاد داده است در سایت خبری شهرداری 50 هزار میلیارد تومان آمده است که تفاوت قابل توجهی با سایت خبری معاون اول دارد.

اما اگر معیار کمک را خبر منتشر شده در سایت اطلاع رسانی معاون اول رئیس جمهور بدانیم این رقم هزینه ساخت یک رام قطار است که کمک قابل توجهی به مترو تهران با توجه به نیاز تهران به دو هزار واگن قطار نیست.

در این دیدار محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران بسته پیشنهادی جدی‌تری برای نقد کردن وعده‌های دولت به شهرداری درخصوص مترو داشت. او به مشکلاتی که برای نقد کردن اعتبارات فایناس وجود دارد اشاره کرد و گفت: از نظر مقررات بانک مرکزی 15 مرحله برای تخصیص اعتبارات فاینانس ارزی به بخش دولتی وعمومی وجود دارد که در هریک از این بخش‌ها از چند روز تا چند ماه زمان می‌برد و برخی مراحل هم که به گلوگاه تبدیل شده است و چند سال است که انجام نشده است.

به گفته او عمده مشکل متروی تهران و سایر کلانشهرها در اختصاص سهیمه ارزی در سه بخش است، بخش اول صدورنامه تخصیص یا مسدودکردن سهیمه ارزی توسط بانک مرکزی، بخش دوم اعلام تائیدیه معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور مبنی بر تامین و پیش‌بینی اصل و فرع اقساط بازپرداخت تسهیلات در بودجه سنواتی و بخش سوم تامین 15 درصد پیش پرداخت ریالی اعتبارات ارزی است که متاسفانه بدلیل بروکراسی سیستم بانکی وضعف پیگیری در شهرداری تهران و وزارت کشور تاکنون بر زمین مانده است.

درخواست او از معاون اول رئیس جمهور این بود که به‌صورت ویژه حل این معضل را پیگیری کند و در مدت باقیمانده از مسئولیت همین دولت مساله تامین قطار برای مترو تهران به نتیجه برسد چرا که این موضوع از سال 1395 که دو میلیارد یورو توسط دولت آقای دکتر روحانی از صندوق ذخیره ارزی تخصیص داده شده است چرا که تنها برنده تجهیز مترو مردم، محیط زیست، بیت المال و نظام است.

این سخنان تکراری در خصوص در اولویت قرار دادن حمل و نقل ریلی از سوی دولتمردان سال هاست که تکرار می شود اما دردی از متروی تهران دوا نکرده است و در حال حاضر مترو در آستانه بحران واگن است.

بر اساس آخرین آمار سرجمع قطارهای فعال در خطوط مترو که به مسافران سرویس دهی می کنند ۱۰۶ رام قطار است و ۱۵ رام قطار نیز در خط پنج مترو (صادقیه-کرج) فعال هستند که در مجموع ۱۲۱ رام قطار در کل خطوط متروی پایتخت خدمات رسانی می کنند.

محمد علی کرونی دبیر کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران در گفت‌وگویی عمده مشکل واگن های مترو را کمبود قطعه عنوان کرده و گفته است: عمده مشکل این قطارها نبود قطعه است که به دلیل نبود اعتبارات نتوانسته اند آنها را به چرخه خدمات‌رسانی بازگرداند. ۱۵ رام قطار در خطوط داخل شهر تهران و در خط ۵ نیز ۲۵ واگن و ۱۱ لوکوموتیو خارج از سرویس داریم که به دلیل قطعات یدکی یا سانحه از سرویس خارج شده‌اند. همچنین تعدادی قطار نیز به صورت رزرو برای زمان‌های خاص و ویژه مورد استفاده قرار می‌گیرند. بحران واگن مترو نزدیک است و به نظر نمی‌رسد به این زودی‌ها اتفاق تازه‌ای دراین حوزه بی‌افتد.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی اسکان، تاریخ 20 خرداد 98، کد مطلب: 20378:www.eskannews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین