پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۴۷۷۰
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۹
بالاخره با وعده هایی که پیروز حناچی داده بود، 3 ایستگاه از خط 6 مترو تهران بعد از دو سال انتظار با حضور رئیس جمهور افتتاح شد تا شاید افتخار بهره برداری از دو خط باقی مانده از 7 خط مترو که عملیات عمرانی آن در دوره گذشته مدیریت شهری آغاز شده بود، به نام مدریت جدید شهرداری تهران به ثبت برسد.

شعارسال: به جرات می توان گفت کمبود منابع مالی در دوره اصلاحات مدیریت شهری عامل بازدارنده ای بود که باعث شد تنها خطوط باقی مانده از پرونده 7 خط مترو پایتخت 2 سال سخت را پشت سر بگذارند. هر چند در اواخر سال گذشته آخرین شهردار دوره جدید سعی کرد تا در اواخر سال طلسم خط 7 مترو پایتخت را با افتتاح 3 ایستگاه از 7 ایستگاه تعطیل شده ای که در آخرین روزهای کاری محمد باقر قالیباف به عنوان شهردار تهران را افتتاح کند، اما بهره برداری مجدد از همین ایستگاه ها نیز با اما و اگرها و البته انتقادهایی از سوی کارشناسان، اعضای شورای شهر و البته رسانه ها همراه بود.

عدم رفع تمامی نواقصی که باعث شده بود تا فاز نخست خط 7 مترو تعطیل شود، در بخش ساخت تونل های میانی خط 7 مترو تکمیل نشده بود و از مدیرعامل شرکت مترو تهران گرفته تا برخی از اعضای شورای شهر و البته شهردار تهران بر این باور بودند که نبود این هواکش ها نمی تواند به عنوان تهدید جدی برای مسافران این مسیر تلقی شود.

آنها به این نکته تاکید داشتند که نواقص باقی مانده مانند تونل هواکش مترو به مرور و با افتتاح فازهای دیگر این خط تکمیل خواهد شد.

اما امروز شهرداری تهران با بهره گیری از عنوان تبلیغاتی بلندترین خط مترو خاورمیانه سعی کرد تا افتتاخ سه ایستگاه از فاز جنوبی خط 6 مترو را به یک جشن ملی تبدیل کند. هر چند که این جشن ملی که با حضور رئیس جمهور نیز برگزار شد، تنها معطوف به افتتاح فاز نخست خط 6 مترو نبود و پروژه هایی مانند ساخت مسکن امید در جنوب تهران و پروژه جنگل 1250 هکتار جنگل کاری در پیرامون پایتخت را هم شامل می شد.

نکته قابل تامل در این مراسم نه تنها در تعارفات معمول بین مدیران شهری و آقای رئیس جمهور بود، بلکه مهمتر از همه بهره برداری تبلیغاتی از عنوانی بود که سعی داشت نواقص خط 6 مترو تهران را بپوشاند تا شاید در این دوره مدیریت شهری نام مدیران اصلاح طلب در کارنامه توسعه مترو به ثبت برسد.

عدم ساخت تونل هواکش های میانی، نبود ناوگان مورد نیاز برای به کارگیری در این خط و از همه مهمتر نبود تجهیزات آتش نشانی در ایستگاه های به بهره برداری رسیده باعث شد، تا در نهایت محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر ناایمن بودن خط 6 مترو به شوخی به این نکته اشاره کند که: می توانید این سوال را از آقای قالیباف بپرسید! اما فرض کنید افتتاح خط ۶ مترو تهران یک افتتاح آزمایشی است

هر چند از شب گذشته مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران در اطلاعیه ای در پاسخ به تمامی حواشی پیش آمده در خصوص نواقص آشکار در سه ایستگاه خط 6 مترو تهران تاکید کرده بود: خط ۶ مترو طبق تمامی استانداردهای رایج و معمول مورد ارزیابی‌های لازم قرارگرفته و با تاییدیه مشاوران و مدیران شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه از هر لحاظ ایمن و مورد اطمینان کامل است.

در این اطلاعیه آمده بود: سند تاییدیه ایمنی شرکت‌ گروه مهندسین مشاور و مجری مبنی بر انجام تست‌های ایمنی خط ۶ مترو شامل تهویه و هواسازها، سیستم ایمنی و اطفا حریق، سیگنالینگ و... (که به پیوست این اطلاعیه در اختیار عموم شهروندان و رسانه‌ها قرار خواهد گرفت) نیز تقدیم کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهرتهران شده است.

نخستین و بالاترین اولویت مدیریت شهری و شهرداری تهران امنیت شهروندان است و هیچگاه در راستای بهره‌برداری و افتتاح پروژه‌ها امنیت، دقت و صحت فدای سرعت نخواهدشد.

اما رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در حاشیه جلسه امروز شورای شهر در جمع خبرنگاران در این باره به صراحت اعلام کرد: شورای شهر به وظیفه نظارتی خود عمل می کند و نمی توانیم رفتار دوگانه داشته باشیم.

آنطور که محمد علیخانی توضیح داده است؛ تمامی مشکلاتی که موجب توقف بهره برداری از خط ۷ مترو شد، در خط ۶ نیز وجود دارد و نمی‌توانیم به این دلیل که اینها خودی هستند، سکوت کنیم.

وی اعتقاد دارد شهرداری تهران می توانستند با تاخیر و عجله نکردن، افتتاحیه را انجام دهند. خط ۶ هواکش ندارد و در صورت بروز حادثه، باید مسئولیت آن را پذیرفت. حادثه آتش سوزی در مترو کشورهای فرانسه و روسیه اتفاق افتاد و تعداد بالایی کشته داشتند؛ در حالی که این ایستگاه‌ها هواکش داشتند. حوادث خبر نمی‌کند و ممکن است هر لحظه اتفاق بیفتند.

علیخانی عنوان کرده است اینکه شهرداری مسئولیت افتتاح 3 ایستگاه از خط 6 مترو را پذیرفته، اتفاق خوبی است اما همین رویکرد نیز دلیل موجهی برای عدم رفع اشکالات دو خط 6 و 7 مترو تهران نیست.

بررسی ها نشان می دهد، یکی از دلایلی که شهرداری تهران در پذیرش مسئولیت افتتاح فاز نخست خط 6 مترو تهران مطرح می کند، این است که به دلیل اینکه سرفاصله ورود قطارها به ایستگاه در این خط 6 دقیقه است در نتیجه مشکلی برای ایمنی و سلامت مسافران به وجود نخواهد آمد.

این در حالی است که در لیستی که توسط کارشناسان کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران تهیه شده است، به غیر از تامین هواکش های این خط، نبود سیستم اطفای حریق یکی دیگر از مشکلاتی است که در این خط وجود دارد. با این حال محمدعلیخانی تاکید دار که نبود هواکش شاید به مراتب مهم تر از نقص عدم وجود سیستم اطفای حریق باشد چرا که اگر اتفاقی رخ دهد، به دلیل نبود هواکش وضعیت بدی ایجاد می شود.

مرور وعده های عملی نشده رئیس جمهور در حوزه مترو

مساله دیگری که در خصوص جشن ملی افتتاح سه پروژه بزرگ شهری در تهران آن هم با حضور حسن روحانی رئیس دولت دوازدهم وجود دارد، این است که مطالبه قانونی منابع مالی حوزه حمل و نقل عمومی از دولت تنها در حد تعارفات معمولی مطرح شد آن هم در شرایطی که آقای رئیس جمهور با اشاره به تاریخچه شکل گیری و توسعه مترو خود را به عنوان نخستین اعضای تیمی دانست که مسئول پیگیری و اجرای این پروژه شهری در مجلس دوم شده است.

طبق معمول پیروز حناچی به ارائه گزارش از عملکردهای مدیریت شهری در حوزه های تاثیرگذار در کاهش آلودگی هوا پرداخت و زمانی که نوبت به تاکید به پرداخت مطالبات قانونی مترو تهران از رئیس دولت دوازدهم رئیس تنها به بیان این جمله بسنده کرد که ؛ امیدواریم حمل‌ونقل عمومی مورد حمایت دولت باشد. این‌جا یاد می‌کنم از مرحوم آیت الله هاشمی، کسی که بنیانگذار این پروژه بود؛ امیدوارم نام نیک ایشان همیشه در یاد مردم باقی بماند.

شاید بتوان گفت لزوم تامین اعتبارات مورد نیاز مترو از یک سو و از سوی دیگر عدم تحقق تمامی وعده های دولت در تامین منابع مالی مورد نیاز مهمترین موضوعی بود که رئیس شورای شهر تهران بی پرده آن را در حضور رئیس جمهور مطرح کرد و گفت: مترو از کمبود تجهیزات رنج می‌برد. آقای روحانی در دولت اول شما دو میلیارد یورو مجوز فاینانس برای تجهیز مترو در کشور اختصاص یافت که یک میلیارد آن به مترو تهران اختصاص می‌یافت که با این یک میلیارد می شد ۶۳۰ واگن به خطوط مترو تهران اضافه شود اما متاسفانه به دلایلی این اتفاق نیفتاد و لازم است که جلسه ای با حضور شما، مسئولان بانک ها و وزیر کشور در این باره برگزار شود و متروی تهران هر چه سریعتر تجهیز شود.

سایت شعار سال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت تیترشهر، تاریخ انتشار: 18فروردین1398 ، کدخبر: 93325: titreshahr.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین