پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۹۹۷۴۲
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۶
سال‌98 سال پرکار تهران است؛ پس از گذران یک‌سال سخت، اکنون که مدیریت شهری دوران التهاب را پشت سر گذاشته و به ثبات رسیده است. اهداف، برنامه‌ها و طرح‌ها هم، چنین چیزی را نشان می‌دهد. پروژه‌های متعدد فرهنگی، عمرانی، ترافیکی، زیست‌محیطی و خدماتی در سال پیش‌رو اجرا شده و به بهره‌برداری خواهند رسید.
شعار سال : سال‌98 سال پرکار تهران است؛ پس از گذران یک‌سال سخت، اکنون که مدیریت شهری دوران التهاب را پشت سر گذاشته و به ثبات رسیده است. اهداف، برنامه‌ها و طرح‌ها هم، چنین چیزی را نشان می‌دهد. پروژه‌های متعدد فرهنگی، عمرانی، ترافیکی، زیست‌محیطی و خدماتی در سال پیش‌رو اجرا شده و به بهره‌برداری خواهند رسید. از قدیم هم گفته‌اند سالی که نکوست از بهارش پیداست. زنگ نخست افتتاح این پروژه‌ها همین امروز به صدا در‌می‌آید؛ با آغاز به‌کار خط6 مترو و بازگشایی 3ایستگاه از آنها به روی شهروندان. با این حساب، نگاه‌ها با جدیت بیشتری نسبت به سال گذشته به روز‌شمار تکمیل پروژه‌ها و اجرای برنامه‌هاست؛ حتی در زمینه‌های اداری، منابع انسانی و مدیریتی شهرداری تهران. پس باید منتظر ماند و دید برنامه‌هایی که پایتخت کشور را برای رسیدن شعار «شهری برای همه» نزدیک‌تر می‌کند، چه هنگامی اجرا می‌شوند. در ادامه برخی از شاخص‌ترین اقدامات و طرح‌هایی را که امسال اجرا می‌شوند مرور کرده‌ایم. نکته آنکه جدول‌های زیر نشان می‌دهد که بی‌اغراق، قطار عملیاتی مدیریت شهری به‌درستی روی ریل برنامه‌ها قرار گرفته و به سمت مقصد حرکت می‌کند. در این بین، یکی از مهم‌ترین اهداف، پیاده‌مدارتر‌شدن شهر است. از سوی دیگر رسالتی که پیروز حناچی، شهردار تهران در سال گذشته به جد دنبالش بود، امسال نیز ادامه می‌یابد. به این معنا که اتفاقات خوبی در مورد توسعه دوچرخه‌سواری رخ خواهد داد.

رنگ‌ها به شهر جان می‌دهند

اواخر سال‌97 شهردار تهران ابلاغیه رنگ‌آمیزی را به همه معاونت‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه ابلاغ کرد تا در سال‌98 برنامه‌های گسترده‌ای از این منظر با وجود کارگروه رنگ اجرایی شود. حناچی در این ابلاغیه هدف را ساماندهی سیمای شهری با به‌کارگیری درست از رنگ بیان کرد. این در حالی است که امسال، در حوزه شهرسازی عملیات‌های نو قابل توجهی مثل احداث ساختمان پلاسکوی جدید و طرح ساماندهی اراضی مربوط به ریل راه‌آهن مسیر تهران- تبریز هم دیده می‌شود.

شهر فرهنگ و سبزتر خواهیم شد

یکی از مهم‌ترین رویکردهای مدیریت شهری بدون‌شک، توسعه فضاهای فرهنگی و انجام طرح‌های شاخص در حوزه فرهنگی و اجتماعی است. ایجاد پهنه‌های فرهنگی به‌خصوص در محدوده مرکزی شهری یکی از اولویت‌هاست. در این راستا و در بخش توسعه فضاهای فرهنگی مجتمع تجاری امام رضا(ع) (نگین البرز)، راسته ساز و نوا، راسته فرهنگی کتاب، موزه اسباب‌بازی‌های ایرانی و خانه‌موزه مهدی اخوان ثالث نیز به اجرا درمی‌آید. افزایش ظرفیت‌های فرهنگی و گردشگری اراضی عباس‌آباد، اجرای کنسرت‌های مردمی در فضای باز در این منطقه، انجام تورهای گردشگری در اراضی عباس‌آباد و محدوده‌های تاریخی شهر، بازآفرینی خانه هنرمندان مشهور و تبدیل آنها به موزه و پاتوق و ایجاد پلازاهای شهری از دیگر برنامه‌های شاخص فرهنگی در سال‌98 خواهد بود. طراحی و اجرای پهنه‌های فرهنگی رودکی و لاله‌زار از مهم‌ترین‌های این بخش است. احداث پروژه مجموعه باغشهر ولایت، احداث پروژه توسعه قطب گردشگری شرق تهران، احداث مجتمع فرهنگی ورزشی دماوند، احداث مجتمع ورزشی دستجردی، احداث مجموعه ورزشی توکلی و خیاطخانه، احداث مجموعه فرهنگی ورزشی کوثر و احداث مجموعه فرهنگی خانه شهر (میدان امام خمینی) هم ازجمله طرح‌های فرامنطقه‌ای ذکر شده است. بد نیست بدانید که امسال 7بوستان بزرگ منطقه‌ای که در آنها بوستانی برای بانوان (بوستان لویزان) و بوستان دوستدار کودک (در منطقه 20) در نظر گرفته شده نیز احداث خواهد شد. احیا و تملک باغات برای استفاده عموم با اولویت مناطق 7، 9، 10، 11، 17و 20به مساحت تقریبی 3هزار و 300مترمربع نیز در دستور کار قرار دارد. تهیه شناسنامه برای باغات محدوده و حریم شهر تهران هم نباید از یاد برود. همچنین در کمربند سبز دست‌کم 9016هکتار جنگل‌کاری صورت می‌گیرد.

پروژه‌های عمرانی​​​​​​​

در بخش فنی- عمرانی 47پروژه شاخص و فرامنطقه‌ای یا در دستور کار قرار دارد یا شروع شده که امید می‌رود بخش بسیاری از آنها تا پایان سال‌98 به اتمام برسند. از میان این 47پروژه، 21پروژه بالای 50درصد پیشرفت دارند. در جدول شماره یک تعدادی از این پروژه‌ها آمده است.

حرکت به سمت هوشمندشدن و کاهش فساد

یکی از برنامه‌های مدیریت شهری برای کاهش ترافیک و معضل آلودگی هوا و همچنین افزایش شفافیت و کاهش فساد، توسعه هوشمندی و حرکت به سمت الکترونیکی‌تر‌شدن هرچه بیشتر شهر است‌ و آنگونه که از برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت برمی‌آید، طرح‌های ویژه‌ای در این رابطه قرار است‌ اجرا شود. جالب اینجاست که بسیاری از موضوعات مختلف شهری ازجمله ایمنی، حمل‌ونقل، کاهش هزینه، صرفه‌جویی انرژی و... بر ستون فناوری استوار شده‌اند. بر این اساس‌شهرداری موظف است در مسیر ایجاد و توسعه شهر هوشمند و حرکت به سمت شهری پایدار و زیست‌پذیر نسبت به اولویت‌دهی به جذب سرمایه‌گذاری و مشارکت بخش خصوصی در توسعه زیرساخت و خدمات شهر هوشمند از طریق تدوین و اجرای مدل‌های انگیزشی و عقد تفاهمنامه‌های همکاری با ارگان‌های مؤثر در مدیریت شهر در راستای حکمروایی خوب شهری اقدام کند. توسعه زیرساخت فیبر‌نوری، ایجاد و توسعه شبکه بی‌سیم، احداث و تجهیز دیتاسنتر جدید شهرداری، توسعه خدمات و سامانه‌های شهر هوشمند، توسعه سیستم‌های هوشمند حمل‌ونقل و ترافیک و احداث پارک علم و فناوری از دیگر برنامه‌های شهرداری تهران در سال‌98 است. گفتنی است شورا برای توسعه مدیریت و هوشمندسازی شهری مبلغ بیش از 4هزار و 33میلیارد تومان را جزو هزینه‌های شهرداری تهران به تصویب رسانده است.

تفکیک پسماند از مبدأ تا توسعه شهر آفتاب

در سال‌98 تلاش‌های بسیاری در زمینه افزایش تفکیک پسماند از مبدأ انجام خواهد شد. به همین منظور برنامه‌های آموزشی شهروندی و فرهنگی در سطح محله‌های تهران اجرا می‌شود. شاید بد نباشد بدانید که طبق یک‌ نظرسنجی صورت‌گرفته از سوی مرکز آموزش و پژوهش همشهری در خوش‌بینانه‌ترین حالت 46درصد مردم تا حدودی تفکیک پسماند از مبدأ را در تهران انجام می‌دهند. حال تلاش می‌شود امسال این رقم افزایش قابل توجهی داشته باشد. احداث صنایع مرتبط با بازیافت نیز در بودجه‌98 دیده شده است. همچنین در مورد میادین میوه و تره‌بار هم احداث چند بازار محله‌ای در دستور کار قرار دارد. در ضمن همچون سال گذشته برنامه‌هایی برای عرضه محصولات ارگانیک و توزیع اقلام ضروری برای تنظیم بازار در دستور کار قرار خواهد داشت. توسعه و تکمیل نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب از دیگر برنامه‌های عمرانی- فرهنگی و خدماتی شهرداری خواهد بود.

مترو سرعت می‌گیرد و دوچرخه اعتبار​​​​​​​

امسال با وجود اوراق مشارکت و بودجه درنظر گرفته شده، توسعه حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه در بخش مترو نسبت به سال گذشته سرعت بیشتری می‌گیرد. بر این اساس، 51کیلومتر خط مترو و 18ایستگاه تا پایان سال‌98 در تهران افتتاح می‌شود. در ضمن پیش‌بینی تامین اعتبار نیز برای خرید 200دستگاه انواع اتوبوس و نوسازی 64دستگاه اتوبوس برقی صورت گرفته است. در بخش احداث و تجهیز معابر ویژه دوچرخه‌سواری هم بیش از 12 میلیارد تومان منظور شده است. کمپین سه‌شنبه‌های بدون خودرو که سردمدارش حناچی، شهردار تهران است، همچنان اجرا خواهد شد.

سال 98، نخستین گام در سومین برنامه توسعه شهر​​​​​​​

1398نخستین سال در تقویم سومین برنامه توسعه شهر تهران است و کارآمدی و صحت نخستین پیش‌بینی‌ها باید در این سال خود را نشان دهد. سند برنامه توسعه بیشتر شامل اهداف کلی است که مسیر حرکت شهرداری در این دوره را مشخص می‌کند اما در هر سرفصل مقیاس‌های عددی نیز وجود دارد که دستاورد‌های معین‌شده در پایان سال‌98 را به نسبت سال پیش از آن نشان می‌دهد. برخی از این مقیاس‌ها را  که باید تا 12‌ماه دیگر تحقق پیدا کند در جدول شماره 2مرور می‌کنیم.بیش از 100 اتفاق مهم شهری در سال98

بیش از 100 اتفاق مهم شهری در سال98

بیش از 100 اتفاق مهم شهری در سال98

بیش از 100 اتفاق مهم شهری در سال98

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری ،تاریخ انتشار:18فروردین 1398،کدخبر:51458،newspaper.hamshahri.org
اخبار مرتبط
برچسب ها: شعار سال ، برنامه های سال 98 تهران ، شهرداری تهران ، پروژه های متعدد شهرداری تهران درسال 98 ، افتتاح خط 6 مترو تهران ، شعار شهری برای همه ، مدیریت شهری تهران ، شهردار تهران ، رنگ آمیزی سیمای شهری تهران ، پیروز حناچی ، احداث ساختمان پلاسکوی جدید ، ساماندهی اراضی ریل راه آهن تهران تبریز ، توسعه فضاهای فرهنگی در تهران ، افزایش ظرفیت گردشگری عباس آباد ، مجتمع تجاری امام رضا ، توسعه قطب گردشگری شرق تهران ، احداث بوستان دوستدار کودک ، طرح کاهش ترافیک و آلودگی هوای تهران ، برنامه افزایش شفافیت و کاهش فساد ، توسعه شهر هوشمند در تهران ، اولویت دهی به سرمایه گذاری بخش خصوصی ، طرح تفکیک پسماند از مبدا ، توسعه شهر آفتاب ، توسعه نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب ، برنامه های عمرانی و خدماتی شهرداری تهران ، طرح توسعه حمل و نقل عمومی تهران ، احداث و تجهیز معابر ویژه دوچرخه سواری ، کمپین سه شنبه های بدون خودرو ، برنامه سوم توسعه شهر تهران
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین