پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۱۹۲۸۸۳
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۳
بهار در راه است اما نشان مشهودی از آن در شهر دیده نمی‌شود. به جز رنگ‌آمیزی‌های مقطعی که عموما بی‌برنامه بر در و دیوار شهر به چشم می‌خورد، اقدامات منسجم دیگری در این زمینه صورت نگرفته است؛ رنگ‌های پیش روی چشم شهروندان نه برای آنان آرامش‌بخش است و نه باعث نشاطشان می‌شود.

شعارسال: بهار در راه است اما نشان مشهودی از آن در شهر دیده نمی‌شود. به جز رنگ‌آمیزی‌های مقطعی که عموما بی‌برنامه بر در و دیوار شهر به چشم می‌خورد، اقدامات منسجم دیگری در این زمینه صورت نگرفته است؛ رنگ‌های پیش روی چشم شهروندان نه برای آنان آرامش‌بخش است و نه باعث نشاطشان می‌شود.

شاید به این خاطر است که برزین ضرغامی، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران در جلسه کمیته رنگ‌آمیزی المان‌های شهری از ضرورت برخورداری از دستورالعمل واحد برای ساماندهی رنگ مناطق 22گانه تهران خبر داده و گفته است: «برخورداری از یک دستورالعمل واحد برای کل مناطق شهرداری می‌تواند از ناهماهنگی و نازیبایی در موضوع رنگ در شهر جلوگیری کند. همچنین با توجه به اهمیت «رنگ در شهر» و تأکید شهردار تهران، امسال یکی از بخش‌های مهم جشنواره استقبال از بهار به موضوع استفاده از رنگ در فضای شهری تهران اختصاص دارد. با استفاده صحیح از رنگ و تکیه بر تجربه استادان دانشگاه، می‌توان فضای شهری را ساماندهی کرد؛ به همین دلیل دستور جلسه هفته گذشته کمیته رنگ‌آمیزی المان‌های شهری، تعیین کد رنگ المان‌ها مانند پایه پرچم، دیرک، تابلوی معابر، پل‌ها و مبلمان شهری بود که از سوی اعضای جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و به اتفاق نظر کد رنگ هرکدام از المان‌ها مشخص شد

اینکه برخی نهادها صرفا در آستانه بهار با اقداماتی مقطعی می‌خواهند رنگ و بوی بهاری به شهر ببخشند، نشان از تلاش آنان دارد، اما این اقدامات که عموما در رنگ‌آمیزی جداول خیابان‌ها و فضاهای شهری خلاصه می‌شود، به این خاطر کارساز نیست که معمولا شتاب‌زده صورت می‌گیرد. هم‌نشینی نامتناسب رنگ‌ها، بی‌توجهی به ویژگی‌های کاربردی در رنگ‌آمیزی شهر و المان‌ها تا وقتی بدون فکر، اندیشه و قاعده باشد، بیش از آنکه اثر مثبتی بر شهروندان و جامعه داشته باشد، به اغتشاش رنگی و آشفتگی بصری شهر دامن می‌زند.

تأثیر رنگ روی شادی مردم و جامعه

آرش احمدی، هنرمند معمار و برنده مسابقه طراحی ایستگاه متروی شهر رم در سال 2008 هم از کارشناسانی است که بر ضابطه‌مند‌شدن حضور رنگ در شهر به‌عنوان عنصری مهم برای بهبود شرایط روحی شهروندان تأکید می‌کند. او در این‌باره می‌گوید: «رنگ می‌تواند آرام‌بخش و انرژی‌دهنده باشد، بنابراین بسیار مهم است که چگونه از این عنصر در محیط استفاده کنیم. رنگ ازجمله مباحث مهم و تأثیرگذار در جامعه است زیرا این عنصر در سطح بین‌المللی به‌عنوان موضوع و آیتمی شناخته‌شده که روی شادی و ارتباطات مردم و جامعه بسیار تأثیرگذار است. هر محیطی دارای شخصیت و خصوصیات خاصی است بنابراین می‌توان شخصیت هر نقطه‌ای را با رنگ خاصی تعیین کرد تا به شکل بهتری بیان شود. مثلا در اروپا بسیاری از شهرها در پروژه شهرسازی طرح جامع، رنگ شهر را تعیین می‌کنند، بنابراین در این کشورها در هر خیابان نسبت به کاربرد و تاریخ منطقه رنگ‌هایی را استفاده می‌کنند تا بر مردم و جامعه تأثیرگذار باشد

روزنامه همشهری در روزهای اخیر 2بار و از 2زاویه مختلف مفهوم کاربردی «رنگ در شهر» را با کارشناسان مربوطه مطرح و بررسی کرده است. در این دو گزارش که 29بهمن و 5اسفند منتشر شد، مسئولان، کارشناسان، روانشناسان و هنرمندان همگی به اتفاق بر بی‌ضابطه‌بودن رنگ در شهر در همه عناصر اعم از ثابت، نیمه‌ثابت و متحرک اذعان داشتند و بر این باور بودند که رنگ در شهر نیازمند برنامه‌ریزی و دستورالعمل یکسان و البته متناسب با فرهنگ، سنت و اقلیم هر منطقه و شهر است. اینکه اخیرا مسئولان مربوطه هم بر این موضوع صحه گذاشته‌اند و خواهان تدوین برنامه‌ای جامع برای آن هستند، یک گام رو به جلو در این زمینه به‌حساب می‌آید.

بایدها و نبایدهای رنگ در شهر

آرش احمدی- هنرمند معمار

رنگ در بسیاری از معماری‌های برتر بین‌المللی نقش مهمی داشته است البته از سویی نیز نباید فکر کنیم که استفاده هر‌چه بیشتر از رنگ همیشه بهتر است. نقش رنگ در شهر مانند نقش آن در یک تابلوست و نیازمند نظم. وقتی به یک بوم نگاه می‌کنید، باید تمام ابعاد و بخش‌های آن را درنظر بگیرید، مسئله شهر نیز نظیر یک بوم است. ما در شهرهایمان بی‌نظمی‌هایی داریم، بنابراین ضروری است که به بایدها و نبایدها توجه کنیم زیرا توجه به همین بایدها و نبایدها می‌تواند بر تلطیف بی‌نظمی شهر تأثیرگذار باشد.

شیوه‌نامه رنگ، ملاک عمل است

برزین ضرغامی، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری

پس از برگزاری جلسات متعدد با کارشناسان حوزه رنگ، شیوه‌نامه‌ای را برای اقدام شهرداری‌های مناطق تهیه و به امضای شهردار تهران رساندیم. این شیوه‌نامه ملاک عمل شهرداران مناطق برای استفاده از رنگ خواهد بود که این مهم در روزهای عید نمود بیشتری خواهد داشت. همچنین امسال یکی از طرح‌های ویژه، طرح عکاسی از بهارستان است که از عکاسان آماتور و حرفه‌ای درخواست شده است که در این فستیوال شرکت کنند. کشیدن دیوارنگاره در کوچه پس کوچه‌های شهر را در اولویت قرار دادیم که بر این اساس ۹۰طرح به‌زودی روی دیوارهای شهر نقش خواهد بست.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری روزنامه همشهری ، تاریخ انتشار: 12اسفند 1397 ، کدخبر: 49550،newspaper.hamshahri.org

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین