پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۹۵۵۶
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۶
در ابتدای فروردین 98،شهرداری تهران با افتتاح 3پروژه بزرگ شهری قدم بزرگی در مسیر شعار «شهری برای همه» برمی‌دارد. پیروز حناچی که آذرماه سال گذشته شهردار تهران شد، از همان ابتدا با شعار شهری برای همه سعی کرد در مسیر ارتقای کیفیت زندگی شهروندان حرکت کند و حالا در مدت کوتاه حضورش در این مسند خبر از بهره‌برداری از 3 پروژه بزرگ شهری می‌دهد. فردا 9کیلومتر از خط 6 مترو و 1250هکتار توسعه کمربند سبز پیرامون شهر تهران و پروژه بهاران شرقی نخستین فاز مسکن امید با حضور حسن روحانی، رئیس‌جمهور و پیروز حناچی، شهردار تهران افتتاح می‌شود.

شعار سال: فردا یکشنبه 18فروردین، ۹کیلومتر از بخش جنوبی خط۶ متروی تهران که بلندترین خط متروی خاورمیانه محسوب می‌شود، با حضور رئیس‌جمهور و شهردار تهران به بهره‌برداری می‌رسد. علی امام، مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه در این‌باره اعلام کرده که روز یکشنبه ۹کیلومتر از این خط شامل 3ایستگاه دولت‌آباد، بعثت و میدان شهدا به بهره‌برداری خواهد رسید. ایستگاه میدان شهدا با خط۴ تقاطعی بوده و مسافران می‌توانند بین خط۶ و ۴ تبادل سفر داشته باشند.

خط۶ با ۳۲کیلومتر طول و ۲۷ایستگاه طراحی شده است که از دولت‌آباد شروع می‌شود و تا سولقان ادامه می‌یابد. مدیرعامل راه‌آهن شهری تهران و حومه با اشاره به اجرای طرح توسعه خط۶ در بخش جنوبی، اظهار کرد: این طرح از ایستگاه دولت‌آباد تا حرم حضرت عبدالعظیم علیه‌السلام به طول ۶کیلومتر در حال اجراست که در صورت تکمیل آن، طول این خط به ۳۸کیلومتر رسیده و بلندترین خط متروی تهران خواهد بود. او با اشاره به ویژگی‌های ایستگاه‌های آماده افتتاح عنوان کرد: این ایستگاه‌ها از نظر سامانه مخابراتی، سیگنالینگ، سیستم تهویه، پله‌برقی و اطفای حریق مجهز هستند و همچنین برای افراد کم‌توان نیز مناسب‌سازی‌ شده‌اند. امام ابراز امیدواری کرد ۱۵کیلومتر دیگر از بخش شمالی خط۶ با ۶ایستگاه تا اشرفی اصفهانی تا پایان سال۹۸ به بهره‌برداری می‌رسد. امام همچنین اضافه کرد که در صورت تأمین مالی، کل ۳۲کیلومتر با ۲۷ایستگاه تا نیمه اول سال۱۳۹۹ راه‌اندازی می‌شود. یکی از نکات حائز اهمیت در خط6، وجود ۱۰قطار در کارخانه واگن‌سازی‌ تهران است که برای این خط در حال تکمیل است و نخستین قطارها در فروردین‌ماه تحویل شرکت بهره‌برداری می‌شود. همچنین قرار است ماهی یک قطار تا پایان سال آینده تحویل داده شود و در خط۶ و ۷ که در دست راه‌اندازی کامل است، این قطار‌ها مورد استفاده قرار خواهد گرفت. در خط6 متروی تهران ایستگاه‌ها از متروی حرم حضرت عبدالعظیم شروع شده و تا ایستگاه سولقان در حال ساخت است. در حفر تونل‌ها، شفت دستگاه TBM از ایستگاه دولت‌آباد وارد شد‌ و کار تونل‌سازی خط به‌طور کامل تمام شده‌است. خط6 متروی تهران در سال۲۰۱۷ بین ۴پروژه برتر تونل‌سازی‌ جهان (ITA Tunneling Award) قرار گرفت. به گزارش همشهری از 27ایستگاه این خط، عملیات ایستگاه‌سازی‌ در 15ایستگاه بالای 90درصد پیشرفت اجرایی داشته و سایر ایستگاه‌ها نیز با توجه به اتمام کار ساخت تونل، در حال انجام است تا طولانی‌ترین خط متروی خاورمیانه برای مردم تهران ساخته شود. نقش تقاطع‌ها در خط6 متروی تهران اهمیت بالایی دارد. این خط از میادین مهم شهر یعنی شهدا، امام‌حسین، هفت‌تیر، ولیعصر و پل گیشا می‌گذرد و هریک از نظر کاهش ترافیک سطح شهر اهمیت بالایی دارد.


بهره‌برداری از نخستین فاز مسکن امید یکی از 3پروژه بزرگ شهر تهران است که فردا توسط رئیس‌جمهور و شهردار تهران افتتاح می‌شود. روز گذشته پیروز حناچی، شهردار تهران در توییتی از افتتاح پروژه بهاران شرقی به‌عنوان نخستین پروژه مسکن امید شهر تهران در روز 18فروردین خبر داد. این مجتمع با مشارکت شهرداری تهران و بخش خصوصی در مسیر تحقق «برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار» با بهره‌مندی از توان مهندسان و کارگران ایرانی و استفاده از مصالح درجه یک ایرانی در سال «رونق تولید» افتتاح می‌شود. پروژه بهاران شرقی در منطقه18 قرار دارد؛ در زمینی بالغ بر 2هکتار و با زیربنای ناخالص 47هزار مترمربع در قالب 9بلوک و با تعداد 324واحد مسکونی و 63واحد تجاری در مجاورت بافت‌های فرسوده این منطقه. بدین‌ترتیب، یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های دولت و شهرداری تهران در قالب تأمین واحدهای مسکونی در بافت‌های فرسوده به سرانجام رسیده و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. بافت‌های فرسوده از چالش‌های بزرگ کلانشهر تهران به‌حساب می‌آید؛ چنان‌که برنامه مشترک دولتِ حسن روحانی و شهرداری تهران را به همراه داشته است. ستاد بازآفرینی شهری به‌عنوان سیاستگذار از سوی دولت و سازمان نوسازی شهرداری تهران به‌عنوان اجراکننده در بافت‌های فرسوده تاکنون همکاری‌هایی با هم داشته‌اند تا برنامه مسکن پیشگام (امید) یا برنامه مسکن جایگزین اجرا شود. مسکن پیشگام برنامه مشترک دولت و شهرداری تهران به‌منظور تأمین واحدهای مسکونی در بافت‌های فرسوده شهر تهران است که این برنامه از طریق 3نوع پروژه پیگیری می‌شود. پروژه‌های کوچک و متعارف با تجمیع حداکثر 5پلاک مسکونی و پروژه‌های در مقیاس بلوک شهری 2پروژه نخست مشارکت دولت و شهرداری تهران است، اما پروژه سوم برای تحقق 3هدف پیگیری می‌شود: تأمین مسکن مناسب برای مالکین محدوده‌هایی که امکان نوسازی با شیوه درجاسازی برای آنها وجود ندارد (ریزدانگی بیش از حد، گودهای مسکونی، واقع در حرایم طبیعی و...)، تولید مسکن جایگزین به‌منظور آزادسازی عرصه‌های مورد نیاز برای تأمین خدمات و فراهم کردن ظرفیت مناسب جهت تأمین مسکن اقشار کم‌درآمد. کاوه حاجی‌علی‌اکبری، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران درباره نخستین فاز مسکن امید می‌گوید: «تمام واحدهای متعلق به شهرداری در این پروژه به تهاتر با املاک واقع در محدوده پروژه‌های خدماتی و بازگشایی معابر در محلات فرسوده و ناکارآمد مناطق 18 و 17 اختصاص می‌یابد.»
طرح مسکن امید، در قالب بازسازی واحدهای مسکونی بافت‌های فرسوده و اجرای طرح‌های محرک بازآفرینی شهری قرار است جان دوباره‌ای به بافت‌های فرسوده دهد؛ بافت‌هایی که شهر تهران گرفتار آن است.
100هزار واحد مسکونی محله‌ای در کشور برای بازآفرینی تعریف شده که عملیات اجرایی آن باید در 2سال انجام شود و هر سال محله‌های جدید برای بازآفرینی به این مجموعه اضافه خواهد شد.

2هزار و 700محله با بافت فرسوده در کشور برای بازآفرینی یا طرح مسکن امید هدفگذاری شده است.

پروژه بهاران شرقی در منطقه18 شهرداری تهران واقع شده و از غرب به بلوار 45متری بهاران و از شرق به بوستان بانوان نرگس مشرف است.



جنگل‌کاری در حریم تهران یکی دیگر از پروژه‌های بزرگ پایتخت قلمداد می‌شود که در نیمه دوم سال97 جهش قابل توجهی داشت. سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران هرساله طبق برآوردهای لازم باید هزار هکتار به کمربند سبز پیرامون شهر تهران اضافه کند. سلسله پروژه‌های بزرگ در مسیر حریم تهران که آخرین پروژه آن بیشتر از هزارهکتار شد. البته در شروع پروژه مدیرعامل سازمان بوستان‌ها اعلام کرده بود که این سازمان قابلیت اضافه کردن 1250هکتار جنگل‌کاری در حریم تهران را دارد. طبق برنامه‌‌ریزی انجام‌شده درختکاری در خط شمالی کلانشهر تهران یعنی از شرق تا غرب مدنظر قرار گرفت. این خط شمالی مناطق 2، 4، 5 و 22 را دربرمی‌گرفت که شروع پروژه اواخر آذرماه و اوایل دی‌ماه سال گذشته اعلام شده بود. در این زمان پروژه جنگل‌کاری آغاز شد و حالا در آستانه بهره‌برداری قرار گرفته است. افتتاح 1250هکتار کمربند سبز پیرامون شهر تهران یکشنبه با حضور رئیس‌جمهور و شهردار تهران انجام می‌شود. با اضافه شدن 1250هکتار کمربند سبز پیرامون شهر تهران به بیش از 41هزار و 500هکتار خواهد رسید. اما قرار است تا چه زمانی جنگل‌کاری در حریم پایتخت ادامه داشته باشد؟ برای پایان یافتن برنامه‌های توسعه کمربند سبز پایتخت 9هزار هکتار درختکاری نیاز است.در دوره جدید شهرداری تهران پیروز حناچی روی توسعه کمربند سبز پیرامون شهر تأکید کرد. اکنون علاوه بر 1250هکتار سازمان بوستان‌ها از نیمه دوم امسال حداقل هزار هکتار دیگر به جنگل‌کاری حریم تهران اضافه خواهد کرد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری تاریخ انتشار 17 فروردین 98، کد خبر: 51256، www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین