پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۱۷۹۶
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۷
این روزها سرنوشت انتشار لیست خبرنگارانی که بنا به گفته معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران موفق به دریافت طرح ترافیک با تخفیف 90 درصدی ای که شورای شهر تهران مصوب کرده بودند، شده اند به سرنوشت لیست شرکت هایی که از ارز دولتی 4200 تومانی برای وارد کردن کالاهای مورد تایید دولت استفاده کرده اند، گره خورده است.

شعار سال: ابهامات طرح ترافیک سال 97 همچنان ادامه دارد و در این میان محسن پور سید اقایی هنوز حاضر نیست به جای موج سواری رسانه ای ابهامات موجود را شفاف سازی کند.

وی حتی در جدیدترین گفت و گوی رسانه ای خود با خبرگزاری فارس همچنان به روش خود یعنی فرار روبه جلو و خروج خود از سوالات دست و پا گیر رسانه ها ادامه داده است.

یکی از ابهاماتی که در این گفت و گوی وی با خبرگزاری فارس همچنان به آن پا فشاری شده است، ماجرای توذیع 4 هزار آرم طرح ترافیک سیاری است که بین نهادها و اقشار خاص با شارژ یک میلیون تومانی توزیع شده است.

اتفاقی که بارها از سوی برخی از رسانه ها به آن پرداخته شد و حتی گزارش نیز مبنی بر فروش طرح ترافیک شناور در سایت دیوار از سوی برخی از رسانه ها منتشر شد اما وی عنوان کرد که طرح شناوری به هیچ سازمان و فرد خاصی در سال جاری توزیع نشده است و افرادی که در این سایت تبلیغاتی اقدام به فروش امتیاز خود تا مبلغ 10 میلیون تومان کرده اند کلاه بردار هستند.

این در حالی است که پور سید آقایی در مقابل این سوال خبرنگار تنها عنوان کرده است که در این باره توضیح نمی دهد و هر اقدامی تا کنون انجام شده طبق مصوبه شورای ترافیک بوده است.

همین جواب سر بالای آقای معاون نشان می دهد که این اتفاق به رغم تمامی پنهان کاری هایی که در طول این مدت زمان از سوی سازمان حمل و نقل و ترافیک انجام شده است، طرح های سیار به سازمان ها و افراد خاص ارائه شده است اما پور سید آقایی به خوبی می داند که جواب دادن درباره این ابهام ایجاد شده خود تبدیل به سیاه چاله ای می شود که وی در آن زندانی خواهد شد.

موضوع دیگری که معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره شفاف سازی آن طفره می رود، مربوط به انتشار لیست خبرنگارانی است که بدون ذکر نام رسانه های انها در سامانه شفاف سازی شهرداری تهران بود. اقدامی که به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران حوزه شهری به ویژه خبرنگاران کلیت نظام شفاف سازی عملکردی شهرداری تهران را که مدیران اصلاح طلب به عنوان مهمترین شعار عملکردی خود از ان یاد می کردند؛ به زیر سوال برد.

حتی به رغم تمامی این انتقادهایی که به سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران وارد بود، اما باز هم محسن پور سید آقایی تمایلی به ابهام زدایی در این زمینه نداشته و در جواب سوال خبرنگاران اعلام کرده؛ پاسخ این موضوع را به شورا داده ام و دلیلی ندارد به شما توضیح بدهم.

این شیوه پاسخ دادن به سواان خبرنگاران رسانه از سوی معاون شهردار تهران دو رویکرد مدیریتی را نشان می دهد نخست آنکه وی همچنان به رغم ادعای خود مبنی بر نداشتن مشکل با خبرنگارانف همچنان با رسانه های فعال در حوزه شهری مشکل دارد به همین خاطر به دلیل نقدهایی که تمامی رسانه ها اعم از اصولگرا و اصلاح طلب نسبت به عملکرد وی در مدت اخیر داشته اند، به شدت دلخور است دوم اینکه وی نیز به خوبی می داند به رغم ادعاهایش نتوانسته با رانت طرح ترافیک مقابله کند به همین دلیل به شیوه کاملا معمایی مانند سریال پلیسی «کارآگاه پوآرو» سعی دارد تا پیدا کردن متخلفان را به خبرنگاران واگذار کند و پای خود را از این مساله بیرون بکشد غافل از اینکه با راستی آزمایی خبرنگاران وی به عنوان متولی طرح ترافیک نه تنها پایش گیر است بلکه باید به ابهامات موجود نیز پاسخ های قانع کننده ای بدهد.

شاید به همین خاطر است که وی در پاسخ به این سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه چرا نام برخی از نمایندگان مجلس، فرزندان آنها و کارمندان شهرداری جزو لیست دریافت کنندگان طرح ترافیک با تخفیف 90 درصدی دیده می شود؛ مطرح کرده؛ ما هم به دنبال این هستیم شماها بگردید ببینید چه کسانی حقشان نبوده که آرم خبرنگاری دریافت کنند ولی دریافت کرده اند و فشار افکار عمومی خوب است.

اما محسن پور سید آقایی برای اینکه پای خود و سازمان مطبوعش را از این ماجرا بیرون بکشد، بیان کرده تمام کسانی که طرح ترافیک خبرنگاری دریافت کرده اند مدارک داشته اند. حتی کسانی که مدارک ارسالی برای دریافت طرح ترافیک خبرنگاری را تایید می کردند، می دانستند که برخی از این افراد نماینده مجلس هستند اما به این دلیل که برخی از نمایندگان مجلس مدیر مسئول یک رسانه هستند در نتیجه باید طبق ضوابط موجود طرح ترافیک با تخفیف 90 درصد را دریافت می کردند.

اما سوال اینجاست که اگر وی مدعی حذف رانت از حوزه طرح ترافیک بود می توانست نمایندگان مجلس را که به گفته وی اتفاقا مدیران مسئول برخی از رسانه ها هستند را از دادن این امتیاز خارج کند تا به جای این افراد خبرنگارانی که نتوانسته اند طرح ترافیک را دریافت کنند، جایگزین می کرد تا در این صورت عدالت نیز بین خبرنگاران و نمایندگان مجلسی که اتفاقا درآمد به مراتب بالاتری دارند، ایجاد می کرد.

وی حتی درباره اعطای طرح ترافیک به فرزندان نمایندگان مجلس نیز تنها به این پاسخ بسنده کرده است که تمامی این افراد نامه داشتند که در مؤسسه کار می کنند خب حالا ما باید چه کار کنیم؟

واقعا دادن این پاسخ از مدعی حذف رانت بعید به نظر می رسید چرا که راستی آزمایی نامه های ارسالی با توجه به اینکه در نگاه نخست مشخص می کرد که برخی از آنها از سوی آقازاده های نمایندگان مجلس به سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ارسال شده است کار پیچیده و دشواری نبود. از سوی دیگر نظامی که در سال های گذشته در مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران برای اعطای طرح ترافیک خبرنگاری ایجاد شده بود به رغم تمامی شبهاتی که معاون شهردار تهران به آن وارد می کند، می توانست در راستی آزمایی نامه های ارسالی به وی کمک کند نه اینکه با آوردن فردی از سازمان بنادر و کشتیرانی که هیچ شناختی در رابطه با خبرنگاران ندارند، اقدام به پذیرش تمامی درخواست های ارسالی به سازمان مذکور کنند.

اما معاون شهردار تهران در این رابطه تنها اعلام کرده است در حال رسیدگی هستیم و افرادی که خبرنگار نبودند و نامه دروغ گرفته اند را حذف می کنیم همین حالا هم چند نفری را حذف کرده ایم.

وی هر چند تمایلی به دادن آمار تعداد افرادی که با نامه های جعلی اقدام به دریافت طرح ترافیک خبرنگاری شده اند، ندارد اما تنها به این مساله می پردازد که در این رابطه کمیته ای گذاشته ایم که البته هنوز نهایی نشده. همچنین از شورای شهر هم دعوت کرده ایم تا یک نفر را معرفی کند و مشترکاً کسانی که مدارکشان درست نبوده را حذف کنیم.

اما با توجه به اینکه معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تا کنون به درخواست رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران مبنی بر اعلام گزارشی در خصوص نحوی ارائه طرح ترافیک امسال پاسخ نداده است،مشخص است که حذف آقازاده ها از رانتی که خود پور سید آقایی در حوزه طرح ترافیک خبرنگاری ایجاد کرده، کار مشکل و دور از ذهنی محسوب می شود.

اما سوال اینجاست که مدعی حذف «رانت» به رغم ادعاهایش چرا قبول نمی کند که شیوه وی در واگذاری طرح ترافیک خبرنگاران خود یک رانت جدید در این حوزه محسوب می شود؟

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری مخبر ، تاریخ انتشار 23تیر 97، کدمطلب: 6870155، www.mokhbernews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین