پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۸۷۱۰
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۱
هواپیمای ایرانی ایرباس ۳۰۰ با شماره پرواز ۶۵۵، تنها دقایقی پس از پرواز از فرودگاه بندرعباس به سمت دوبی، مورد اصابت دو موشک آمریکایی قرار گرفت و در کمتر از ۹۰ ثانیه به اعماق دریا سقوط کرد و متلاشی شد؛ حادثه تلخ و غم انگیز که با وجود گذشت سه دهه از زمان وقوع، همچنان خاطر هر ایرانی را پس از شنیدن پریشان می‌کند.
شعارسال: هواپیمای ایرانی ایرباس ۳۰۰ با شماره پرواز ۶۵۵، تنها دقایقی پس از پرواز از فرودگاه بندرعباس به سمت دوبی، مورد اصابت دو موشک آمریکایی قرار گرفت و در کمتر از ۹۰ ثانیه به اعماق دریا سقوط کرد و متلاشی شد؛ حادثه تلخ و غم انگیز که با وجود گذشت سه دهه از زمان وقوع، همچنان خاطر هر ایرانی را پس از شنیدن پریشان می‌کند.

 درست سی سال قبل و در چنین روزی، ناو آمریکایی وینسنس که در آب‌های خلیج فارس مستقر بود، یک فروند هواپیمای مسافربری ایرانی را با ۲۹۰ مسافر و سرنشین مورد اصابت حملات موشکی خود قرار داد؛ هواپیمایی که از بندر عبارس عازم دوبی بود و در ساعت ۱۰ و ۲۲ دقیقه صبح برای همیشه از حرکت باز ایستاد تا سند محکمی شود برای اثبات جنایت‌های نظامی آمریکا علیه مردمی که بیگناه اسیر بلندپروازی‌های آن‌ها می‌شوند.

در این رخداد تلخ، ۲۴۸ ایرانی و ۴۲ تبعه هند و پاکستان و امارات عربی متحده و یوگسلاوی، شامل ۱۵۶ مرد و ۵۳ زن و ۵۷ کودک ۲ تا ۱۲ ساله و ۸ کودک زیر ۲ سال و ۱۶ خدمه هواپیما جان خود را از دست دادند و جالب اینکه بعد‌ها ناخدا راجرز، فرمانده ناو وینسنس از رئیس جمهوری آمریکا نشان افتخار گرفت.

پیش از پرواز این هواپیمای مسافربری حوالی ساعت ۹ صبح، تعدادی از قایق‌‏های تندروی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که مشغول گشت‏‌زنی ‏در جنوب قشم بودند، با تهاجم نیرو‌های آمریکایی مواجه شدند. رزمندگان بلافاصله به مقابله با نیرو‌های آمریکایی مستقر در ناو‌ها پرداختند و در جریان این درگیری، چند فروند چرخبال آمریکایی برفراز قایق‏های‏ تندرو به پرواز درآمده و به سوی آن‏ها شلیک کرد.

رزمندگان سپاه، همزمان با مقابله با ناو‌های آمریکایی به آتش چرخبال‌ها نیز پاسخ دادند و در این درگیری یک فروند چرخبال آمریکایی آماج قرار گرفته و به قعر آب‏های نیلگون خلیج‏‌فارس سقوط کرد.

پس از این درگیری ساعت ۱۰ صبح (بندرعباس)، هواپیمای جمهوری اسلامی ایران با پرواز ۶۵۵ با تأخیر در ساعت ۱۰:۵ از برج مراقبت فرودگاه بندرعباس تقاضای پرواز کرد و مدت پرواز تا دوبی ۳۰ دقیقه و حداکثر ۱۴ هزارپا تعیین شد.

در ساعت ۱۰:۱۷ دقیقه، هواپیمای ایرباس ۳۰۰ به پرواز درآمد. دقایق نخستین پرواز و مراحل اوج‏گیری تا ارتفاع ۱۲ هزارپایی مطابق طرح پرواز انجام شد و خلبان به طور پیوسته با برج مراقبت فرودگاه بندرعباس و مرکز کنترل راه‌های هوایی ایران و امارات تماس داشت.

چند لحظه پیش از ورود هواپیمای ایرباس ۳۰۰ به منطقه کنترل هوایی امارات، در محلی به نام «مولبیت»، خلبان به مرکز کنترل هوایی کشور اطلاع داد که قصد دارد به ۱۴ هزارپایی صعود کند.

در ساعت ۱۰:۲۲ دقیقه (خلیج‏‌فارس) ناو وینسنس که خود را به بهترین و نزدیکترین موقعیت رسانده بود، به دستور ناخدا «ویل راجرز»، فرمانده ناو، موشک استاندارد ۲ به سوی پرواز ۶۵۵ شلیک کرد. ناگهان هواپیما از صفحه رادار‌های زمینی محو شد و در طوفانی از دود و آتش به پهنه آب‏های نیلگون خلیج‏‌فارس فرو رفت.

با عدم اطلاع از سرنوشت هواپیما، برج مراقبت فرودگاه بندرعباس، در تماس با دوبی، پیگیر سرنوشت پرواز ۶۵۵ شده، ولی آن‏ها اظهار بی‏‌اطلاعی کردند. بلافاصله ستاد تأمین استان هرمزگان، وضعیت اضطراری اعلام و فعالیت خود را آغاز کرد.

با شناسایی دقیق محل سقوط، چرخبال‌ها و شناور‌ها به موقعیت ۲۶ و ۴۲ عرض شمالی و ۵۶ درجه و ۳ دقیقه طول شرقی منتقل شدند.

بلافاصله پس از این جنایت هولناک، مقامات آمریکایی اعلام کردند که یک فروند هواپیمای اف ۱۴ جمهوری اسلامی ایران را هدف گرفته‌‏اند. پس از روشن شدن نوع هواپیما، آمریکایی‌ها سعی کردند تا به نحوی وانمود کنند که در این مورد مرتکب اشتباه شده‏‌اند، اما شواهد بعدی، این نظر آنان را کاملاً مردود جلوه داد.

مقامات نظامی آمریکا اعلام کردند که هواپیمای ایرباس در خارج از دالان هوایی پرواز می‌‏کرده و رزم‏ناو آمریکایی نیز هفت‏‌بار اخطار رادیویی برای‏ هواپیمای ایران مخابره کرده، ولی جوابی دریافت نکرده است!

از آنجا که قطعات متلاشی شده هواپیما و اجساد سرنشینان آن در سطح وسیعی از آب‏های سواحل جنوبی جزیره هنگام، درست در داخل آب‏های ایران پراکنده شده بودند، این ادعا چندان با حقیقت همخوانی نداشت.

این محل درست در زیر مرکز دالان هوایی بین‌‏المللی بندرعباس دوبی (آمبر ۵۶) قرار دارد و نشان می‏‌دهد که هواپیما درست در مسیر پیش‏‌بینی شده در حال پرواز بود. همانطور که در سال ۱۳۷۱ روزنامه «نیویورک تایمز»، در گزارشی که حاوی چندین نکته تازه بود، گفت که ناو وینسنس در آب‏های فلات قاره ایران و نه در آب‏های بین‏‌المللی بوده و وزارت دفاع آمریکا در آن زمان در این مورد دروغ گفته است.

ضمن آنکه هواپیمای مسافربری ایرباس از نظر حجم، شکل، اندازه و توانایی پرواز کاملاً با هواپیمای نظامی متفاوت است و در همین حال با توجه به ارتباط کلامی و ارتباط ناوبری هر هواپیمای بازرگانی و مسافربری، ناو آمریکایی‏ می‌توانست به راحتی با شنیدن مکالمات خلبان به ماهیت هواپیمای ‏مسافربری پی ‏ببرد.

در هر صورت آمریکایی‌ها به صورت جسارت آمیزی دلایل این جنایت خود را در فضای رسانه‌ای جهان مطرح وارونه مطرح کردند و این در حالی است که آن‌ها در پی این بودند که ایران را به پذیرش صلح و پایان جنگ تحمیلی وادار کنند. چنان‏ که رونالد ریگان، رئیس جمهور وقت آمریکا در این زمینه اظهار کرد: این فاجعه (سقوط هواپیمای مسافربری ایران از سوی آمریکا) ضرورت دست‏یابی به برقراری صلح را با حداکثر شتاب، دو چندان ساخته است. به عبارتی هدف آمریکا رهاندن گریبان رژیم بعث عراق از جنگی بود که منافع آمریکا را در پی رشادت‌های رزمندگان اسلام به خطر انداخته بود.

به هر روی این اتفاق تلخ، همچنان خاطر هر ایرانی را پس از شنیدن ناراحت می‌کند و به عنوان یک سند ماندگار گواه انکارناشدنی از جنایت‌های آمریکا علیه ایران در قرن معاصر است.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری تحلیلی تابناک، تاریخ انتشار: 12تیر1397 ، کدخبر: 813384،www.tabnak.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
0
0
ایران روزی میرسه که خودش پاسخ این حمله وحشیانه آمریکایی هارو میده
ا.ح75
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
0
0
امیدواریم هر چه زودتر در جبهه های مختلف موفق شویم و بتوانیم با علم و پیشرفتمان با امریکا مقابله کنیم
ن.ف83
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۵
0
0
باعث و بانی مشکلات و ناراحتی ها مورد لعن الهی قرار گیرد
ن.ف83
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۵
0
0
خدا خودش تاوان کار این هارو بهشون میده
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین