پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۸۸۸۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۵
تداوم دوره خشکسالی و کاهش توان تولید نیروگاه برق تابستانی همراه با خاموشی را برای اصفهانی‌ها به دنبال دارد.

شعار سال: از خاموشی‌های گسترده و زمان‌بندی شده در اصفهان دقیقاً 10 سال می‌گذرد. اصفهان در تابستان 87 به دلیل بروز دوره خشکسالی و کاهش شدید منابع آبی با کسری تولید برق مواجه شد که بر همین اساس تصمیم مسئولان وقت توزیع برق اصفهان، اجرای طرح خاموشی زمان‌بندی شده بود.

با گذر از خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده 87، قطعی برق در کلانشهر اصفهان به صورت گسترده و زمان‌بندی شده صورت نگرفت تا اینکه تابستان 97 نیز بار دیگر اصفهانی‌ها شاهد خاموشی‌های مکرر شدند.

دلیل قطعی برق در اصفهان باز هم خشکسالی و عدم توان تولید در نیروگاه برق اصفهان است. همان طور که مدیرعامل شرکت توزیع برق استان اصفهان می‌گوید: متأسفانه به دلیل کم‌آبی و گرمای هوا طی سه سال گذشته نتوانستیم از ظرفیت لازم نیروگاه اصفهان استفاده کنیم، اکنون که نیروگاه 840 مگاوات ظرفیت دارد حدود 10 درصد از این ظرفیت را می‌توانیم استفاده کنیم که متأسفانه یکی از معضلات منطقه اصفهان محسوب می‌شود، علی رغم اینکه همه تولیدهای کشور به شبکه سراسری ریخته شده و همه مصارف از شبکه سراسری برداشت می‌شود.

آنچه که از سخنان رسول موسی الرضایی برمی‌آید گسترده شدن دوره خاموشی در اصفهان به دلیل کاهش توان تولید نیروگاه است. کاهش بارش‌ها، کسری حجم سد زاینده‌رود، وضعیت حوضه آبریز این رودخانه در منطقه مرکزی کشور همه دست به دست هم داده تا کاهش افت فشار آب در کنار قطعی زمان بندی برق تابستان سختی را برای مردم اصفهان رقم بزند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان اصفهان در این باره می‌گوید: متأسفانه به دلیل عدم توان تولید در نیروگاه اصفهان رقم قابل توجهی را در این زمینه از دست می‌دهیم که سبب شده تا اواخر مردادماه و اوایل شهریور با روند خاموشی روبه‌رو شویم.

در همین ارتباط روابط عمومی اداره برق استان اصفهان اعلام کرد که کمبود تولید برق در کشور سبب قطعی و خاموشی شده که البته این یک طرح سراسری در کشور است.

محمد علی اکبری بیان کرد که برای کنترل شبکه و تامین برق پایدار مجبوریم ساعاتی را به صورت زمان بندی شده از ساعت هشت تا 24 و با زمان‌های دو ساعته برق را از شبکه خارج و قطع کنیم ولی پیگیر هستیم این زمان را به یک ساعت در روز کاهش دهیم.

اصلاح روش‌های مصرف برق

40 درصد برق کشور مربوط به سیستم‌های سرمایشی است که به نظر می‌رسد اصلاح روش‌های مصرف برق اصفهانی‌ها را به کوتاه شدن دوران خاموشی در تابستان گرم کمک کند.

دمایی که یک شخص در محیط بسته و بدون استفاده از وسایل سرمایشی در تابستان و وسایل گرمایشی در زمستان با آن احساس راحتی کند بین 24 تا 26 درجه سانتی گراد تعریف شده که به عنوان دمای آسایشی از آن یاد می شود.

چگونه مصرف برق را کاهش دهیم؟

ایجاد سایه و نصب پرده به منظور جلوگیری از ورود گرما به درون اتاق بدون استفاده از وسایل سرمایشی، استفاده از هوای خنک بیرون در ساعت‌های شب با بازکردن پنجره، استفاده از پنکه به ویژه از نوع سقفی به دلیل ایجاد جریان هوا در اتاق، محیط را چهار درجه و یا بیشتر خنک می‌کند و تنها به اندازه یک لام‍پ 100 واتی انرژی مصرف می‌کند.

همچنین خاموش کردن لامپ‌ها و وسایل اضافی برقی که کاربرد ضروری ندارند، می‌تواند برق مصرفی را کاهش و دمای محیط را تنزل بخشد.

بهره گیری از تمام ظرفیت ماشین‌های لباسشویی و ظرفشویی در ساعت‌های غیر پیک از دیگر توصیه‌های کارشناسان وزارت نیرو شده است و در ایران پیک مصرف برق در روز بین ساعت‌های 11 تا 15 و پیک شب از اذان مغرب و عشا تا ساعت 23 قید شده است.

براساس این گزارش، حذف مصارف پنهان یکی از راهکارهای مورد تاکید به منظور کاهش مصرف است، زیرا بسیاری از تلویزیون‌های جدید، شارژرها و وسایل الکترونیکی در زمانی که خاموش بوده اما به پریز برق اتصال دارند، انرژی مصرف می‌کنند که در یک خانه معمولی می‌توان بیش از 50 وات از این گونه مصارف را کاهش داد.

براساس گزارش‌های اعلام شده، سال گذشته اوج مصرف بار در استان اصفهان حدود چهار هزار و 380 مگاوات بود که امسال در ابتدای آغاز روزهای گرم سال رکورد اوج مصرف برق بیش از پارسال بود، پس این موضوع حکم می‌کند به کاهش مصرف برق و اصلاح روش‌های مصرفی در بخش خانگی، اداری و صنعتی، دراین صورت می‌توان امیدوار بود که ساعات خاموشی در اصفهان پیش از زمان اعلام شده پایان تابستان به اتمام برسد.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار 13 تیر 97، کد مطلب: 1767678، www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۴
0
0
ا.ف75
برق در همه جا داره کم میاد شعار سال! بیا باهم دست به دعا شیم تا که شاید این مسئولین به خودشون بیان و مردم رو بیش از این آزار ندن!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۱
0
0
ای کاش این قضایایه برق هرچه زودتر به بهترین شکل تموم بشه تا مردم انقدر اذیت نشن
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین