پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۴۳۶۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۲
اوایل خرداد ماه بود که «قاسم شهابی» مدیرعامل توزیع برق مازندران زنگ خطر افزایش برق در استان را به صدا درآورد و هشدار داد که مصرف برق در حال صعود است.

شعار سال: وی تنها راهکار برای جبران این رشد غیر قابل کنترل را همراهی مشترکان با اداره برق دانست و تأکید کرد که مصرف برق مازندران نسبت به سایر مناطق کشور رشد ۲.۵ برابری دارد و مصرف برق در تابستان به دو هزار مگاوات می‌رسد، درحالی‌که پایه مصرف در دیگر ماه‌ها ۸۰۰ مگاوات است.

جهش مصرف برق

البته در بیشتر نقاط کشور ایام تابستان با گرم شدن هوا و روشن شدن کولرخانه‌ها و ادارات شاهد جهش درصد مصرف برق هستیم، اما در استان‌های شمالی بخصوص مازندران این نوع افزایش‌ها تنها شامل ساکنان منطقه و ادارات نمی‌شود. مازندران بیش از هر نقطه از کشور در این ایام پذیرای مسافران و گردشگرانی است که با استفاده از ایام تعطیلات مدارس هر فرصتی را برای سپری کردن اوقات فراغت خود در سواحل دریا و جنگل‌های شمال غنیمت شمرده و راه شمال کشور را در پیش می‌گیرند.

بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی متولیان امر گردشگری مازندران، جمعیت این استان سرسبز در ایام تعطیلات تا 2.5 برابر افزایش می‌یابد و هر یک از این گردشگران برای فرار از هوای شرجی شمال زمان‌های زیادی را زیر باد کولر سپری می‌کنند.

شاید به همین دلیل بود که بعد از پایان ماه مبارک رمضان در سال 96 و در آستانه شهریور ماه ناگهان میزان مصرف برق مازندران آمپر چسباند و بنا براعلام اداره توزیع برق برای نخستین بار در تاریخ به یک هزار و ۹۰۰ مگاوات رسید.

میزان بالای تلفات برق

هر چند که میزان بالای تلفات برق در مازندران در گذشته به‌عنوان یکی از عوامل ناکافی بودن انرژی توزیع شده به شمار می‌رفت و منتقدان از تلفات 19.5 درصدی این انرژی گلایه می‌کردند اما تدابیر انجام گرفته باعث کاهش این میزان تا 13.5 درصد در سال 96 شد ولی باز هم این تدابیر در برابر هرم گرمای بی‌سابقه نتوانست پاسخگوی میزان مصرف باشد و چاره‌ای جز خاموشی‌های منطقه‌ای برای متولیان برق استان باقی نگذاشت.

البته در کنار مشکلات فنی نباید از استفاده‌های غیر مجاز برق هم غافل شد. در همین ارتباط بود که طی سال‌های اخیر تیم‌های گشت اداره برق در تمام استان فعال شد تا شاید با این روش بتوانند درصدی از کمبودها را جبران کنند.

در کنار این اقدام رفع کاستی‌های موجود در شبکه برق شاید بتواند مرهمی هر چند مقطعی بر این زخم کهنه باشد. زخم فرسودگی یک چهارم شبکه برق استان که نیازمند حداقل 250 میلیارد تومان اعتبار است؛ اعتباری که با تزریق بموقع اش می‌تواند خیلی از خاموشی‌ها را بکاهد و از هدر رفت این انرژی جلوگیری کند.

گرمای غیرمتعارف هوا

اما بنا بر اعلام سازمان هواشناسی از شواهد این گونه بر می‌آید که در کنار بحران کم آبی که طی چند وقت اخیر دامنگیر مازندران شده، گرمای غیرمتعارف هوا انتظار برای افزایش بی‌سابقه مصرف انرژی برق را برای ایام تابستان پیش رو قابل پیش‌بینی کرده است.

همه این اتفاقات و هشدارها باعث شده تا در کنار درخواست‌های ادارات برق مازندران از یک میلیون و 350 هزار مشترک خود در سراسر استان درباره کاهش مصرف برق در ایام پیش رو، محمد اسلامی استاندار مازندران نیز از احتمال تغییر ساعات کاری ادارات در ایام پیش رو خبر دهد. چرا که تزریق اعتبارات برای توسعه نیروگاه‌های برق در مازندران به هیچ وجه به تناسب افزایش مشترکان و متقاضیان شبکه برق نبوده و به گفته مدیر عامل توزیع برق مازندران در سال 96 این اداره اقدام به فروش حدود 48 هزار انشعاب برق کرده است.

وسایل سرمایشی عامل اصلی افزایش مصرف

«حسین افضلی» مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای مازندران و گلستان نیز بر این باور است که بیش از 80 درصد از افزایش مصرف استان و حتی کشور در تابستان مربوط به سامانه سرمایشی و تهویه هواست.

وی اوج مصرف دو استان گلستان و مازندران را چهار هزار و 113 مگاوات عنوان کرد و افزود: از این مقدار دو هزار و 950 مگاوات مربوط به مازندران است و این در حالی است که در غیر زمان اوج مصرف یکهزار و 600 مگاوات برق در این استان مصرف می‌شود که در تابستان 2.5 برابر می‌شود.

وی البته تأکید کرد که برای تأمین برق مردم در تابستان پیش رو 71 پروژه تعریف شده که باید به اتمام برسد، تا در تابستان برق مطمئن بدون اعمال خاموشی برای مردم تأمین شود. بخشی از این پروژه‌ها به اتمام رسیده و بخشی نیز به علت کمبود مالی نیمه کاره مانده‌اند که نیاز به همراهی مردم دارند چرا که پیش‌بینی می‌شود تابستان امسال یک هزار و 300 مگاوات کسری برق داشته باشیم.

اهتمام در مصرف بهینه انرژی

استاندار مازندران که در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان سخن می‌گفت، با تأکید بر اینکه صرفه‌جویی در انرژی یک امر لازم است و در استان این موضوع بیش از پیش اهمیت دارد خواست تا اهتمام در مصرف بهینه انرژی بویژه برق در سال‌جاری نصب العین همه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه باید دستگاه‌ها، کانون‌های مصرف انرژی را کنترل کنند، افزود: تصمیم داریم ساعات کار ادارات استان در تابستان امسال را تغییر دهیم تا بحران احتمالی را بدرستی مدیریت کنیم.

با این گفته استاندار مازندران به‌نظر می‌رسد امسال هم باید شاهد خاموشی‌های گاه و بی گاه برق برای مناطق مختلف استان باشیم. مگر اینکه توصیه‌های اعلام شده از سوی متولیان برق استان جدی گرفته شود و همه مردم و ساکنان استان برای کنترل مصرف در ایام اوج مصرف همت کنند.

بر اساس اعلام شرکت توزیع برق مازندران، این استان حدود ۲۸ هزار کیلومتر خط برق، ۳۳ هزار دستگاه ترانس برق، بیش از ۹۵۵ هزار پایه برق و ۲۷۶ هزار فقره چراغ روشنایی معابر دارد.

مازندران تابستان 1300 مگاوات کسری برق خواهد داشت

مصرف برق مازندران نسبت به سایر مناطق کشور رشد ۲.۵ برابری دارد و مصرف برق در تابستان به دو هزار مگاوات می‌رسد، درحالی‌ که پایه مصرف در دیگر ماه‌ها ۸۰۰ مگاوات است

رفع فرسودگی یک چهارم از شبکه برق استان شاید بتواند مرهمی هر چند مقطعی بر این زخم کهنه باشد.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه ایران، تاریخ انتشار 22 خرداد 97، کد مطلب: 470166، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۱
0
0
زنگ خطر برای کل کشور بصدا درآمده است
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین