پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۳۹۲۹۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۰۲:۲۸
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران گفت: توسعه بی برنامه صنعتی در کشور دولت را رقیب پرقدرتی در برابر بخش خصوصی قرار داده و با وجود پیام سرنوشت ساز رهبر معظم انقلاب و تصویب مجلس شورای اسلامی در خصوص اصل 44 قانون اساسی اتفاق خاصی رخ نداد.
شعارسال: غلامحسین شافعی پنجشنبه شب در جشن روز ملی صنعت و معدن در مشهد با حضور وزیرکار، تعاون و رفاه اجتماعی افزود: توسعه صنعتی در کشور مساله اصلی است زیرا این توسعه مبتنی بر ساختار اقتصاد نفتی و به صورت کاملا پیچیده شکل گرفته و اقتصاد ایران را به این وضعیت رسانیده است.

وی ادامه داد: امروز آنچه در ایران مانع تولید و خلق ثروت می باشد کارهای غیرمولد و غیرتولیدی است که توسط دلالان و رانتخواران انجام می شود لذا تا زمانی که این بخش اصلاح نشود نمی توان مدعی شد که به ملت خدمتی انجام می شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران گفت: هیچ کمبودی در کشور در خصوص منابع مورد نیاز اقتصاد نیست بطوری که از ابتدای شروع برنامه چشم انداز توسعه در سال 1368 تا پایان سال 95 فقط دو هزار و 772 میلیارد دلار منابع ارزی بدست آوردیم و اگر میزان وامهای خارجی و سرمایه گذاریهای کمکی به میزان 419 میلیارد دلار را به آن اضافه کنیم مجموع ارز وارد شده به کشور سه هزار و 191 میلیارد دلار است. سئوال اینجاست این منابع در کجا هزینه شده اند؟

وی افزود: وجود این منابع ارزی و شرایط کنونی اقتصاد نشانگر بی برنامه بودن کشور در مصرف منابع و توسعه اقتصادی است. تصمیم گیران کشور در طول سالهای گذشته از گرفتن تصمیمات سخت گریزان بودند زیرا تصمیمات کوچک نمی تواند در شرایط بحرانی اقتصاد اثرگذار باشد.

شافعی ادامه داد: مشکلی اصلی کشور در شرایط کنونی کمبود منابع مالی نیست بلکه مشکل بر سر نحوه توزیع منابع است زیرا آنها در بخشهایی که مصرف می شود بهره ای برای بخش تولید کشور ندارد. بخش صنعت با وجود منابع مورد نیاز در کشور رشدی نداشته بطوری که طی 10 سال گذشته سهم بخش صنعت، صادرات و کشاورزی از مانده تسهیلات بانکی رو به کاهش بود و این مهم نشان می دهد که کارهای غیرمولد در ایران گسترش یافته و فعالیتهای مولد رشدی نداشته اند.

وی بر شفاف سازی دولت در مورد صرف منابع تاکید و بیان کرد: تسهیلاتی که توسط صندوق توسعه ملی پرداخت می شود، منابع ارزی که به بخش تولید اختصاص می یابد و همچنین میزان ثبت سفارش کالا در گمرک باید شفاف توسط دولت بیان شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران در ادامه همچنین گفت: دو برداشت نادرست نسبت به تحریمها در کشور وجود دارد. عده ای می گویند که تحریمها کاغذپاره و اثرگذار نبوده است و عده ای دیگر می گویند مشکل اصلی اقتصاد کشور بحث تحریمهای خارجی است حال آنکه مشکل اصلی کشور ساختار نادرست اقتصادی است که باید تغییر کند تا بتوان در مقابل تحریمها ایستادگی نمود.

وی افزود: مهمترین راهکار در برابر حل مشکل تحریمها 'اقتصاد مقاومتی' مطرح شده از سوی رهبر معظم انقلاب است اما عملکرد کشور در این بخش به هیچوجه رضایت بخش نیست. در پسابرجام شرایط مناسبی برای تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور فراهم بود اما از این فرصت استفاده نشد.

شافعی ادامه داد: اخیرا رهبر معظم انقلاب دستور دادند یک نهاد فراقوه ای با عنوان ستاد هماهنگی امور اقتصادی متشکل از سران سه قوه در کشور شکل گیرد که این نهاد می تواند بسیار اثرگذار باشد، در صورتی که با کارهای غیرمرتبط آن را شهید نکنیم. متاسفانه در این ستاد نمایندگان بخش خصوصی حضور ندارند در حالی که آنان راه حلهای زیربنایی اثرگذاری دارند و در یک تعامل سازنده و شفاف می توانند مشکل اقتصادی کشور را به کمک مسئولان حل کنند.

* ایجاد هاب صادراتی در سه شهر ایران

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران نیز در این مراسم گفت: ایجاد یک هاب صادراتی برای نخستین بار در سه شهر مشهد، تهران و تبریز در حال پیگیری است و به عارضه یابی واحدهای تولیدی مشکلدار در بخش بازار و صادرات می پردازد بدون آنکه هزینه ای از صاحبان واحدها گرفته شود.

عبدالوهاب سهل آبادی افزود: در شرایط کنونی در یک جنگ اقتصادی قرار داریم که خط مقدم این جنگ تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی هستند و ما تولیدکنندگان بیعت خود را با نظام برای مبارزه در این جنگ اعلام کرده ایم لذا در این شرایط انتظار کمک بیشتری از سوی مسئولان داریم.

وی ادامه داد: طی سالهای 1392 تا 1396 میانگین واردات کالا به کشور کمتر از 35 میلیارد تومان بود اما در کمتر از دو ماه در ابتدای امسال میزان واردات به کشور به 20 میلیون دلار رسید و این یک شوک برای سربازان جنگ اقتصادی بود.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: هم اینک کالاهایی با بهره گیری از ارز 4200 تومانی وارد کشور می شوند و با 10 درصد کمتر از قیمت واقعی در خارج از کشور به فروش می رسند یا در داخل کشور با احتساب ارز هشت هزار تومانی به مردم عرضه می شوند، این یک معضل اساسی است.

وی افزود: با اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طرحهای جدیدی برای ارتباط بیشتر بین بخش تولید و صنف را به اجرا گذاشته اما هنوز کارگران نتوانسته اند در واحدهای تولیدی مشغول کار شوند، در شرایط کنونی کارگران نیاز به حمایت بیشتری دارند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 15 تیر 1397 ، کدخبر: 82963191 ، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
0
0
دولت باید سریع تر پروژه های خود را به این بخش واگذار و حمایت های خود را از این بخش بیشتر کند
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
0
0
امید واریم با استفاده از سخنان مقام معظم رهبری در جهت پیشبرد اهداف ایران عزیز گام بردارند
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین