پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۳۹۴۰۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۶
معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور گفت: لایحه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به دولت رفته و پس از آن به مجلس شورای اسلامی می رود که این لایحه مبنای برنامه ششم توسعه کشور خواهد بود.
شعار سال : محمدباقر نوبخت در نشست بررسی لایحه الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت با بیان اینکه طبق ماده یک قانون برنامه پنجم تصریح شده تا پایان سال سوم این لایحه از سوی دولت به مجلس ارسال شود.
وی افزود: بعد از یک دوران پرمشغله که ابتدا قانون بودجه 92 اصلاح شد، لایحه بودجه 93 تنظیم شد و روزهای سختی بر ما گذشت و این لایحه نیز اسفندماه سال گذشته نهایی و این تعهد قانونی مقدماتش فراهم شد و لایحه اکنون به دولت رفته تا با اقدام تکمیلی به مجلس تقدیم شود.
معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با بیان اینکه نظر رهبر معظم انقلاب درباره توسعه فراتر است، تصریح کرد: ایشان توسعه را فراتر از این موضوع دانسته اند و تحولی که در چارچوب ارزش های اسلامی و ایرانی باشد را مدنظر دارند.
وی تأکید کرد: آنچه تهیه شده در این لایحه یک الگوی مطلوب توسعه است که جمعی از کارشناسان در مجمع تشخیص مصلحت و مرکز تحقیقات استراتژیک بنابه درخواست دبیرخانه مجمع انجام داده که البته بعدها اسم آن به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تغییر محتوا داد.
به گفته نوبخت آنچه مبنای کنونی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است یکی از بخش های مهم و پایه لایحه کنونی همان لایحه ای انجام شده توسط مجمع و مرکز استراتژیک تشخیص مصلحت نظام و مرکز تحقیقات استراتژیک است.
وی افزود: کلمه توسعه در لایحه برپایه همان مفاهیم پیشرفت مدنظر است و هرچند نقص دارد از نظر کارشناسان استفاده خواهد شد.
نوبخت با طرح این سؤال که در این لایحه روی توسعه تمرکز شده و کدام توسعه مدنظر است، افزود: مگر در سند چشم انداز تصریح نشده که جایگاه علم و فناوری ایران در منطقه اول باشد و اینکه توسعه ای که تعریف شده چه نوع استراتژی داشته باشد چون در توسعه اقتصاد مطرح است و اینکه از کدامیک از مکاتب اقتصادی می توانیم استفاده کنیم و نظر اسلام و نیز مباحث بومی کدامیک از این مکاتب به ما نزدیک تر است.
معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور گفت: همچنین برای این لایحه مدل رشدی ارائه شده که تاکنون مدل های رشد متفاوتی در دنیا وجود داشته است و در عین حال باید نقش و جایگاه دولت در این مدل رشد تعیین شود که کجاست.
نوبخت با اشاره به اینکه روش مناسب تحقیق در این لایحه کاربردی توسعه ای است، اظهار داشت : نتایج در 8 سرفصل و نیز 845 صفحه ارائه شده که براساس اسناد بالادستی از جمله قانون اساسی، چشم انداز توسعه کشور و سیاست های کلی مقام معظم رهبری است، البته دیدگاه های علما و دانشمندان و نظرات حوزه که بسیار ارزشمند است نیز وجود دارد اما به عنوان اسناد بالادستی نیستند.
به گفته وی آنچه جمع بندی در این لایحه بوده توسعه مطلوب و توسعه دانش بنیان و همه جانبه متوازن علم و فناوری در ابعاد اجتماعی، سیاسی، دفاعی، امنیتی، فرهنگی و اقتصادی است. همچنین این لایحه دربردارنده مفاهیمی که مبتنی بر اصول و ارزش های اخلاقی و با محوریت دین مبین اسلامی است لذا می توان آن را توسعه اسلامی، دین محور دانست.
معاون رئیس جمهوری در خصوص الگو گفت: این الگو از سه استراتژی در 4 بسته اجرایی مشتمل بر 15 برنامه اجرایی، 17 نتیجه مقطعی و 7هدف بخشی، 5 برآیند نتایج مقطعی و 6 بعد از ابعاد توسعه به عنوان هدف تشکیل شده که در تعامل با یکدیگر آرمان نظام را متقن می کند.
نوبخت تأکید کرد: اگر بخواهیم پیشرفت کنیم باید از اول تهیه این لایحه را برنامه ریزی کنیم و برنامه ششم بر مبنای این الگو خواهد بود و اگر نیاز باشد می توان برنامه هفتم را نیز برپایه آن طراحی کرد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از وبسایت بانک سپه ، تاریخ انتشار: 26فروردین 1393 ، کدخبر: 1301 ، www.banksepah.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
0
0
واقعا این سند نویسی ها و الگو نویسی ها زمانی به کار مردم میاد که عملی بشه و تحقق پیدا بکنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین